Byggahus.se
D09
D09
Varit i kontakt med företaget. Gillar verkligen pannan men priset är för högt för min del. Bergvärme verkar vara ett billigare alternativ.

fördelen för min del skulle vara att den går att ansluta / docka befintlig luftvärmepump och slippa eldningen inomhus och istället placera centralen brevid vedboden. Samt att den tar 80 cm ved
 
Intressant, vad handlar det om för pengar? Och så länge inte bergvärmen inte driver kompressorn med just bergvärme tycker jag att det handlar om elvärme.
 
D09
Priset för den stora var 140 000 + moms och den "lilla" 125 000 + moms.

sen tillkommer ca 220 kr metern för rören som dras till de byggnader man vill värma.

jag skulle kunna värma hus, garage samt säkert någon pool med den stora så ser man lite längre fram så kanske det är en bra lösning. Ska kolla hur jag kan komma över ved billigt :)

kan man elda stockar på 80cm eller måste den vara klyvd?
 
D09
Är det en stor panna eldar man väl oklyvd ved om den inte är för grov eller kanske klyvd i två delar så den torkar bättre. Jag besökte en som eldade oklyvd barrved på ca 2-3m. Han sa att den oklyvda funkade bäst i hans jättepanna.
 
Redigerat:
D09
Kan man få en ekonomi / tjäna in en sådan investering?

har ca 20 000 kwh per år. Tror det landar på ca 30 000 / år inkl nätavgift etc

Lekte med tanken att jag skulle köpa en sån central

pris med allt, för enkelhetens skull 200 000kr
lån hela summan med 5 % ränta ( 10 000/år 833/månad )
Amortering på 30år, = 6666kr / år och ca 500kr / månad
elnätsavg åker man ju säkert på ändå, inkl hushållsel höftar fram +400kr/mån
vedkostnad om man köper rå ved okluven vet jag inte men höftar på 250kr/m3 och höftar att det går 20 m3
=5000/år ca 400kr / mån

blir väl i runda slängar 2100kr mån och 25000 / år

då åker jag på jobbet med veden samt får man väl räkna bort räntereduceringen och amorteringen med tiden

är jag ute o cyklar någonstans eller är det en dålig investering för mig
 
D09
Enligt säljaren fick man in 50 cm längd och man la på bredden samt 80 cm på längen, blir ju ganska rejäla bitar då :)
 
Nu kände jag igen pannorna då jag varit intresserad av dem tidigare. Men att ha en sån där stående ute på gården i Sverige känns kanske lite tveksamt. Men under ett enkelt tak kanske. Och om den kostat hälften.
 
D09
Jo, hade den legat omkring halva priset hade det varit riktigt intressant

skickade en fråga till dom ang förankring/ lås men med tanke på priset så borde de finnas en gps sändare i dom ;)
 
Verkar bökig att tända, likaså att du får ha glykol i vattnet. Ska du ladda en tank med vv slinga, beredare på insidan får du ha en värmeväxlare där glykol vattnet och laddledning för tanken möts. Bäst om glykolvattnet inte kan komma i kontakt med färskvattnet.

Eller är jag ute och flyger kvast med detta svar;)

mvh
 
Man måste ju ha en ganska hög förbrukning i huset för att den ska brinna kontinuerligt, vad jag fattade kan den reducera effekten till 9kw och brinntiden skulle då bli 24 timmar?

Men den lilla har du bara en vattenvolym på 750liter, det räcker inte länge. Kan nog bli svårt att få en sådan panna att bli bekväm..
 
D09 skrev:
Kan man få en ekonomi / tjäna in en sådan investering?

pris med allt, för enkelhetens skull 200 000kr
lån hela summan med 5 % ränta ( 10 000/år 833/månad )
Nu vill jag inte skriva Dig på näsan, men kalkylen är inte riktigt korrekt.

Kalkylräntan blir bara hälften så hög eftersom man inte beräknar ränta på redan avskriven summa.
Medelårsräntan blir 200k/2x5%=5k.
Sen måste Du väl i praktiken också reducera räntekostnaden med ränteavdraget, så länge det nu är kvar.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
spekerök skrev:
Verkar bökig att tända, likaså att du får ha glykol i vattnet. Ska du ladda en tank med vv slinga, beredare på insidan får du ha en värmeväxlare där glykol vattnet och laddledning för tanken möts. Bäst om glykolvattnet inte kan komma i kontakt med färskvattnet.

Eller är jag ute och flyger kvast med detta svar;)

mvh
Om man ansluter till frånluftpannan så borde man väl kunna ha glykol i hela systemet? Läste iofs något om värmeväxlare men det kanske var om man anslöt till endast acctank?
 
Du får ha värmeväxlare oavsett vilken panna med vv beredare, slinga du väljer att docka utomhuspannan mot, inte bra om glykolen skulle tränga in i tappvattnet.

mvh
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.