snaggletooth
snaggletooth: Som sagt, en tumregel är 10% av den totala systemvolymen, men även hur man värmer vattnet spelar roll. Ett vedeldat system varierar ju mycket i volym under en cykel och kanske behöver mer för att fungera optimalt. Själv har jag ca 10% på mitt pelletseldade och det fungerar. Nackdelar? Har inte märkt några direkta än på 10 år. Möjligtvis att den där allra sista luften tog ganska
5 svar · 1,5k läst
lorens
lorens: Blev en liten trådbump nu! Jag har ett hus med källare, som förr var oljeeldat men numera fjärrvärme! I källaren finns en öppenspis som är ansluten till murstocken! Det har installerats en fläkt i pannrummet som pumpar in luft till kaminen, luften tas från pannrummet (alltså inifrån). Huset är från 1970 med självdrag. Alla fönster på entreplanet är bytt till 3-glas så huset har
14 svar · 16,5k läst
T
thadanne: Har en liknande panna och enda anledningen att tempen går ner borde bero på att den är inställd på för låg effekt i menyn kan man justera vilken MAX effekt pannan ska gå på i mitt fall emellan 1-12Kw. Kanske är Max effekten sänkt pga klen kabel + säkring till pannan?
4 svar · 2,8k läst
E
exerg: 1 bar menar du nog?.. Om pannan läcker kommer systemtrycket att minska ganska fort och inte bara stanna på 0,6 bar. Har du ett slutet exp-kärl kan gummibälgen gått sönder.Fyller du på systemet till 1bar igen och säkerhetsventilen öppnar när du sedan eldar är det nog så. Cirk.pumpen har inget med det trycket att göra utan skall bara skicka runt vattnet i elementen.
1 svar · 1,1k läst
ronolo
ronolo: Har du en extra cirk.pump som hjälper till att mata övervåningen? Är den avslagen eller står den på för låg hastighet? Har du någon begränsningsventil till den övre fördelaren? Kolla hur den står isf.
1 svar · 7,3k läst
·
B
b2b2: Snacka med rörisen och föreslå open book. Låt han få ett påslag på ca 20% på rörisens nettopris exempelvis. Troligen vinner ni båda på ett sådant upplägg.
3 svar · 5,8k läst
·
trxer
trxer: Ingen som har värmeväxlare mellan Panna-Acctankar och mot kulvert-hus?!
13 svar · 3,0k läst
S
spekerök: Kolla även så radiatorn inte lutar mot luftskruven, blir en luftficka i radiatorn som blir svår att lufta ur. mvh
4 svar · 1,0k läst
P
pr95: :DHej välkommen till BH ! Uppe till höger finns en sökruta ! Var inte för ivrig med att förvänta dig ett svar direkt -vedeldning behandlas i biobränsle forumet ;) http://www.byggahus.se/forum/biobransle/125000-nature-40-a.html mvh pr95
2 svar · 6,9k läst
·
B
Bosemannen: Lenhovda radiatorfabrik tror jag har vad du behöver. Se deras MP-R.O.T panelradiatorer. http://www.lenhovda.com/display_sub.asp?apid=12 Typen du söker heter MP2C, höjd 590mm. Den finns i längd 1000mm. Enligt deras prislista (2011) kostar de 1635kr ex moms. Om det är prisvärt får du ta ställning till själv. :).
1 svar · 1,7k läst
MB77
MB77: Är det golvvärme som är ingjuten i plattan? Det är ganska trögt system och tar en bra stund innan det ger någon skillnad. Hur länge har du väntat?
1 svar · 1,1k läst
niklasekman
niklasekman: Det var precis ett sådant dokument som jag letat efter! Man tackar! Jag fick ett annat tips från en kompis, att ta en hammare och slå lite på själva ventilhuset. Först justerade jag dock skruven på returen, den satt fast lite. Sedan gjorde jag som min kompis tipsade om och trot eller ej, elementet började producera värme :) Sedan efter en dag eller så knackade jag lite till på
4 svar · 4,5k läst
A
anjn: Det jag menar är att utöver dom 105kwh som tanken inehåller så kommer du att hålla huset med värme medans pannan brinner. dvs medans du laddar tanken behövs ingen elpatron så där har du ett antal kwh som du kan lägga till dom 105 du får i tanken. och 105kwh är som sagt lågt räknat. min panna rymmer också 190 liter ved och då jag eldade ett ilägg igår var det -7 ute och det
3 svar · 2,4k läst
C
cfm: Hej Har nu inhandlat 5 MAX termostater + en Cube och installerat på landet. Har även köpt en 4g sticka + router för att kunna styra värmen remote. Jag hade MMA element så fick köpa adaptrar för att få termostaterna att passa. Först fick jag felmeddelande F2 (för kort distans men jag bara vred ur adaptern något varv så fungerade det utmärkt). Hittills fungerar det utmärkt. har
11 svar · 5,8k läst
·
FredrikR
FredrikR: [citat] Så funkar även bra här! :thumbup:
18 svar · 13,9k läst
R
rca1959: På sidan 7 i den här broschyren ser du en antydan till lösning, dock inget fullständigt schema. Rent spontant, utan att förstå, säger jag att detta bara fungerar när pumparna går. http://www.eta.co.at/index.php?eID=tx_nawsecuredl&u=0&file=fileadmin/eta_userupload/Produkte/Pufferspeicher/Puffer-FWM-SLM_Prospekt_DE.pdf&t=1355951706&hash=9e03f7b325546fa458e0664f34ccb3a2
8 svar · 3,9k läst
·
E
Ekberg: Det finns inga färdiga prylar för din lösning med små sensorer vad jag vet. Det går givetvis att fixa på nått sätt, men knappast värt det skulle jag säga. Det jag menade med att kontakta en firma är ju för att t.e.x. få en komplett materialspec. Jag gjorde det när jag fixade golvvärmen och då har jag fått bra hjälp. Det är lätt att missa något på inköpslistan. Givetvis
8 svar · 2,5k läst
S
spekerök: Jag brukar göra som trådskaparen men stänger alla slingor samt mot pannan så man inte bakfyller den.Sen öppnar jag en slinga i taget när den är luftad stänger jag den, sen går jag vidare till nästa osv...Funkar hur bra som helst, färskvatten måste ju in i systemet nån gång har gjort det många gånger utan problem sedan kan det förekomma luft i systemet efter ngn timme eller dag
7 svar · 1,0k läst
T
Tottomannen: Jag hade tänkt sätta in en till tank på 750 liter, detta är nog max som jag får plats med...
3 svar · 3,5k läst
A
acrophobic: Skriver detta å min kompis vägnar. Han bor i villa med vedeldad panna, samt luft-vatten-värmepump. För det första skulle vi vilja ha lite allmän information av installation av elpatron. Sätts den i pannan eller i ackumulatortanken? Styrning, är det bara enkel termostatstyrning som slår till patronen när temperaturen understigit en viss temperatur? Är dessutom intresserade om det finns
0 svar · 1,3k läst
T
Trhuster: Jag tycker alla har liten förbrukning, vi är 3 i hushållet och gör åt ca 12000kvh i bara hushållsel per år. Visst jag snålar ju inte precis med elen men jag driver ju inte en cannabisodling eller nått heller. :D
22 svar · 6,4k läst
B
bockara: Tack för eran hjälp. Testade att knacka med hammaren trots att jag tyckte det löpte fint men då fick jag fjädringen att fungera och värmen kom direkt.
9 svar · 10,4k läst
I
Izze: krilleman, Tackar för att du korrigerar min okunskap ang. ventiler :) Jo jag skulle vilja sätta termostat på elementet ...men den är "direktkopplad" utan ventil så jag tänkte att man kanske kunde använda sig av kulventilen. Tack iaf!
2 svar · 1,9k läst
·
Y
Yamma: Hej, jag skulle behöva lite tips på vad som är lämpligt att göra för att värma min källare? Jag har ett traditionellt 1,5 planshus från 2003 med källare. Källaren borde väl ha varit färdig för länge sedan så klart men nu är det dags att slutföra genom att koppla värme. Ettrörssystem i entrévåning och övervåning och det fungerar klockrent tillsammans med en vanlig NIbe
0 svar · 1,2k läst
E
elmont: Det beror på att kylan i väggarna, det tar rätt lång tid tills dom blir varmare. Utegivaren sänker värmen nästan på en gång när temperaturen stiger och då kommer det att bli kallare inne innan väggarna åter blir "varma". Det kan man till viss del kompensera med en innegivare som "hjälper" styrsystemet
3 svar · 5,7k läst
O
obba: testa att öppna säkerhetsventilen ett par ggr, så kan de släppa om de har hamnat nå skit emellan.
3 svar · 2,6k läst
P
Pataradiata: Koppla på de där 22 rören och sen gå med 15mm till alla radiatorer. Även de som skulle vara seriekopplade räcker det med 15mm. 18mm används nästan aldrig och 15mm är grymt mycket snyggare
3 svar · 4,5k läst
E
Extend: Fantastiskt, oftast är det dom enklaste lösningarna som gäller. Tack för hjälpen:D
2 svar · 1,9k läst
S
Sven-Inge: Om man nu inte har en ackumulatortank och systemet kokar... Vad händer.... Vad gör man (förutom att lufta ur ångan) Kan systemet ta skada? Måste man lufta radiatorerna?
6 svar · 12,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.