46 594 läst ·
50 svar
47k läst
50 svar
Bör man provtrycka golvvärmen?
Martin, att montera fördelaren är givetvis smidigast. Då får man även med fördelarens anslutningar i provtryckningen vilket jag tycker är bra.
Att provtrycka efter du har gjutit är ju meningslöst, hur tänkte du byta en ev. trasig slang i det läget?
Det är dessutom viktigt att slangarna är trycksatta under gjutningen.
Att provtrycka efter du har gjutit är ju meningslöst, hur tänkte du byta en ev. trasig slang i det läget?
Det är dessutom viktigt att slangarna är trycksatta under gjutningen.
Medlem
· Västra Götaland
· 1 697 inlägg
OK, får bli en LK fördelare då, funderar på komplett skåp men det går ju faktiskt att köpa till i efterhand, när man så småningom är säker på hur rummet skall bli. Merkostnaden för lös fördelare + tomt skåp istället för komplett enhet från början verkar vara obefintlig, t.o.m. fördel för lösa delar...
Tänker inte prova med 9 bar just nu, 2-3 bar får räcka, men hur ska jag få på kompressorslangen till fördelaren?
Tänker inte prova med 9 bar just nu, 2-3 bar får räcka, men hur ska jag få på kompressorslangen till fördelaren?
Medlem
· Västra Götaland
· 1 697 inlägg
Vill bara dela med mig av det rent praktiska i att provtrycka en anläggning med luft.
Jag skaffade fördelaren (LK:s) redan innan gjutning och monterade alla slangar.
Tog bort den undre termometern, skruvade ur dess "gänginsats" och köpte en enkel manometer med samma gängfattning. Tror dimensionen i detta fallet var 8 mm men är inte säker.
Pluggade fördelaren i vänsterkanten både upp och nere, samt även i högerkanten nere. Detta är 1-tums-gängor (R25) invändigt på fördelaren. Dessa pluggar följer med fördelaren två stycken, så man måste skaffa en tredje.
För att ansluta tryckluften satte jag först en kulventil. Orkade inte leta så det blev LK:s egna. Mot dess invändiga 1-tums-gänga satte jag en förminskning från 1-tum till ½-tum, och i den en billig tryckluftshane med rörgänga ½-tum från Jula. Voila. Bara att ansluta tryckluftsslangen från kompressorn.
Öppnade alla blåa rattar till max.
Körde på rejält tryck i kompressorn (5-6 bar) med stängd kulventil. Öppnade den långsamt tills tryck på 2 bar hade uppnåtts, stängde sen kulventilen och tog bort tryckluften.
Efter ett dygn var trycket konstant 2 bar. MIssion completed!!!
Jag skaffade fördelaren (LK:s) redan innan gjutning och monterade alla slangar.
Tog bort den undre termometern, skruvade ur dess "gänginsats" och köpte en enkel manometer med samma gängfattning. Tror dimensionen i detta fallet var 8 mm men är inte säker.
Pluggade fördelaren i vänsterkanten både upp och nere, samt även i högerkanten nere. Detta är 1-tums-gängor (R25) invändigt på fördelaren. Dessa pluggar följer med fördelaren två stycken, så man måste skaffa en tredje.
För att ansluta tryckluften satte jag först en kulventil. Orkade inte leta så det blev LK:s egna. Mot dess invändiga 1-tums-gänga satte jag en förminskning från 1-tum till ½-tum, och i den en billig tryckluftshane med rörgänga ½-tum från Jula. Voila. Bara att ansluta tryckluftsslangen från kompressorn.
Öppnade alla blåa rattar till max.
Körde på rejält tryck i kompressorn (5-6 bar) med stängd kulventil. Öppnade den långsamt tills tryck på 2 bar hade uppnåtts, stängde sen kulventilen och tog bort tryckluften.
Efter ett dygn var trycket konstant 2 bar. MIssion completed!!!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto