Sjukt nöjd efter att jag äntligen monterat blandningsventilen jag köpte för ett tag sedan, tills jag provar funktionen och inser att det blir på tok för kallt framme vid kranen...
Ventilen är ny och jag börjar fundera på om jag verkligen monterat den rätt?? Jag har mätt temperaturen på vattnet med hjälp av en stektermometer och en IR-termometer (riktat mot rör osv). 45 grader är toppnoteringen på vattnet.
Någon som har någon bra idé att komma med? Bifogar en schysst bild...

Panna beskr.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tacksam för hjälp!

/adde

Kanske ska tillägga att alla värden är när blandaren borde släppa på max värme...

Backventilen sitter rätt där om det är en patron likt en stödhylsa, allt annat ser ok ut också, vänt på rätt håll osv. Du får väl lossa den och kolla så inget satt igen så att den inte kan stänga mot KV. Det enda proffsen kanske nämner är att du inte ska ha gängtejp på klämringskopplingar. :)

Jag har aktier i gängtejpsfirmot :thumbup: Fuck, det blir till att skruva isär skiten igen då. Allt såg ju så rent och fint ut!

Aja baja man ska absolut inte ha gängtejp där. Gängan på en klämringskoppling har ingen tätande funktion, resultatet med gängtejpen kan bli att muttern deformeras eller att momentet blir för lågt då det inte gå att dra muttern tillräckligt.

Testa att plocka bort den och se om den öppnar och stänger när du vrider på den. Det kan ju också blivit lite koppar spån när du kapade röret som satt sig i ventilen.

Redigerat:
Du kanske har rundgång någon annanstans, så du får in kallvatten där. Någon dålig duschblandare t ex

Jo det vart en tankevurpa iom gängtejpen... Men tack för att ni påpekar det...

Jag har andra anledningar att plocka isär grejerna idag, så jag ska kolla engång till om den sluter som den ska.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.