Har hört att man ska provtrycka golvvärme slangen innan man lägger över golvet. Men är de verkligen nödvändigt? Slangen borde väll prövas innan den säljs?
Tycker detta verkar bökigt....och hur ofta är de verkligen läck på en ny släng?
Hur har ni gjort...provtryckt eller inte?

Mvh anders

kan ju ha blivit en liiiiiten skada någonstans på slangen, varför chansa !!

C
Du bör absolut provtrycka, det har hänt många gånger att folk har fått hacka upp golv och grejer för att golvvärmeslangen har varit skadad.

Är de en röris som gäller då? Eller går de o provtrycka själv? Går de o göra med tryckluft? Vad kan de kosta med en röris då tro?

C
Nej, helst inte tryckluft. Allt du behöver för att göra det själv är lite kopplingar, en ventil och en barometer. Spola först ur hela slingan tills det inte finns nån luft. Stäng sen utloppen (plugga utloppet i fördelaren, eller om det sitter avstängningsventiler på fördelaren kanske). Använd sen ventilen för att höja trycket till vad som kan vara lämpligt. Stäng kranen, ta bort vattenslangen och gå därifrån. Kom tillbaka dagen efter för att se vad som hänt. Temperaturen bör vara ungefär samma vid tryckningen som vid kontrollen, eftersom tryck i ett slutet system är helt och hållet beroende av vätskans temperatur.

Cheetah1 menar säkert manometer.

Provtryck! Absolut!

C
mycke_nu skrev:
Cheetah1 menar säkert manometer.

Provtryck! Absolut!
Lol, naturligtvis.. :P

Tack för alla tips. Men jag har inte kopplat in shunten/fördelaren än. Tänkte om de går o provtrycka slangen ändå? Ska jag då plugga ena änden och fylla i den andra men hur ska jag få upp trycket och sen dit med en mätare? Vad kan jag behöva för kopplingar?

Mvh anders

abel48 skrev:
Tack för alla tips. Men jag har inte kopplat in shunten/fördelaren än. Tänkte om de går o provtrycka slangen ändå? Ska jag då plugga ena änden och fylla i den andra men hur ska jag få upp trycket och sen dit med en mätare? Vad kan jag behöva för kopplingar?

Mvh anders
tala om vad du har för slang så man kan visa på vilka kopplingar som behövs

Det räcker att provtrycka slangen, fördelaren hamnar ju inte i golvet..

Tryck får du från vattenkranen, dra inte på för mycket, 2 bar räcker många vattenledningar håller 7 bar eller mer.

Jag har floore slang 20mm

Lånar tråden lite.

Jag vill också veta vad jag ska ha för kopplingar mm. Jag har Uponor 20mm.

Tack på förhand! :-)

...på bildern är sakerna anpassade för att trycka direkt på fördelaren. Om man inte har den inkopplad är det ju bara att sätta dit en halvkoppling på slangen och därmed köra utan fördelaren.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.