Visa bilaga 409484 Visa bilaga 409484 Hej. Äger ett hus i Spanien nära Málaga sedan ett par år tillbaka. Det är ett tvåplanshus om ca 65kvm per plan + källare (icke uppvärmd, ingång utifrån). Idag är det eluppvärmning som gäller. Har visserligen AC i samtliga 4 sovrum men kostnaden blir väldigt hög under höst/vinter då dessa står för huvuddelen av uppvärmningen. På hösten är det som lägst 12-15 grader på dagen och 4-5 på natten.

Min tanke var nu att sätta in vattenburna radiatorer i samtliga rum på nedervåningen och bygga ett system tillsammans med solfångare och en ackumulatortank. Det finns gott om plats i källaren och det bör vara enkelt att installera då det är möjligt att borra hål för rören rätt ner i källaren för att sedan dra rören i källartaket. Min fråga är nu om det finns någon som har gjort något liknande och vem som kan tänkas designa ett sådant system? Jag tänker mig 8 radiatorer totalt (ett i varje sovrum, ett i vardera badrummet samt ett i hallen). Målet är att jag ska kunna hålla en jämn temperatur om ca 22 grader. Att kunna värma tappvarmvattnet och kanske en framtida spa på ca 1,5 kb vore ett plus

• Vit tvåplansvilla med balkong och trädgård i Spanien, potentiellt för installation av vattenburna radiatorer och solfångare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.