Jag har kollat lite på grundvattenvärme också, kanske är det som blir bäst om jag ska ha värmepump. Får se hur det blir, men kostnaden blir det ju inte jätte stor skillnad på.

Angående timmarna, så skulle jag inte ta ledigt för att jobba med det, men däremot så skulle jag kunna lägga den tiden på tex renovering.

Min tanke är att om jag skaffar värmepump, så skulle jag nog elda lite gran i kakelugnarna när det är som kallast, mest för att det är mysigt, men också för att det är bra för huset. Antar att jag nog skulle elda någon pinne i en kakelugn även om jag skulle välja ved. Vilket gör att några kubik går åt per år, så de vinfällen som blir, eller träd som står i vägen skulle bli lagom för den förbrukningen.

Just nu har jag inget vattenburet värmesystem, utan det är två kakelugnar, en köksspis samt några stöd elelement. Men håller på att konvertera hela huset till golvvärme, så det systemet kommer ju lämpa sig bra för värmepump.

Hust ligger i ett halvdrt område, dvs en "vanlig" 80-tals villa kostar kanske 1.5 mille. Ca 3 mil från Uppsala med bra förbindelser. Inte för att jag ser riktigt vad det spelar för roll. Men ska man fundera på om investeringen betalar sig, så tror jag att huset skulle går från att vara värt ganska lite till rimligt mycket, oavsett vad jag väljer för system, tror inte att en vedpanna skulle avskräcka och att en värmepump skulle vara mer värd för en framtida spekulant, då det som sagt är en skogsfastighet.

Flis går nog bort, för stor investeringskostnad, med byggnader, maskiner och annat pill. Nej, då skulle det bli ved istället.

Nej, det lutar nog mer och mer mot värmepump, verkar helt klart vara det bästa alternativet, så länge ingen kan se om jag gjort någon tankevurpa, eller konstiga antagande, och eftersom det inte är någon som opponerat sig mot det, så verkar jag inte vara helt fel ute. Sen har jag nog inte ved till min förbrukning om ca 10 år, om jag inte ska elda fina tjocka raka furor, och det verkar inte så sunt, de ska säljas som timmer.

Du har ju redan ett bra vedsystem - kakelugnarna. Med ett rejält inlägg så håller du varmt hela natten och verkningsgraden är bra. Dessutom är det dekorativt och mysigt.

Jag tror att en värmepump höjer husets värde betydligt mer än en vedpanna. De flesta har ett högst måttligt intresse av att elda en vedpanna, och föredrar ett värmesystem som sköter sig själv året runt. Ring och hör med någon lokal mäklare så får du nog ett bra svar. Dessutom får du flexibilitet - drar elpriset iväg så kan du elda lite mer i kakelugnarna för att minska elförbrukningen.

Har du mycket mark och tillgång till grävmaskin så borde du kunna lägga ner markvärmeslingor själv till klart rimlig kostnad, det är betydligt billigare än att borra ett bergvärmehål.

• Gilla
spekerök och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.