Värme allmänt
vvs facit: Hos den grossist jag handlar Har jag knappt 400 kr över mot näthandeln du har fått ett bra prisförslag . Mvh
Olofsson89: Hej! Jag funderar på en LK Värmeväxlarpaket -10 till mitt uterum på ca 25kvm. Värmeväxlaren kommer sitta i ett rum inför uterummet så jag är sugen att ha tempgivare i uterummet och ev panel/termostat så jag kan justera tempen i uterummet utan att behöva ändra termostaten vid växlarpaketet. Vilken reglering rekommenderar ni till detta? Har någon en termostat med trådlös panel till
Emmet: Här är en några år gammal fläktkonvektor vars fläktmotor börjat låta illa. Vad kan man göra? Har tagit isär allting och dammsugit rent allt. Det är en Ultra PFP-040 konvektor [MEDIA=youtube]GaAx4Vu1wFc[/MEDIA]
oskar.valta: Skulle ha kopplat på PAL-rör, rör-i-rör, 20 mm. Räcker gott!
rqx: Det är inomhus. Utomhus så skulle det varit en annan femma då man inte är nära på samma sätt, men att måla en plastkanal inomhus syns väldigt mycket om man inte är väldigt duktig på att måla plastkanal och har en bra färg
jonaserik: Du kan sätta vad du vill bara att kopplen på elementen placering stämmer överens, det skiljer lite på enkelrad och dubbelrad i avstånd från vägg, så tänk till
fremag: Jag hade en warmvind och vill minnas att mman använder sprit för att tända den (förvärma). Men fotogen innehåller ju mycket mer energi så jag förstår inte varför du skulle använda etanol
Janus82: Varför ska du ens ta bort radiatorn? Du kommer ju aldrig se om det är målat där bakom. Trä lite plast över elementet så att du inte kladdar färg på det och sedan rollar du med en liten roller med långt handtag in bakom radiatorn så långt du kan. Att det är omålat precis mitt bakom radiatorn kommer ju aldrig synas.
Johnny Åberg: Stämmer att yttermåtten är samma som tidigare men på nya går rören under lådan så de tar mer plats. Jag behöver kapa toppen på den garderob vi har eftersom nya systemet inte går ovanför den utan cirka 10 cm lägre och upp på kortsidan.
Isakare: Om nån undrar är det konstaterat dålig cirkulation, troligtvis igensatta koppel. Problemet har funnits tidigare i föreningen, då var det en lägenhet vars värmesystem stått tömt/öppet ett tag vid renovering, mitt system var tömt för 4 år sen (kommit in syre ??) Föreningen har tidigare haft dåligt vatten, och det är tydligen det som fortfarande fäller ut nått som sätter igen. Vi
Bronken: Försöker förtydliga punkt 2: 2) Kan man ha så tjockt/tunt lager med flytspackel som man "känner" för eller finns det marginaler man ska hålla sig inom? 28 mm blev lite fel ovan, utan det är snarare ca 18mm spackel (där golvvärmen också ska få plats) och ca 10mm klickgolv eller liknande.
Värmeinjusterare: Troligtvis kan problemet avhjälpas genom att justera in radiatorerna.
Maxwells demon: Jag kör golvvärmefördelare som radiatorfördelare. Finns att köpa från Tyskland billigt om man inte vill gödsla LK eller liknade. Då kan du få med flödesmätare och hela klabbet. Även möjlighet att köra med snygga väggtermostater mot ställdon på fördelaren. Största fördelen tycker jag är i alla fall flödemätning på varje radiator. Vanlig 3/4" eurokona som anslutning.
pularen30: Vi valde tillslut att köpa från elda i Sverige. Men vi hade kontakt med dem och de verkar reko
Demmpa: Vår skorstenshuv satt löst å det skramlade en del av blåsten. Var uppe i går å tittade (å åtgärdade) Själva huven var skruvad med fyra skruvar i skorstenens sidoplåtar (som var bockade), tre av skruvhålen var lite stora så skruven fick inte riktigt bra fäste. Tog bort hela huven och skruvade dit två regelbitar innanför sidoplåtarna. La tillbaka huven och skruvade fast den i
Avemo: Det är så jag också förstått att systemet fungerar. Om man stänger av elementet så får man ett rör med stillastående ljummet vatten där det kan ske tillväxt av legionella. Därför gör man inte längre så. Av den orsaken bör du inte stänga av elementet helt.
lostinsweden: [citat] Klämringskopplingar funkar bra men det blir riktigt dyrt om du ska använder många. De kostar €€€€€€
lostinsweden: Du behöver inte kapa kanske. Ta bort vinkeln och sätt ditt en VSH 28mm T-rör på sidan, sätt in en VSH 28x15 förminskning och en slätända 15mm avluftningsventil som passa i klämring: https://www.rskdatabasen.se/infodocs/PROD/PROD_212_4841235.pdf
hempularen: Om det är tomt, så (helt) tomt, så har du antingen för lågt tryck i systemet, eller för högt "förtryck" i kärlet. Det finns en bilventil någonstans där man kan pumpa in luft i "bollen" som finns i kärlet. Om den har för högt tryck så kommer inget vatten in, säkerhetsventilen släpper ut istället, på samma sätt som om bollen har punktering.
Trrttsch: Hej och tack för alla svar. Jag kommit på svaret själv. Utloppet ur pannan är på ovansidan och den är trots trappstegen ovanför elementen. Lite svåråtkomligt bakom pannan nedanför påfyllningskranen finns en plugg att skruva ur och där forsar det nu vatten. Det skulle nog suttit en kran där men förra ägaren råkade frysa elementet i garaget så han kapade den slingan. Tack igen.
Josth: Kan säkert vara så om de var tomma. Bra att de fylls helt med vatten. Man kan behöva lufta flera dagar efter varandra med mycket nytt vatten i värmesystemet.
Krokben: Vill man använda termostater på radiatorerna i samband med värmepump kan man ju skaffa en arbetstank (2-300 liter) så slipper pumpen storkna pga låg volym. Men blir ju sämre ekonomi i att alltid prutta ut varmare vatten än som behövs! Har en vän som gjorde så mot sin gamla on/off pump och resultatet blev väldigt jämn värme.
jonaserik: Du vrider unt uret så det knäpper vid en röd ryttare, sen plockar du bort alla ryttare ställer den blå på helt minusn. så fungerar rumsgivaren som den ska för jämn temp i huset 24/7 . Undrar om du inte har en låda ( röd med glasklart lock)och namn någonting som 410