Byggahus.se
Min gamla shunt strular, är det någon som vet om det går ersätta denna manuella shuntventilen med någon form av shuntautomatik?
 
  • Närbild på en manuell shuntventil märkt "Värme huset" med justeringsvred och skala från 0 till 10.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En shuntventil och cirkulationspump i ett pannrum med tryckmätare och rörsystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Att ersätta den behövs inte, går den lätt att vrida ? om du tar bort ratten så ser du en axel med en fasning på och det är den pos som är lika med pilen på ratten ( inställning ) det finns motorer som går att sätta direkt på den och en reglercentral som får information av en utomhusgivare och ställer in tempen ut till elementen.
 
  • Gilla
Kylberg Anders
  • Laddar…
Det går lätt att vrida den, men den är lite oregelbunden i temperaturen. Temperaturen hänger inte ihop med vad skalan vid shunten visa längre, känns nästan som något är löst inuti shunten. Har du tips vad man kan sätta på för någon motor på axeln?
 
Någon som vet vad denna shuntventil heter? Hade underlättat väldigt mycket då jag skall köpa en reparationssats.
 
Är en gammal sak du har, går det att snurra vredet 360 grader runt ? kan vara en äldre ESBE men inte säker, som synes tycks det vara en 3 vägsshunt, Vilken panna har du ? .Kolla under blå/röda skylten genom att ta bort vredet, den är säkert med skruv där under. Den typen av äldre shuntar liknar ESBES och troligtvis är det på insidan samma grejer som till en sådan här enligt länken , men du måste vara säker. Dom 4 bultarna öppnar upp och hela käglan kan tas ur. den verkar vara av typ en sådan https://www.esbe.eu/se/sv-se/produkter/vridande-ventiler/t, men den som länkas till är en 4 vägs, men det finns reservdelar till 3 vägs. att demontera den från pannan avråder jag bestämt ifrån då det säkert är rostiga bultar som kanske inte går att lossa utan att något går sönder.
 
Tack för bra svar, skickar med ett par bilder på pannan så kanske det hjälper.
 
  • Röd informationsskylt på svart bakgrund för en värmepanna med tekniska specifikationer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Detaljbild på en logotyp med texten "Aquatör" fäst på en svart yta som tillhör en panna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Foto på shunten utan vred om det kan hjälpa något:
 
  • Närbild på en värmeshunt utan reglervred från Shunt AB Värmeteknik.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K Kylberg Anders skrev:
Foto på shunten utan vred om det kan hjälpa något:
Som jag trodde, det är en Värmeteknikshunt som du har, oklart hur den ser ut invändigt. Är det större avstånd mellan bultarna så är det tveksamt om rep-satsen passar.
 
  • Närbild på en Värmeteknikshunts inställningsskiva med mätare och bultar, märkt "SHUNT AB VÄRMETEKNIK".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Krilleman
J jonaserik skrev:
Som jag trodde, det är en Värmeteknikshunt som du har, oklart hur den ser ut invändigt. Är det större avstånd mellan bultarna så är det tveksamt om rep-satsen passar.

Jodå, visst är det en shunt från värmeteknik (shunt AB) som senare blev ESBE från Retefle socken.

Men du verkar fortfarande skutta vidare 11 kliv och kunna liteavvarje @jonaserik :rofl::rofl:
 
Redigerat:
  • Gilla
vvs facit
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.