Visa bilaga 409484 Visa bilaga 409484 Hej. Äger ett hus i Spanien nära Málaga sedan ett par år tillbaka. Det är ett tvåplanshus om ca 65kvm per plan + källare (icke uppvärmd, ingång utifrån). Idag är det eluppvärmning som gäller. Har visserligen AC i samtliga 4 sovrum men kostnaden blir väldigt hög under höst/vinter då dessa står för huvuddelen av uppvärmningen. På hösten är det som lägst 12-15 grader på dagen och 4-5 på natten.
Min tanke var nu att sätta in vattenburna radiatorer i samtliga rum på nedervåningen och bygga ett system tillsammans med solfångare och en ackumulatortank. Det finns gott om plats i källaren och det bör vara enkelt att installera då det är möjligt att borra hål för rören rätt ner i källaren för att sedan dra rören i källartaket. Min fråga är nu om det finns någon som har gjort något liknande och vem som kan tänkas designa ett sådant system? Jag tänker mig 8 radiatorer totalt (ett i varje sovrum, ett i vardera badrummet samt ett i hallen). Målet är att jag ska kunna hålla en jämn temperatur om ca 22 grader. Att kunna värma tappvarmvattnet och kanske en framtida spa på ca 1,5 kb vore ett plus