5 265 läst ·
18 svar
5k läst
18 svar
kulvert till garaget ?
Sida 1 av 2
ska bygga drygt 80m2 garage i sommar och funderar på uppvärmningen till det .
sitter en vedpanna med tankar i huset från 06 så kulvert från huset vore det optimala hoppas jag .
hur långt är det vettigt med kulvert innan förlusterna blir för stora på vägen ? och vad är vettigast ? element eller golvvärme ? hur mycket kan pannan värma upp i m2 ? ska inte ha nån tropikvärme i garagetutan 12-15 grader någonstans
sitter en vedpanna med tankar i huset från 06 så kulvert från huset vore det optimala hoppas jag .
hur långt är det vettigt med kulvert innan förlusterna blir för stora på vägen ? och vad är vettigast ? element eller golvvärme ? hur mycket kan pannan värma upp i m2 ? ska inte ha nån tropikvärme i garagetutan 12-15 grader någonstans
Pannan kommer ju att orka så det räcker och blir över, det är väl kanske mest frågan om hur ofta du får elda, vilket beror lite på hur många/stora tankar du har och hur välisolerat det är i hus och garage.
Längden på kulverten är nog ok skulle jag gissa, vill du isolera extra kan du ju lägga frigolit runt själva kulverten också. Se till att använda en kulvert med polyuretanisolering, betydligt bättre isoleringsförmåga än andra alternativ. Det är PU isolering som ligger runt fjärrvärmerören, och jag skulle tro faktiskt att det är inte så himla mycket tjockare isolering runt dem än runt "din" kulvert.
Längden på kulverten är nog ok skulle jag gissa, vill du isolera extra kan du ju lägga frigolit runt själva kulverten också. Se till att använda en kulvert med polyuretanisolering, betydligt bättre isoleringsförmåga än andra alternativ. Det är PU isolering som ligger runt fjärrvärmerören, och jag skulle tro faktiskt att det är inte så himla mycket tjockare isolering runt dem än runt "din" kulvert.
tankarna just nu är 2x750liter men har gott om plats för fler i pannrummet och veden finns gratis på marken till huset det är därför det kändes som det bästa alternativet .
garaget blir iaf 200 mm isolering i väggarna och mer uppåt så det ska nog klara sig
garaget blir iaf 200 mm isolering i väggarna och mer uppåt så det ska nog klara sig
Tja, jag har valt golvvärme till vårt garage som vi håller på med, en fördel är väl att det torkar upp fort på golvet 
Man har inga element ivägen när man ska inreda garaget med bänkar, hyllor etc. Nackdelen är kanske att du inte har något element att hänga blöta grejer på tork på, men man kan ju alltid sätta upp en handdukstork kopplad till golvvärmen, så har vi gjort i badrummet
Det blir nog en hel del dyrare med golvvärme, känns det som.
Ett alternativ som jag övervägde i 5 sekunder eller så var att sätta en luft/luft-värmepump i garaget. Men som alltid med den "skiten", när den behövs som bäst funkar den som sämst, dvs när det är riktigt kallt ute.
Man har inga element ivägen när man ska inreda garaget med bänkar, hyllor etc. Nackdelen är kanske att du inte har något element att hänga blöta grejer på tork på, men man kan ju alltid sätta upp en handdukstork kopplad till golvvärmen, så har vi gjort i badrummet
Det blir nog en hel del dyrare med golvvärme, känns det som.
Ett alternativ som jag övervägde i 5 sekunder eller så var att sätta en luft/luft-värmepump i garaget. Men som alltid med den "skiten", när den behövs som bäst funkar den som sämst, dvs när det är riktigt kallt ute.
jo dyrare blir det troligen men ofta ligger man ju på golvet och kryper så torrt golv är bra
var lte längre än ögonmåttet uppskattat men runt 27000 ska kulverten gå på .
har också övervägt luft/luft men bekanta som valt den lösningen har inte vart helt nöjda
har också övervägt luft/luft men bekanta som valt den lösningen har inte vart helt nöjda
Som sagt så klarar pannan det utan problem, med så pass isolering i garaget går det inte mycket effekt för att hålla varmt där. Har själv 72kvm garage med 165cm isolering i väggarna och golvvärme och tycker ofta det är lite för varmt där inne... Inga problem att hålla 18-19grader, och mer oxå.. Blir inte så stor skillnad i pris mellan element och golvvärme, jag betalade ca 7500 för komplett anläggning till garaget. några år sen förvisso, men ändå. Element är inte billiga....
78m2 garage.
Golvvärme och 200mm cellplast.
145mm i väggarna och 220mm i mellanbjälklaget.
Kulvertlängd ~23m.
9kW IVT Bergvärme.
Ligger på runt 12-14grader under vintern.
Hade luft/luft innan men slängde ut den när bergvärmen flyttade in.
Minns inte merkostnaden för att lägga ner slang när grunden gjöts men om jag inte minns fel så rörde det sig om dryga 5000:- i mitt fall.
Golvvärme och 200mm cellplast.
145mm i väggarna och 220mm i mellanbjälklaget.
Kulvertlängd ~23m.
9kW IVT Bergvärme.
Ligger på runt 12-14grader under vintern.
Hade luft/luft innan men slängde ut den när bergvärmen flyttade in.
Minns inte merkostnaden för att lägga ner slang när grunden gjöts men om jag inte minns fel så rörde det sig om dryga 5000:- i mitt fall.
Ett annat alternativ är att sätta en värmeväxlare (tror jag det hette) och fylla slingan till garaget med glykol, då kan du om det skulle behövas välja att slå av värmen till garaget helt, exempelvis om du skall fara bort en längre tid på vintern.
själv så har har jag just monterat (väntar på inkoppling )in en aerotemper (Frico SWH12),
från tidigare Golv värme som jag upplevde tog mer energi än behövligt.
Då det troligen var lite dåligt med isolering under slingan.
själv så har har jag just monterat (väntar på inkoppling )in en aerotemper (Frico SWH12),
från tidigare Golv värme som jag upplevde tog mer energi än behövligt.
Då det troligen var lite dåligt med isolering under slingan.
Jag skulle säga aerotemper eller fläktkonvektor. Jag har en konvektor i mitt garage på 80 kvm. Har den på 10-12 grader normalt, men ska man jobba där ute så kan den snabbt värma upp till 18-20 grader. Den möjligheten har man inte med golvvärme.
Eller så kompletterar man golvvärmen med en aerotemper för snabb uppvärmning om man känner att det behövslordi skrev:
Sent from my GT-I9300 using Byggahus
Det funkar också fint. Jag valde bort golvvärme, då jag tyckte det var onödigt. Jag ligger inte på golvet och mekar med bilar längre. Jag hade ändå kunnat installera det "i princip gratis" då jag är i branschen. Jag är övertygad över att jag hade fått en högre uppvärmningskostnad med golvvärme.thomasx skrev:
Jag drog kulvert till garaget och värmer det med ved.
Jag har 5m3 ack och 190liter vedutrymme i pannan.
och jag värmer 130kvm gammalt hus + plus 68kvm garage med 150mm isolering i väggar o tak.
Huset värms till 22grader o garaget till 5-10g och jag kan säga att i år har det gått åt sjukt mycke ved!
Jag skulle inte vilja ha värmt det med 100l vedutrymme o 2x750l ack.
Bara huset suger i sig en 3x750l ack per dygn när det är 5-10g kallt och garaget 1-2x750 per dygn.
Det blir många pannstopp i en vedex det.
Jag har 5m3 ack och 190liter vedutrymme i pannan.
och jag värmer 130kvm gammalt hus + plus 68kvm garage med 150mm isolering i väggar o tak.
Huset värms till 22grader o garaget till 5-10g och jag kan säga att i år har det gått åt sjukt mycke ved!
Jag skulle inte vilja ha värmt det med 100l vedutrymme o 2x750l ack.
Bara huset suger i sig en 3x750l ack per dygn när det är 5-10g kallt och garaget 1-2x750 per dygn.
Det blir många pannstopp i en vedex det.