Det saknas 42 mm rörisolering på vvs/vvc / vvs/kv - rörledningar ingjutna betong bjälklagen / enligt kpmg- granskning rapport så har man EJ följt BBR - och nu även brott mot LOU / 2019 / nybyggnation av fastigheternas vvc / vvs hela varmvatten system // man har gått in och " proppat det ursprungliga varmvattenrören / och skarvat LK - PAL Rör och hängt dom i taket i trapphus // håltagning från trapphus in i bostad / borrat igenom ' bärande konstruktion / brandcell // in i badrum / vidare ovan kyl/ frys - vvc/ vvs rörledningar skarvat ovan köksskåp -håltagni g igen genom bärande konstruktion -ovan köksskåp in till nästa lägenhet ** // oisolerade kallvattensrör ingjutna i betong bjälklagen - iskallt hela golvytan alla rum ** + ingen riktig framledningstemperatur eller vattentryck så fjärrvärme leds ut - Mekanisk från luft drar igenom - Och det är iskallt - håller på att bli riktigt sjuk !! - Vänligen tala om Hur man Ska göra rätt här ~*~ så det kan bli åtgärdat - Kylan är ständigt närvarande dag och natt ~ Tacksam !! ** Först extrem övervärme - Nu Extrem kyla i hela golvytan då kallvattensrör ej är åtgärdade - det saknas 42 mm rörisolering / samtliga rörledningar är i gjutna oisolerade i betong bjälklagen vid uppförandet " man har ej följt original ritningarna ][ *

Redigerat:
S
Va?

S
Nej jag skulle säga att detta är ett väldigt unikt inlägg

Tack för ett riktigt svar ~*~ Det är mycket betydelsefullt - Finns det en lämplig åtgärd att vidta när det gäller KV rördragningar som är oisolerade och ingjutna i betong bjälklagen ?

Tacksam för dina funderingar här ** MVH

Kan du försöka skriva om ditt inlägg tror du? Det hade hjälpt väldigt mycket då det är i princip omöjligt att läsa och än mindre möjligt att konstatera vad frågeställningen är.

• Gilla
SvanteC
  • Laddar…
C C.Lundin skrev:
Kan du försöka skriva om ditt inlägg tror du? Det hade hjälpt väldigt mycket då det är i princip omöjligt att läsa och än mindre möjligt att konstatera vad frågeställningen är.
Det finns ursprungliga brister i värme, ventilation och isolering i fastigheten - orsaken var känd före fastighet togs i bruk av övriga - men ingen talade om varför det var så extremt varmt i golven och nu så vet vi vad orsaken bestod av / och nu när man ändrat och genomfört en nybyggnation av ' hela varmvatten systemet ( så kvarstår kallvattensrör utan 42 mm rörisolering ingjutna i betong bjälklag - med kallvattensrör som kyler golvytan ) Jag undrar Vad som krävs för att få bort kylan ? Måste man bila upp golvet och göra rätt isolering på rören * - Vad tror du är rätt åtgärd här ? ~ Tack På Förhand - MVH

F
Vad gäller det för hus? Är du hyresgäst, bostadsrättinnehavare eller ägare?

F
Då finns det ju regler för hur varmt och kallt det ska vara i ett rum. Är det inte det ska det åtgärdas på något sätt.
Exakt vilken teknisk lösning man väljer har man som hyresgäst förmånen att slippa välja.

Nyproduktion har krav enligt BBR / PBL / ATB osv / Byggsamråd - Slutbevis och i det här fallet så är fastighetsägaren även byggherre och hyresvärd / så är det ] [ och orsaken känd före fastigheten togs i bruk av övriga osv [ - men ingen har talat om detta för oss och nu är allt känt - det kvarstår att man vill undvika att golvytan blir iskall av oisolerade kallvattensrör/ rörledningar som är ingjutna i betong bjälklag - Nu är det extra viktigt att
Hålla sig hemma * - och jag undrade om vad man ska göra byggmässigt för att uppfylla BBR " - med rätt rörisolering 42 mm ' - Jag vet inte varför man har har följt BBR från början " - *~MVH

O Ordning & Reda skrev:
Nyproduktion har krav enligt BBR / PBL / ATB osv / Byggsamråd - Slutbevis och i det här fallet så är fastighetsägaren även byggherre och hyresvärd / så är det ] [ och orsaken känd före fastigheten togs i bruk av övriga osv [ - men ingen har talat om detta för oss och nu är allt känt - det kvarstår att man vill undvika att golvytan blir iskall av oisolerade kallvattensrör/ rörledningar som är ingjutna i betong bjälklag - Nu är det extra viktigt att
Hålla sig hemma * - och jag undrade om vad man ska göra byggmässigt för att uppfylla BBR " - med rätt rörisolering 42 mm ' - Jag vet inte varför man har har följt BBR från början " - *~MVH
BBR säger inget om hur något ska lösas. Det ställer vara funktionskrav. Vad tycker du bryter mot BBR och vilken paragraf?

Efter det så kan vi diskutera lösning.

A Autodidak1 skrev:
BBR säger inget om hur något ska lösas. Det ställer vara funktionskrav. Vad tycker du bryter mot BBR och vilken paragraf?

Efter det så kan vi diskutera lösning.
Trapphus varmt pga värmeavgivning från VVS och VVC - ledningar ingjutna i golv '][ Rörisolering på ingjutna ledningar i golv - innehåller EJ Krav enligt Rambeskrivning"][

Med stöd av Boverket Byggregler 6:615 avseende - " oavsiktligt uppvärmning av dricksvatten skall undvikas" - ' otillräcklig isolering jfr med RAM - Beskrivning ][ Förläggning av varmvatten och varmvattencirkulation i bjälklag från centralt placerat schakt till respektive lägenhet - är orsak till ovanstående höga golv temperatur er // " +29,5 C Varmt [ ännu varmare på sommaren ] + lång tid väntetid på kallvattnet " // och nu iskallt med oisolerade kallvattensrör ingjutna i betong bjälklag "
Tack På Förhand ~*`~ Jag välkomnar din hjälp * ~ MVH
Jag citerade besiktning underlaget som är funnet i text ovan ]*

O Ordning & Reda skrev:
Trapphus varmt pga värmeavgivning från VVS och VVC - ledningar ingjutna i golv '][ Rörisolering på ingjutna ledningar i golv - innehåller EJ Krav enligt Rambeskrivning"][

Med stöd av Boverket Byggregler 6:615 avseende - " oavsiktligt uppvärmning av dricksvatten skall undvikas" - ' otillräcklig isolering jfr med RAM - Beskrivning ][ Förläggning av varmvatten och varmvattencirkulation i bjälklag från centralt placerat schakt till respektive lägenhet - är orsak till ovanstående höga golv temperatur er // " +29,5 C Varmt [ ännu varmare på sommaren ] + lång tid väntetid på kallvattnet " // och nu iskallt med oisolerade kallvattensrör ingjutna i betong bjälklag "
Tack På Förhand ~*`~ Jag välkomnar din hjälp * ~ MVH
Jag citerade besiktning underlaget som är funnet i text ovan ]*
Menar du att golvet ät 29,5 grader varmt och iskallt samtidigt?

Jag har svårt att se hur VVC och kallvatten ska påverka värmen i de olika utrymmena. Då är det mer troligt att värmesystemet inte är intrimmat och ventilationen felinställd. Då det är en hyresrätt är det bästa att felanmäla till hyresvärden så det kan utreda och lösa problemet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.