L lordi skrev:
Troligen får utgivaren sol efter en viss tidpunkt. Det behövs knappt någon värme nu här i södra delarna av landet, så en mer relevant fråga är : Fryser ni?
Nej. Det är snarare en fråga om att komma underfund med hur systemet fungerar. Därav min fråga här.
 
J JohannaSandra skrev:
Nej. Det är snarare en fråga om att komma underfund med hur systemet fungerar. Därav min fråga här.
Ok. Temperaturen på vattnet till radiatorerna styrs av värmekurvan som ställs med vredet A-E. När utomhustemperaturen överstiger en viss temperatur så stängs värmen av. Pannan går i "sommarläge".
På moderna pannor och värmepumpar så kan man justera vid vilken utemperatur den ska gå in i sommarläge, och även ställa in en viss fördröjning.
Så om ni inte fryser, så är det bara bra om radiatorerna är kalla. Det sparar energi.
 
J JohannaSandra skrev:
El


Elementen fungerar bra under dagen men verkar stängas av vid en viss tidpunkt (oklart exakt vilken tid).

Bor i nuläget inte i huset så har inte exakt koll på när elementen inte värmer.

Det skrevs något om en utegivare. Kan inte hitta en monterad någonstans. Var borde den rimligtvis sitta?
Om den är placerad som den borde vara skulle jag leta på norrfasaden, ca 2-3 meter över marken. Något typ av litet plasthölje bör du leta efter.
 
  • Gilla
JohannaSandra
  • Laddar…
L lordi skrev:
Ok. Temperaturen på vattnet till radiatorerna styrs av värmekurvan som ställs med vredet A-E. När utomhustemperaturen överstiger en viss temperatur så stängs värmen av. Pannan går i "sommarläge".
På moderna pannor och värmepumpar så kan man justera vid vilken utemperatur den ska gå in i sommarläge, och även ställa in en viss fördröjning.
Så om ni inte fryser, så är det bara bra om radiatorerna är kalla. Det sparar energi.
tack för svaret.

Det jag undrar kring mest är att elementen är varma under dagen. Men på kvällen när det rimligtvis är kallare så värmer inte elementen. Vad är förklaringen till detta?
 
J JohannaSandra skrev:
tack för svaret.

Det jag undrar kring mest är att elementen är varma under dagen. Men på kvällen när det rimligtvis är kallare så värmer inte elementen. Vad är förklaringen till detta?
Det kan vara så att utegivaren påverkas av kvällssol. Titta på den sidan av huset som får sol på kvällen. Någonstans där hittar du säkert den.
 
  • Gilla
oskar.valta
  • Laddar…
L lordi skrev:
Det kan vara så att utegivaren påverkas av kvällssol. Titta på den sidan av huset som får sol på kvällen. Någonstans där hittar du säkert den.

Tack Oskar

Återkommer när jag begriper det bättre!
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.