Jag har plockat ihop ett kit som man "behöver" för att driva vattenburen golvvärme via befintligt elementsystem.
Detta är för två små rum intill varandra.
Jag förstår att shunten "blandar" vattnet så det inte blir för varmt i golvet mot befintlig slinga i huset.
Men nu är det så att vi har bergvärme.
Vårt elementsystem genererar i runda slängar konstant 40grader. Oftast några grader under.
Behöver jag verkligen shunten?
Räcker det inte med en avstängningsventil på till-vattnet där elementet gick på systemet?
Detta är för två små rum intill varandra.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag förstår att shunten "blandar" vattnet så det inte blir för varmt i golvet mot befintlig slinga i huset.
Men nu är det så att vi har bergvärme.
Vårt elementsystem genererar i runda slängar konstant 40grader. Oftast några grader under.
Behöver jag verkligen shunten?
Räcker det inte med en avstängningsventil på till-vattnet där elementet gick på systemet?
Hur många slingor ska du ha?
Med 12mm slang behöver rätt bra skjus på vattnet för att hålla jämn temp i hela slingan. Du kyler av vattnet väldigt fort.
Där fixar M60n detta eftersom den har "samma" temp sekundärsidan hela tiden, med högt flöde. Och hämtar värme efterhand som det behövs blandas in.
edit:
Två slingor borde det bli då ja.
30m var?
Vad är det för golv och underarbete?
Med 12mm slang behöver rätt bra skjus på vattnet för att hålla jämn temp i hela slingan. Du kyler av vattnet väldigt fort.
Där fixar M60n detta eftersom den har "samma" temp sekundärsidan hela tiden, med högt flöde. Och hämtar värme efterhand som det behövs blandas in.
edit:
Två slingor borde det bli då ja.
30m var?
Vad är det för golv och underarbete?
Den ena slingan kommer ligga i hallen (3kvm) och den andra på toan (6kvm) som ligger vägg i vägg.corre skrev:
Allt är planet ovan källaren.
Det är/kommer bli spånskivor på bärreglar och slingorna ska flytspacklas in under klinkers i båda golven.
Ah, då är det inte så stor kaka som ska värmas.
Jag är inte helt hundra på om det skulle fungera tillfredställande med endast strypning på din setup.
Jag kan tänka mig att om man lägger lägger slingorna som du tänkt, mne ser till att ha lite marginal i fördelarskåpet så man kan kompletera med shunt och CP senare om det behövs, eller om man i framtiden bygger vidare på golvvärmen.
Jag hade nog kört på det senare om jag byggt själv.
Idag har jag ett badrum på 6.5m2 med 12mm slang och en M60. Fungerar klockrent
Jag är inte helt hundra på om det skulle fungera tillfredställande med endast strypning på din setup.
Jag kan tänka mig att om man lägger lägger slingorna som du tänkt, mne ser till att ha lite marginal i fördelarskåpet så man kan kompletera med shunt och CP senare om det behövs, eller om man i framtiden bygger vidare på golvvärmen.
Jag hade nog kört på det senare om jag byggt själv.
Idag har jag ett badrum på 6.5m2 med 12mm slang och en M60. Fungerar klockrent
Räcker det med 12 eller behöver man grövre när man inte har så varmt system?
Jag funderar på spånskivan i sig.
Kan man gjuta uppepå de spårade skivorna som finns att köpa?
Enligt LK så är de bärande.
Eller lägger man alltid vattenslingor uppepå när man gjuter?
Jag funderar på spånskivan i sig.
Kan man gjuta uppepå de spårade skivorna som finns att köpa?
Enligt LK så är de bärande.
Eller lägger man alltid vattenslingor uppepå när man gjuter?
Jag har byggt golvvärme i två rum (5-10 m2) och använt Ø12mm pex utan shuntar, jag har max 40º framledning i husets system och mina slingor är kopplade som en radiator, dvs direkt på kretsen och via en termostat (med lös givardel).
Givarna har jag satt på väggen inne i de aktuella rummen så om jag vill kan jag begränsa max temp i rummen.
Detta funkar utmärkt och kostar nästan inget att bygga.
Givarna har jag satt på väggen inne i de aktuella rummen så om jag vill kan jag begränsa max temp i rummen.
Detta funkar utmärkt och kostar nästan inget att bygga.
Redigerat:
Plåtarna har man för att kunna sprida värmen åt sidan när man lägger i frigolit/spån-skivor. När man gjuter in rören i en platta så behövs inte plåtarna då plattan gör samma sak och dessutom omsluter rören på ett bättre sätt än plåtarna kan göra.thure1982 skrev:
Plåtar och skivor är inte direkt gratis, så du kommer mycket billigare undan om du gjuter in rören.
Klicka här för att svara