9 640 läst ·
41 svar
10k läst
41 svar
Problem med luft i trycksatt system.
Det blir så om man haft för lågt förtryck. Det är helt enkelt en massa vatten i kärlet redan när det är trycklöst, vilket gör att man inte utnyttjar det fullt ut. Man ska pumpa och släppa ut vatten tills trycket på vattensidan inte längre stiger när man pumpar, så man är säker på att det bara är luft i kärlet när det är lågt tryck på vattensidan.Tottomannen skrev:Försökte fylla blåsan till ca 0.3 bar, men direkt jag börjar fylla på luft så ökar vattentrycket på kärlets manometer och det börjar
strömma ur mer vatten ur skvallerröret. Skall det vara så här? Jag trodde i min enfald att eftersom systemet är trycklöst genom att
säkerhetsventilen är öppen och vattentrycket står på 0 enligt manometern så skulle det bara vara att fylla på luft. Jag kan ju iofs förstå
vad som händer, att när gummiblåsan ökar i volym så "trycker den på". Men verkar det rätt, eller ska man misstänka fel på exp-kärlet också?
Först ska man givetvis kolla att det inte kommer vatten när man försöker släppa ut luft ur blåsan, för då är blåsan sönder och måste bytas.
Redigerat:
Avluftare har en förmåga att becka ihop. Har för mig att man på vissa modeller ska kunna skuva loss den övre delen utan att behöva tappa ur systemet. Det sak då sticka upp en plast eller metalltapp ur den del av avluftaren som sitter kavr på röret. Om man trycker ner denna försiktigt ska det komma vatten och den ska röra sig lätt. Det ska gå att blåsa luft genom avluftren om den funkar som den ska.
Ev sitter det en liten plastskruv på hålet där luften ska komma ut. Den kan man behöva skruva ut helt och rensa hålet innanför.
Ev sitter det en liten plastskruv på hålet där luften ska komma ut. Den kan man behöva skruva ut helt och rensa hålet innanför.
Ja, testat med att pysa ventilen har jag redan gjort flera gånger, det kommer inget vatten bara luft. Men då tror du jag kan utesluta att det är något fysiskt fel på det befintliga kärlet iaf?
Det gäller alltså att våga släppa ur mera vatten än vad jag gjorde nu, trots att det kändes som jag tryckte ur närmare 50 liter innan jag gav upp. Det finns ingen risk att man, som jag trodde, blåser och blåser tills man tömt HELA systemet?
Vad tror ni om säkerhetsventilen och dess eviga droppande då?
Det gäller alltså att våga släppa ur mera vatten än vad jag gjorde nu, trots att det kändes som jag tryckte ur närmare 50 liter innan jag gav upp. Det finns ingen risk att man, som jag trodde, blåser och blåser tills man tömt HELA systemet?
Vad tror ni om säkerhetsventilen och dess eviga droppande då?
mulpac skrev:Det blir så om man haft för lågt förtryck. Det är helt enkelt en massa vatten i kärlet redan när det är trycklöst, vilket gör att man inte utnyttjar det fullt ut. Man ska pumpa och släppa ut vatten tills trycket på vattensidan inte längre stiger när man pumpar, så man är säker på att det bara är luft i kärlet när det är lågt tryck på vattensidan.
Först ska man givetvis kolla att det inte kommer vatten när man försöker släppa ut luft ur blåsan, för då är blåsan sönder och måste bytas.
Om du med "avluftare" menar det jag kallar "säkerhetsventil" så tvivlar jag på att den går att ta isär, tycker den ser väldigt billig och plastig ut överlag. En ny ventil kostar ju inte så mycket, så en sådan kan jag köpa ny, bara jag får klart för mig att den verkligen är defekt, och att den påverkar systemet negativt genom att den droppar mest hela tiden...
Patrick E skrev:Avluftare har en förmåga att becka ihop. Har för mig att man på vissa modeller ska kunna skuva loss den övre delen utan att behöva tappa ur systemet. Det sak då sticka upp en plast eller metalltapp ur den del av avluftaren som sitter kavr på röret. Om man trycker ner denna försiktigt ska det komma vatten och den ska röra sig lätt. Det ska gå att blåsa luft genom avluftren om den funkar som den ska.
Eftersom själva burken verkar hel och dessutom blåsan verkar hel, så finns det inte så mycket mer som kan gå sönder på expansionskärlet.Tottomannen skrev:
Är blåsan hel får du inte ut mer vatten än det som ska ut ur expansionskärlet när du pumpar.
Om du inte får säkerhetsventilen att täta genom att spola ur den (öppna ordentligt när du har tryck i systemet så den får chansen att bli av med skräp) och sedan låta den slå igen upprepade gånger måste du byta den.
OK! Då beställer jag en ny säkerhetsventil och byter den samtidigt som jag stoppar dit ett till kärl. I samband med detta försöker jag tömma det befintliga kärlet genom att trycka i luft tills vattentrycket inte längre ökar.
Jag ska samtidigt se till att få trycken kollade med en riktig manometer, min Biltema luftpåfyllare kändes inte särskilt exakt...
Har jag någon nytta av att sätta en avluftare på samlingsröret där säkerhetsventilen och manometern sitter? Jag har sett att det sitter sådana på en del nya nämligen?
Jag ska samtidigt se till att få trycken kollade med en riktig manometer, min Biltema luftpåfyllare kändes inte särskilt exakt...
Har jag någon nytta av att sätta en avluftare på samlingsröret där säkerhetsventilen och manometern sitter? Jag har sett att det sitter sådana på en del nya nämligen?
Du kan använda manometern på vattensidan också om du trixar lite. Pumpa så du får ut vattnet ur kärlet. Ställ in vattentrycket på vad du nu vill ha, t.ex. 0,3 bar. Pys ut luft tills vattentrycket börjar sjunka och pumpa tillbaka lite så du kommer så nära gränsen som möjligt där vattentrycket börjar sjunka om du pyser ut luft, men inte stiger om du pumpar mer.
Jag menade den automatavluftare som sitter i toppen av tanken på din sista bild.Tottomannen skrev:Om du med "avluftare" menar det jag kallar "säkerhetsventil" så tvivlar jag på att den går att ta isär, tycker den ser väldigt billig och plastig ut överlag. En ny ventil kostar ju inte så mycket, så en sådan kan jag köpa ny, bara jag får klart för mig att den verkligen är defekt, och att den påverkar systemet negativt genom att den droppar mest hela tiden...
Idag kom jag till skott och stoppade dit ett till exp-kärl och en ny säkerhetsventil, idag har jag för första gången sedan vi köpte kåken kunnat elda tanken full, utan för höga tryck och läckande säkerhetsventil! 
Japp! Nu återstår bara att utöka med en eller ett par acktankar till, och därmed kommer jag väl att få lov att stoppa in ett större expansionskärl igen, men nu har jag ju vanan inne. 
Klicka här för att svara