T
Tina123: [citat] Intressant. Undrar hur många W den ger? Den vi valt är ju större, så hoppas det går bra.
7 svar · 2,5k läst
·
prototypen
prototypen: Skruva bara åt ventilhatten. Förr hade man inga automatluftare så då öppnade man bara en liten ventil och släppte ut luften och sedan var det bra. Protte
10 svar · 1,8k läst
·
H
hama65: De tre elementen klarar utan problem 10, just nu tror jag det är uppe i 15. Ett element har termostaten fastnat i stängt läge, har bankat och försökt hela helgen att få den att lossna (även kollat så det inte finns luft i hela huset). Nr 2 har fastnat i öppet läge. Fördelen med L/L eller fläktkonvektor är cikulation på luften samt att det går "fort" att höja tempen.
4 svar · 1,4k läst
S
S.Machnow: Jo jag förstår att du saknar ström där :) Pumpens uppgift är att cirkulera vattnet i slingan, sedan ska termostaten späda in hetvatten i kretsen så att vattnet håller sig på en lagom nivå. om du inte koppplar in pumpen så kommer största delen av vattnet bara att passera genom termostaten. Om du får vattnet att gå genom slingan är risken stor att det cirkulerar väldigt långsamt
3 svar · 1,3k läst
M
Mlcke: Tja! jag vet inte riktigt vad siffrorna betyder om det är sekunder eller något annat men jag hade en kille som bygger baxibrännare och ställde in den på 0,45. Nu ställde jag den på 0,35 bara för att prova. Tack ska du ha
2 svar · 2,0k läst
L
lindin: Hej Vi har ett hus som är byggt 1964 med en tillbyggd lägenhet som är byggd 1974. Total uppvärmd yta är 264 m2, där lägenheten står för 64m2. Vi kommer inom några år att öppna upp mellan husdelen och lägenheten och använda hela huset själva. Innan vi gör det skall vi totalrenovera lägenhetsdelen, ta bort köket och byta värme där. Utbyggnaden är byggd på markplan. När jag
0 svar · 806 läst
C
cecar33: Jag själv har kopplat bort termostaterna och styrenheten och istället skaffat en rumsgivare kopplad till VP och även en utgivaren som ingår fån början. Därefter har jag justerat flödet i slingorna som därmed alltid ger samma flöde men som levererar värme efter behov från VPn direkt, betydligt jämnare och skönare tycker jag.
3 svar · 1,7k läst
J
jensaro: Om radiatorn är tillräckligt stor för -5 så är den det för +2 också! Om alla element är varma och andra hyresgäster har samma problem är det kurvan som är fel, är det bara TS som har för kallt vid viss utetemperatur får man antingen justera kurvan för hela fastigheten eller montera fler/större raddar hos TS.
19 svar · 5,9k läst
T
Tina123: [bild] En hantverkare har lagt elvärmegolv idag, men tagit för lång kabel och har en del kabel kvar som inte är lagd. Nu ligger kabeln 5mm från yttervägg, 5 mm från tröskeln och ca 3 cm från brunnen. Kabeln är klistrad med Universallim (limpistol). Det är EBECO Cable kit 200, 37 m. Rummet är 3,2 kvm, men räknar bort brunnen och avloppet vid tvättstället blir det 3 kvm. Vi vill att
0 svar · 2,0k läst
·
A
anrobe: Tjena, jag har vita små dosor monterade på väggen som man kan ställa in golvvärmen på. Dessa verkar inte fungera så bra då jag ställer från t ex 5C till 30C. Ska inte "hattarna" på reglagen på grenrören ändra sig när jag ändrar? Stoppar jag på hattarna, vita med Purmo-logga på, så stänger jag av den slingan i golvet fast givaren är på 30C. Den verkar inte reglera sig
0 svar · 969 läst
Gulfxx
Gulfxx: Ja det är just därför man måste ha en acktank för att man får hetare vatten från kamin . Där till är frånluftspannan en Nibe fighter 310 p i mitt fall kompletterad med orginal dockningssatts för just detta . Den består av en laddomat som pumpar över värme från acktanken när flvp kallar på tillskott . Denna laddomaten har någon slags blandningsfunktion så att den reglerar tempen
2 svar · 3,1k läst
A
akost: Har fixat kopplingar och när jag nu skulle prova så testade jag först att ha huvudkranen på trycksidans fördelare öppen och huvudkranen på retursidans fördelare stängd. Kopplade en slang på retursidans fördelare till en hink (enl. tidigare bild) och testade om det kom något vatten. Tror detta är det normala sättet att lufta/spola slingorna och det var detta sätt som jag provade
7 svar · 2,8k läst
·
Joens
Joens: Det finns saker för det. Kolla Nibe.se ECS extra climate system. Dvs en undershunt du styr från pannan.
2 svar · 3,2k läst
gstv
gstv: Ser verkligen inga problem med att gjuta in dom som dom är. De är som mest utsatta före och under gjutningen. Efter gjutningen ligger dom där dom ligger, stilla och skyddade. Att måla dom är i min mening onödigt både gällande kostnad och tid.....!
7 svar · 5,1k läst
·
peternicklas
peternicklas: Det finns myciket bra inkopplingsbeskrivning på Nibe.se även om ni inte har Nibe så funkar dessa. golvvärmen måste ha en egen styrning så det inte matas fram för varmt vatten och då en egen shunt och pump. Golvvärmen bör vara sitt eget system.
5 svar · 5,5k läst
A
Abrahamsson: Jag har börjat planera för mig framtida nybygge och har tittat en del på samverkansbjälklag typ PEVA 45 m.fl. Ett alternativ som de flesta väljer är ju att lägga golvvärmen i plattan när man gjuter och det bör ju fungera bra. Min fundering är ifall man kanske kan lägga golvvärmen i taket på nedervåningen, i upphöjningarna som är i plåten. Alltså uppifrån och ner: 1. Betong ca
0 svar · 1,1k läst
bonnier
bonnier: Efter morgonens samtal så kommer det förhoppningsvis att ordna sig. Förslaget är att göra ett byte på några av radiatorerna från andra utrymmen, det finns t.ex. två st. 50cm radiatorer för lilla källaren och en kattvind som skulle passa bra i badrummet. Finns även två 100cm radiatorer som kan tas upp till sovrummen...fast det genererar ett litet problem i det rummet istället, de
10 svar · 1,9k läst
E
Erik_X: 40 kW med en akumulatortank så pannan går on off kunkar fint
4 svar · 1,5k läst
E
El_Chefe: Tack för hjälpen. Tar på mig skämshatten efter att ha hittat ett rött vred närmare expansionskärlet..
4 svar · 2,1k läst
·
M
ms75: @krilleman_215: syftade mer på den fysiska ansträngningen att öppna plånboken..;) @jkarlberg: "800 grader, du kan lita på mig" Ebba Grön
6 svar · 2,5k läst
·
N
norrbottenstorpet: Hur kommer du åt att kapa ett rör som är inne i pipan nedtill utan att slå sönder halva skorstenen? Det är klart att om det går kan det ju bli billigt eftersom du gör det själv. Annars, hyr ett kranlyft, så är det gjort på 30 min. Lossa (uppe och nere), greppa upptill och lyft.
1 svar · 2,9k läst
M
Mellanbarn: Så ser det ut hemma hos oss. Fördelningen (en vanlig T-koppling) till de två slingorna på övervåningen sitter på nedervåningen.
1 svar · 3,2k läst
H
Hercules841: Tack för ditt svar. Jag är inte särskilt kunnig då det gäller att fixa till en lösning men ska plugga på lite. Helst vill jag byta ut elelementet helt och sätta in en fjärrvärmevärmare i stället. Det blir väl inte helt enkelt att hitta en komplett lösning med styrning.
2 svar · 1,4k läst
S
smurfen72: Klart man kan köra en vp med flytande kondensering mot acktank vp laddar ju mot toppen så när vp startar kommer värmen till rad systemet nästan direkt och man kan ha större vp som kräver högre flöde än vad rad systemet klarar. Jag kör min Nibe 1245 mot acktank och när vp jobbar så håller den övre delen av acktanken på samma temp som framledningen och då är shunten helt öppen
48 svar · 17,2k läst
·
O
Odjuret: [citat] Då har jag fått det hela förklarat! tackar! Jag tänkte väl att det var för enkelt å bara dra ett streck! Alltid lär man sig nånting nytt!
37 svar · 4,1k läst
B
bnkarlsson: Tack för svaret! Det är väl dessa tankar jag också har. Estetiskt spelar det ingen roll för sidorna kommer ändå inte vara synliga. Det blir en luftspalt på 2 cm på varje sida om insatsen. Höjd och djup är inga problem.
2 svar · 3,2k läst
E
ElinLindstrom: Hej! Tack för ditt svar! Jag har inga bra bilder just nu men har kontaktat sotaren. Ny huv är ju lätt att köpa och bakom stosen sitter någon typ av material (plåt?) som är icke brännbart. Ska se vad sotaren svarar, annars återkommer jag! Mvh Elin
2 svar · 1,3k läst
E
EndZone: Hittade en termostat i ett skåp i källaren. Får väl tacka förre ägaren att han sparade en och annan reservdel till ditt och datt. Har monterat dit den och väntar nu på att se om det hjälper. Återkommer annars med bilder under morgondagen. Stort tack så länge!
9 svar · 3,6k läst
Raptor50
Raptor50: [citat] Såg inte detta först, men.. Vad skall du då med den enkla kulverten? Jag tycker fortfarande det är för mycket kulvert.. :)
67 svar · 7,5k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.