5 170 läst ·
4 svar
5k läst
4 svar
Fläktanslutning till gammalt självdrag
Har ett rektangulärt hål i väggen med stålram där det tidigare suttit en viplucka med kedja. Kollat upp att bara jag är ansluten till pipan och jag kan se ut genom kanalen (bor högst upp i huset). Köpte ett fläktanslutningskit med vägganslutningsplåt. Den är tyvärr kvadratisk och för liten för kanalen. Frågan är:
Ska jag bila bort stålramen (och lite av det fettinpyrda bruket) och mura igen hålet något?
Ska isåfall underkanten på kanalen ligga i underkant på anslutningsplåtens cirkulära uttag?
Vad säger ventilationsexperterna?
Ska jag bila bort stålramen (och lite av det fettinpyrda bruket) och mura igen hålet något?
Ska isåfall underkanten på kanalen ligga i underkant på anslutningsplåtens cirkulära uttag?
Det är gjort. Det är en herrejävlar stor skorsten med en pipa åt vardera lägenhet.
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Hur gjorde du, har samma problem. Det är ju en typ skorsten från fläkten som helst ska skymma detta också.G Grimme_mannen skrev:Har ett rektangulärt hål i väggen med stålram där det tidigare suttit en viplucka med kedja. Kollat upp att bara jag är ansluten till pipan och jag kan se ut genom kanalen (bor högst upp i huset). Köpte ett fläktanslutningskit med vägganslutningsplåt. Den är tyvärr kvadratisk och för liten för kanalen. Frågan är:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden