D09 skrev:
Vilka förhållande ska man sträva efter att lägga en kulvert i?
Jag dränerade under min kulvert som jag för övrigt bäddade in i sand.
Jag tror att sanden släpper ut vatten bra samt den gör så att inga vassa stenar skaver mot ytan.

Jag hade sjukt mycket förluster i min gamla hembyggda som vi fick med i husköpet, så jag dränerade för att vara säker på att ha torr jord. Men det är nog överkurs i de flesta fall.

• Gilla
D09
  • Laddar…
WilleR skrev:
Är det ens tillåtet att installera vedpanna utan acktankar?? Hur är området? Tättbebyggt villa område eller nåt annat .. Om du visste hur många "guldnäsor" det finns..
Det är någon som har importerat en gammaldags skräpig amerikansk vedpanna, och hur noga är man med energieffektiveteten i USA. Precis, man bryr sig inte så mycket eftersom det finns "oändligt med resurser".

Jag håller med Wille, Acktank är ett måste och om jag fick bestämma så är det minst "Svanenmetoden" som gäller dvs 18 x vedvolymen. Att tillverka tjära och elda åt kråkorna tycker jag man ska låta bli med.

D09
WilleR skrev:
Är det ens tillåtet att installera vedpanna utan acktankar?? Hur är området? Tättbebyggt villa område eller nåt annat .. Om du visste hur många "guldnäsor" det finns..
Är en inbyggd tank på 750 liter sen är min tanke att det ska anslutas tankar.

Området är inga problem, högst placerade tomten och ytor som tillåter eldning. Kanongrannar med :)

D09
ichgary skrev:
Det är någon som har importerat en gammaldags skräpig amerikansk vedpanna, och hur noga är man med energieffektiveteten i USA. Precis, man bryr sig inte så mycket eftersom det finns "oändligt med resurser".

Jag håller med Wille, Acktank är ett måste och om jag fick bestämma så är det minst "Svanenmetoden" som gäller dvs 18 x vedvolymen. Att tillverka tjära och elda åt kråkorna tycker jag man ska låta bli med.
Bespara mig fördomarna om USA men tack för det konkreta tipset med svanenmetoden :) ska läsa mer om den

D09
GordonE skrev:
Jag dränerade under min kulvert som jag för övrigt bäddade in i sand.
Jag tror att sanden släpper ut vatten bra samt den gör så att inga vassa stenar skaver mot ytan.

Jag hade sjukt mycket förluster i min gamla hembyggda som vi fick med i husköpet, så jag dränerade för att vara säker på att ha torr jord. Men det är nog överkurs i de flesta fall.
Finns det något att hämta genom att lägga celloplast under / över tror du?

D09 skrev:
Finns det något att hämta genom att lägga celloplast under / över tror du?
Hej.
Jag tror inte att det är ekonomiskt försvarbart. Jag hade lite tankar på det, men det blir snabbt rätt dyrt.
Jag har en 20m fyrpipig med 25mm värmerör, och kör med rätt låg temp, och jag tror förlusten är under 200w vilket i sammanhanget är försvinnande lite.

D09
Jag har idag en nibe frånluftpanna 310p.

Tanken är att ha en vedpanna, kopplad till acctank och sedan till niben.

Hur tror ni om detta?

Som jag ser det behåller jag befintligt ventilationssystem. Har backup om jag skulle semestra etc och inte kan elda.
Det kommer också alltid finnas varmvatten från niben.

Tanken är att vedpannan ska förse niben med varmvatten så niben inte själv ska producera värme, kanske undantagsvis från ventilationen, bör väl finnas nytta med det.

Frågan är dock, kommer det funka i praktiken, dvs att niben tar varmvatten från acc tankarna innan den själv producerar värme?

D09 skrev:
Bespara mig fördomarna om USA men tack för det konkreta tipset med svanenmetoden :) ska läsa mer om den
Det var inte meningen att klanka ner på ditt beslut av vedpanna.
Men det är bara så att vi i Europat använder vedpannor lite annorlunda för att minska förlusterna.

Men du kan nog så den att bli effektiv, tror jag, on du envisas med att köra med den pannan. Men att ha en panna med bristfällig isolering utomhus i -25 grader låter fel i mina öronm glykol låter nästan som ett måste, och det betyder att au behöver en värmeväxlare = mycket lägre verkningsgrad. m du sedan inte har ett optimerat radiatorsystem så kommer din investering att bli lite tveksam..

D09 skrev:
Priset för den stora var 140 000 + moms och den "lilla" 125 000 + moms.
Ytterligare en importör som vill pungslå eventuella svenska kunder? Hur kan man förklara prissättningen 125 000 plus moms när konsumentpriset i USA är motsvarande 67 500 plus moms och tull? Har så otroligt svårt att tro att en svensk generalagent köper för fullpris av tillverkaren

Konsumentpriset för den större modellen är modesta 79 000 kr, 60 000 kr billigare än vad den svenska importören ska ha. Tullsatsen på vedpannor måste vara enorma med tanke på prisskillnaden...

• Gilla
1
  • Laddar…
M
joflopp skrev:
Ytterligare en importör som vill pungslå eventuella svenska kunder? Hur kan man förklara prissättningen 125 000 plus moms när konsumentpriset i USA är motsvarande 67 500 plus moms och tull? Har så otroligt svårt att tro att en svensk generalagent köper för fullpris av tillverkaren

Konsumentpriset för den större modellen är modesta 79 000 kr, 60 000 kr billigare än vad den svenska importören ska ha. Tullsatsen på vedpannor måste vara enorma med tanke på prisskillnaden...
Var hittade du priset på denna så billigt? Intressant att importera själv ju... speciellt om man har päron i "annat" land :)

D09
ichgary skrev:
Det var inte meningen att klanka ner på ditt beslut av vedpanna.
Men det är bara så att vi i Europat använder vedpannor lite annorlunda för att minska förlusterna.

Men du kan nog så den att bli effektiv, tror jag, on du envisas med att köra med den pannan. Men att ha en panna med bristfällig isolering utomhus i -25 grader låter fel i mina öronm glykol låter nästan som ett måste, och det betyder att au behöver en värmeväxlare = mycket lägre verkningsgrad. m du sedan inte har ett optimerat radiatorsystem så kommer din investering att bli lite tveksam..
Inget beslut än, bara mer faktainsamling. Gillar att du kritiserar :) men främst det konkreta som jag kan följa upp :)

Mest fäst vid upplägget kring pannan, sen om pannan är den jag vill ha vet jag inte än :)

Det som får mig att tveka lite är att om man läser om den i USA så är det en del som fått problem med att stålet varit för tunnt i eldstaden ( som jag uppfattade det ) och den sen har läckt vatten ur magasinet som jag tolkat det, sen har företaget ( tillverkaren ) varit väldigt tydliga ( enligt forum otrevliga ) mot kunderna och hänvisat till installatörerna. Som iofs alltid beröms som mycket kompetenta. Men det kan ju påverka den enligt tillverkaren 25åriga garanti om man kollar deras hemsida. Dvs att dom inte tar sitt ansvar i USA. Och då lär dom inte ta det här heller. Jag skulle iofs inte ringa volvo lastvagnars fabrik om en lastbil gick sönder utan skulle ta kontakt med de som svarar för eftermarknaden och det verkar som dom har upplägget att återförsäljarna/ installatörerna sköter den biten.

http://www.furnacecompare.com/wood-furnaces/central-boiler/reviews/3/

Sen vet man inte hur dessa kunder hanterat pannorna? Normalt så klagar eller skriver inte nöjda kunder men vad jag kunde utläsa så var man antingen jävligt nöjd eller fått rejäla problem ( oftast stålet ) och blivit dåligt bemötta av tillverkaren gällande garantin.

Väldigt mycket positivt om dom också på olika forum av folk som haft pannan i många år. Man vet ju inte om man snålat in på materialet på senare tid eller om man bättrat på.

Sen så är det ju en risk när produkten är fullt etablerad på marknaden här, samtidigt måste ju någon börja köpa.
Kan ju vara ett argument för ett bättre pris för att få referenskunder.

Glykol är ett måste tror jag, värmeväxlare ingår i paketet. Sen vet jag inte hur mycket man tappar på det, det kan du nog bättre än mig men värt att kolla upp alla förluster man gör från start till mål.

Tror -25 är mer vanligt där den tillverkas än hos mig, -17 har jag iofs haft en del och visst fan e det kallt men att släpa,t ex 18m3 in i huset varje år känns för mig värre än att elda ute och ha en bra logistik. Tänk lean ;)

Hur menar du med optimerat radiatorsystem? :)

( Jag har vattenburen golvvärme i alla plan)

D09
Micke64 skrev:
Var hittade du priset på denna så billigt? Intressant att importera själv ju... speciellt om man har päron i "annat" land :)
Finns på tillverkarens hemsida, också noterat det priset. http://www.centralboiler.com/e-classic.html

Men vad skulle en frakt gå på?
Tullavgift?
Övriga omkostnader med att få hem den?

Att ett företag tar betalt för omkostnader är för mig iofs inte så konstigt, sen om det är rimliga kostnader vet jag inte.

Redigerat:
Om du har golvärme i hela huset så är de Isoleringen av tanken och i ditt fall Pannan som är avgörande.. Hur tjock isolering är det på den? 15 cm PUR?

D09
Hittar inga direkta uppgifter om isoleringen men av den videon man kan se när dom sprutar på allt så är det nog 10 - 15 cm. Tror inte att det är mer men eftersom det inte står någon data om det då kan jag ha fel.

Även om det inte blir denna pannan så kommer det garanterat bli en utomhuslösning med panncentral, men då blir det en minst 15m2 container med tankarna på samma ställe. Såvida det inte finns likvärdiga ( samma upplägg ) pannor som e classic 1450 men har inte hittat någon.

D09
Får hoppas dom dyker upp på Elmia wood 5 - 8 juni, då kommer det att krylla av vedpannor förhoppningsvis

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.