Bästa svaret

tompax
O olofh skrev:
Får inte riktig till att blå ventil pekar helt åt höger men det går att stänga luckan så bör funka ändå
Enkelt fixat. Lossa klämringskopplingen som ansluter till kopparröret. Lossa kopplingen direkt ovan ventilen.
Det räcker att du lossar såpass att ventilen blir vridbar, plocka inte isär hela.

Vrid ventilen rätt. Skruva fast kopplingen ovan ventilen medan du håller ventilen i rätt position, dra till den ordentligt, som den skall vara.
Dra åt klämringskopplingen så den håller tätt.

Klart.

• Gilla
olofh
  • Laddar…
Måste bara säga,till er alla, tack så himla mkt! Så jädra snabbt man får hjälp här när man sitter mitt uppe i något. Nu lite familjetid så nya tag imorgon!

• Gilla
tompax
  • Laddar…
Vinner ju ingen medalj i rördragning men nu är det fördelaren inkopplad. Pga skikattack av 4åringdn kom jag hem med hårt cu rör. Det upptäckte jag när jag skulle bocka... som tur är feg-köpte jag 2 90böjar så fick ändå ihop det. Allt byggt efter man tager vad man havet= skarvar är iaf synliga och inspekterbara.
Nyinstallerad fördelare med kopparledningar och synliga skarvar, inklusive två 90-gradersböjar, i ett renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rörinstallation med kopparfördelare och vita plaströr i ett oordnat utrymme med siktbara skarvar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
tompax
  • Laddar…
tompax
O olofh skrev:
Vinner ju ingen medalj i rördragning men nu är det fördelaren inkopplad. Pga skikattack av 4åringdn kom jag hem med hårt cu rör. Det upptäckte jag när jag skulle bocka... som tur är feg-köpte jag 2 90böjar så fick ändå ihop det. Allt byggt efter man tager vad man havet= skarvar är iaf synliga och inspekterbara.
[bild] [bild]
Blir nog bra det där!

Satte du hylsor i prisolrören innan du drog klämringskopplingarna? De är viktiga :)

• Gilla
olofh
  • Laddar…
tompax tompax skrev:
Blir nog bra det där!

Satte du hylsor i prisolrören innan du drog klämringskopplingarna? De är viktiga :)
japp. Men på hornbach sa de att det inte var helt nödvändigt i 22mm så fick nästan smyga ner dem i vagnen :-)

tompax
O olofh skrev:
japp. Men på hornbach sa de att det inte var helt nödvändigt i 22mm så fick nästan smyga ner dem i vagnen :)
Haha, det är mest för att de är okunniga :)
Tro mig, det är nödvändigt, åtminstone om du skall kunna få bort klämringen efter att ordentligt ha dragit åt muttern. Det är också nödvändigt för att garanterat få täthet i det, och så att det inte börjar läcka längre fram, så du kan sova gott på natten.

Ja, när man kommer upp i grövre tjocklekar av prisol, så KAN det fungera utan klämring om man har tur, men det är absolut ingen bra lösning, som bara ger ett halvdant och osäkert arbete. Man vill ju inte att rören skall börja läcka när man är iväg på semester :)

Det bör också påpekas att glödgade och andra ordentligt uppvärmda hårda kopparrör också kräver hylsor, eftersom dessa blir mjukare efter att ha blivit utsatta för hög värme.

Sedan finns det kopparrör med olika väggtjocklekar också, det är också avgörande.

• Gilla
olofh
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.