Ska ha en ingjuten vattenburen golvvärme i ett fritidshus. Kommer knappt att vara där någonting under vintertid, möjligen en vecka på jul eller påsk typ, varför jag enbart kommer att starta med en liten el-värmepanna. Blir det att börja nyttja det mer vintertid så förbereder jag med kulvertrör för en framtida luft/vattenpump.

Tänker så här. Skippar initialt alla rumsgivare och styrning av respektive slinga. Ser istället till att ha både ute- och innegivare på pannan och låter pannans temperatur styra hur varmt det blir i de olika slingorna. Slingorna/rummen justerar jag in så att jag får en jämn temperatur, blir det sedan tio grader kallare så ökar tempen i pannan och värmen höjs i slingorna.

Kommer detta att funka eller måste jag ha alla dessa olika rumsgivare?

Rumsgivare är normalt onödigt. Men jag förstår inte upplägget. Det låter som hela anläggningen kommer att frysa sönder.

H hempularen skrev:
Rumsgivare är normalt onödigt. Men jag förstår inte upplägget. Det låter som hela anläggningen kommer att frysa sönder.
Nja... Tanken är att hålla plattan frostfri, några plusgrader vintertid. Men även med glykol systemet. Ett fritidshus som står obevakat. Tänker att annars räcker med att en säkring till cirkulationspumpen går så fryser ju systemet annars.

Men. Ni som vet. Elpannan har en cirkulationspump men behöver jag inte en före fördelare?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.