Hej alla!
Vi har en golvvärmeslinga som frusit sönder allra närmast garageporten och jag börjar fundera på att fixa detta och ta den i drift igen (nu är den slingan tömd på vatten). Funderar på att mha en värmekamera dokumentera hyfsat exakt var slingan och läckaget ligger - det borde vara genomförbart då det är ingen klinker, etc. lagd ovanpå betongen.

Det är uppskattningsvis en 2,7 meter lång sträcka som jag behöver ta upp - tänkte låta byta slangdelen som löper parallellt med garageporten och kanske "svängarna" - själva frysskadan verkar vara ganska mitt på "raksträckan" närmast porten (man kunde se en fuktfläck i betongen).

Men frågan är om detta är genomförbart, golvvärmeslangen ligger väl ovanpå armeringen i alla fall, planen än så länge är att skära två spår typ 7-8 cm från varandra / på var sin sida om golvvärmeslangen i betongen med vinkelkap med diamantklinga.

Sen tänkte jag bila bort materialet mellan snitten jag gjorde med vinkelkapen.

Tänkte göra ett "tält" inne i garaget och nogsamt tejpa fast det i golv o väggar i ett försök att undvika att sprida betongdammet så mycket som möjligt.

Sen när slangen är frilagd tänkte jag ta hem en firma som får ersätta den skadade delen med en ny och tillse att de två skarvar som görs blir fackmannamässigt genomförda och sen gjuta igen den delen igen (inkl. lägga ned en kort elvärmeslinga för att förhindra att dylika frysskador kan uppstå igen, flödet har troligen varit för lågt i den här delen av huset (ej intrimmat system) plus att jag misstänker en tankevurpa i hur pass nära porten man lagt den här slingan).

frysskada.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Men till mina funderingar nu:

1) Tror ni detta över huvud taget är genomförbart?

2) Är det ens lönt att tänka tanken att försöka skära de här snitten med en mindre vinkelslip (DeWalt 900w/125 mm)?

3) Till bilningen sen, kan det duga / räcka med en enklare tryckluftsdriven mejselhammare typ som den Jula säljer för 179 kr? Artikelnummer 071024

http://www.jula.se/catalog/verktyg-...yckluftsverktyg/hammare/mejselhammare-071024/

Jag har en hyfsad kompressor, tvåcylindrig - 3 hk, drygt 400 liter per minut och 50 liters tank.

Eller tror ni jag endera bör leja bort hela jobbet eller hyra något "värre" maskinmässigt, betongfräs, etc.... Det är ju en hyfsat liten yta/sträcka som ska bort dock...

Tackar o bugar för eventuell hjälp på förhand!
/Rikard

1 absolut att det är genomförbart! Men att skarva in en ny bit slang är inte så svårt, finns duktigt folk här som kan he tips och råd som exempelvis krilleman.

2 beror på djupet, om man vinklar maskinen skär man cirka 45mm djupt vilket kan vara lite för lite. Men annars vis kommer din maskin orka.

Har spårat betong med likvärdig maskin utan problem.

3 det där är bara att glömma, köp en billig elmaskin från jula istället så kommer det gå som en dans alternativt hyr en Hilti.

Har du om slingorna i garaget är separata så kan du hälla i några procent glykol för att ta bort sprängverkan. Det som händer då är att du får "slush"

Jag har inte provat den jula-hammaren, men den ser rätt klen ut. Jag hade hyrt en större hiltimaskin och ev en vattenkyld betongsåg.
Jag har provat att skära en ränna för ett tunt rör med vinkelslip, med det resultatet att det dammade så mycket, så jag inte kunde se något efter en liten stund.
Sen ligger i regel golvvärmen under armeringen. Det vanliga är att man lägger cellplast, och fäster golvvärmen på denna med skenor, sen lägger man armeringen ovanpå med distanser.
Nu är det ju inte mitt hus, men jag hade nog valt att montera en fläktkonvektor i garaget istället för golvvärme.

1. Ja det går nog...
2. Nej, hyr motorkap med vattenpump . Ev spårfräs med dammsugare om du vet precis var den ligger, Så slipper du mycket av dammet.
3. Vet inte, men för den pengen är det väl bara o testa..

1) Du kan väl ha öppen garageport när det är så nära densamma? Då går det med vanlig vinkelkap utan hyrmaskiner med vatten. I slutna utrymmen tar annars dammet totalt överhanden. Har själv kapat betong med vinkelkap i utrymmen kring 10 m2. Det går väl ca 1 m innan man inte längre ser var man sågar eller ens maskinen. Väntar man 15 min tills det värsta lägger sig kan man köra en meter till. Man kan förlänga körintervallen något med en medhjälpare som håller en tratt kopplad på dammsugarmunstycket precis bakom sprutet. Men i ett tält? Nej inte så länge tältet inte täcker större delen av garagegolvet då. Annars är sågningen i sig lätt fixad och går fort.

2) För komma tillräckligt djupt att lägga ner nya slangen gissar jag som ovan att en 125 mm skiva är lite liten. Snäppet större vinkelkap (200+ mm skiva elller vad den nu är) som klarar upp till ca 6-7 cm ger enklare bilning sedan.

3) Har faktiskt aldrig kört med sådan men blir väldigt skeptisk när den ser ut att ha enhandsfattning. Med tanke på det gissar jag att den motsvarar kraften hos en mindre borrhammare på 1-1.5 kg. Det går med sådan kraft också men det kommer att ta tid. En borrhammare på 5-6 kg som man kan hyra är lagom för uppgiften.

3. Den är ju för bilplåt, inte betong.

Stefan N skrev:
Den kan nog vara bra till att knacka rost på bilar, båtar och annat

Ahhh, så en sådan mejselhammare är för plåt... Vad tror ni om en sådan här:

http://www.duabhuset.se/showProduct.php?id=7602

Fortfarande inte lämplig för betong? Jag ska slå en pling och se vad det kostar att hyra en bättre maskin också men jag hade hoppats kunna ta lite tid på mig att göra det här.

Undrar om det komplicerar situationen om nu värmeslangarna sitter under armeringen... Jag ska se om jag kan få tag på firman som gjöt grunden och se om dom kommer ihåg (så vitt jag vet dokumenterade dom inget dock tyvärr).

/Rikard

Jag kommer ju alltid med udda lösningar, skippa den yttersta slingan, risk finns att det fryser en gång till.
Bila upp till höger i din bild och koppla bort den yttersta slingan.
Det blir mindre jobb, ingen lappning av golvet där det körs och syns mest.
Och det kan inte frysa igen.

Protte

Stefan N skrev:
Den lufthammaren går utmärkt att bila betong med men det finns både större och mindre maskiner att använda.

Protte

P
Varför frös slangen sönder?

klockan8 skrev:
Varför frös slangen sönder?
Det var nog en kombination av en aning felmonterad garageport (slöt inte tätt/släppte ut en del värme) med att golvvärmeslingorna var felaktigt grundjusterade så det var för lågt flöde i just garaget...

/Rikard

P
Tack! Hur nära var den inanför stängd port eller var den rent av utanför stängd port?

klockan8 skrev:
Tack! Hur nära var den inanför stängd port eller var den rent av utanför stängd port?
Slingan gick nog ca 20 cm innanför den stängda porten...
/Rikard

PS Har faktiskt inte åtgärdat detta ännu, men när jag gör de funderar jag på att gjuta in en kort elvärmekabel som kan stötta lite grann när det är extra kallt - bor liksom dig i Norrbotten och det kan ju bli rejält kallt här ibland...

• Gilla
1
  • Laddar…
P
Ok. Jag har skickat ett PM till dig!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.