5 419 läst · 44 svar
5k läst
44 svar
Erfarenheter / synpunkter på denna utomhusvedpanna :)
Hej
Hittade denna utomhuspanna som fungerar som en värmecentral.
blev nyfiken och kom på att det kan finnas erfarenheter / synpunkter här på forumet
http://www.cbbioenergi.se/Stor-Vattenvolym.html
Hittade denna utomhuspanna som fungerar som en värmecentral.
blev nyfiken och kom på att det kan finnas erfarenheter / synpunkter här på forumet
http://www.cbbioenergi.se/Stor-Vattenvolym.html
Varit i kontakt med företaget. Gillar verkligen pannan men priset är för högt för min del. Bergvärme verkar vara ett billigare alternativ.
fördelen för min del skulle vara att den går att ansluta / docka befintlig luftvärmepump och slippa eldningen inomhus och istället placera centralen brevid vedboden. Samt att den tar 80 cm ved
fördelen för min del skulle vara att den går att ansluta / docka befintlig luftvärmepump och slippa eldningen inomhus och istället placera centralen brevid vedboden. Samt att den tar 80 cm ved
Priset för den stora var 140 000 + moms och den "lilla" 125 000 + moms.
sen tillkommer ca 220 kr metern för rören som dras till de byggnader man vill värma.
jag skulle kunna värma hus, garage samt säkert någon pool med den stora så ser man lite längre fram så kanske det är en bra lösning. Ska kolla hur jag kan komma över ved billigt
kan man elda stockar på 80cm eller måste den vara klyvd?
sen tillkommer ca 220 kr metern för rören som dras till de byggnader man vill värma.
jag skulle kunna värma hus, garage samt säkert någon pool med den stora så ser man lite längre fram så kanske det är en bra lösning. Ska kolla hur jag kan komma över ved billigt
kan man elda stockar på 80cm eller måste den vara klyvd?
Är det en stor panna eldar man väl oklyvd ved om den inte är för grov eller kanske klyvd i två delar så den torkar bättre. Jag besökte en som eldade oklyvd barrved på ca 2-3m. Han sa att den oklyvda funkade bäst i hans jättepanna.
Redigerat:
Kan man få en ekonomi / tjäna in en sådan investering?
har ca 20 000 kwh per år. Tror det landar på ca 30 000 / år inkl nätavgift etc
Lekte med tanken att jag skulle köpa en sån central
pris med allt, för enkelhetens skull 200 000kr
lån hela summan med 5 % ränta ( 10 000/år 833/månad )
Amortering på 30år, = 6666kr / år och ca 500kr / månad
elnätsavg åker man ju säkert på ändå, inkl hushållsel höftar fram +400kr/mån
vedkostnad om man köper rå ved okluven vet jag inte men höftar på 250kr/m3 och höftar att det går 20 m3
=5000/år ca 400kr / mån
blir väl i runda slängar 2100kr mån och 25000 / år
då åker jag på jobbet med veden samt får man väl räkna bort räntereduceringen och amorteringen med tiden
är jag ute o cyklar någonstans eller är det en dålig investering för mig
har ca 20 000 kwh per år. Tror det landar på ca 30 000 / år inkl nätavgift etc
Lekte med tanken att jag skulle köpa en sån central
pris med allt, för enkelhetens skull 200 000kr
lån hela summan med 5 % ränta ( 10 000/år 833/månad )
Amortering på 30år, = 6666kr / år och ca 500kr / månad
elnätsavg åker man ju säkert på ändå, inkl hushållsel höftar fram +400kr/mån
vedkostnad om man köper rå ved okluven vet jag inte men höftar på 250kr/m3 och höftar att det går 20 m3
=5000/år ca 400kr / mån
blir väl i runda slängar 2100kr mån och 25000 / år
då åker jag på jobbet med veden samt får man väl räkna bort räntereduceringen och amorteringen med tiden
är jag ute o cyklar någonstans eller är det en dålig investering för mig
Verkar bökig att tända, likaså att du får ha glykol i vattnet. Ska du ladda en tank med vv slinga, beredare på insidan får du ha en värmeväxlare där glykol vattnet och laddledning för tanken möts. Bäst om glykolvattnet inte kan komma i kontakt med färskvattnet.
Eller är jag ute och flyger kvast med detta svar
mvh
mvh
Man måste ju ha en ganska hög förbrukning i huset för att den ska brinna kontinuerligt, vad jag fattade kan den reducera effekten till 9kw och brinntiden skulle då bli 24 timmar?
Men den lilla har du bara en vattenvolym på 750liter, det räcker inte länge. Kan nog bli svårt att få en sådan panna att bli bekväm..
Men den lilla har du bara en vattenvolym på 750liter, det räcker inte länge. Kan nog bli svårt att få en sådan panna att bli bekväm..
Nu vill jag inte skriva Dig på näsan, men kalkylen är inte riktigt korrekt.D09 skrev:
Kalkylräntan blir bara hälften så hög eftersom man inte beräknar ränta på redan avskriven summa.
Medelårsräntan blir 200k/2x5%=5k.
Sen måste Du väl i praktiken också reducera räntekostnaden med ränteavdraget, så länge det nu är kvar.
Om man ansluter till frånluftpannan så borde man väl kunna ha glykol i hela systemet? Läste iofs något om värmeväxlare men det kanske var om man anslöt till endast acctank?spekerök skrev:Verkar bökig att tända, likaså att du får ha glykol i vattnet. Ska du ladda en tank med vv slinga, beredare på insidan får du ha en värmeväxlare där glykol vattnet och laddledning för tanken möts. Bäst om glykolvattnet inte kan komma i kontakt med färskvattnet.
mvh