2 514 läst ·
20 svar
3k läst
20 svar
Ingen värme i element. Trots luftning
Ok. Temperaturen på vattnet till radiatorerna styrs av värmekurvan som ställs med vredet A-E. När utomhustemperaturen överstiger en viss temperatur så stängs värmen av. Pannan går i "sommarläge".J JohannaSandra skrev:
På moderna pannor och värmepumpar så kan man justera vid vilken utemperatur den ska gå in i sommarläge, och även ställa in en viss fördröjning.
Så om ni inte fryser, så är det bara bra om radiatorerna är kalla. Det sparar energi.
Om den är placerad som den borde vara skulle jag leta på norrfasaden, ca 2-3 meter över marken. Något typ av litet plasthölje bör du leta efter.J JohannaSandra skrev:
tack för svaret.L lordi skrev:Ok. Temperaturen på vattnet till radiatorerna styrs av värmekurvan som ställs med vredet A-E. När utomhustemperaturen överstiger en viss temperatur så stängs värmen av. Pannan går i "sommarläge".
På moderna pannor och värmepumpar så kan man justera vid vilken utemperatur den ska gå in i sommarläge, och även ställa in en viss fördröjning.
Så om ni inte fryser, så är det bara bra om radiatorerna är kalla. Det sparar energi.
Det jag undrar kring mest är att elementen är varma under dagen. Men på kvällen när det rimligtvis är kallare så värmer inte elementen. Vad är förklaringen till detta?
Det kan vara så att utegivaren påverkas av kvällssol. Titta på den sidan av huset som får sol på kvällen. Någonstans där hittar du säkert den.J JohannaSandra skrev:
Klicka här för att svara