KnockOnWood
KnockOnWood: Vårt 108 kvm hus värms endast med el LLVP, förutom enstaka kvällsbrasor i kaminen, och en 80W handdukstork. en skall ha värmekapacitet på 1,3 - 4,5 kW, och vi kör den bara på lägsta (och tystaste) eller näst lägsta läget. Alltså 1,3 - 2,0 kW räcker bra. Men den stora frågan är ju: Var ligger ert hus, i Ystad eller Kiruna???
8 svar · 2,7k läst
·
B
Bläsa: [citat] Tack för tipset
19 svar · 2,6k läst
·
B
Boan: [citat] Precis ,MEN, är det så att den går skruva loss? Eller är den fast? Så skumt att det är stopp i den.
4 svar · 2,3k läst
·
GAUSARN
GAUSARN: Har hittat Kuben Ventilation och deras nya lösning med integrerat Luft/Vattenvärmepump, FTX och även kyla. Tyst och med ny teknik. slipper utemodulen. Vad tror ni? Någon som känner till dem?
0 svar · 2,1k läst
J
J P: Har köpt ett mindre hyreshus som konverterats från eltakvärme och elgolvvärme i en salig blandning till vattenburna radiatorer och fjärrvärme. Utfördes av en kylfirma med noll kompetens på utförande. Orsaken var att det skulle vara bergvärme men ändrades under upphandling till fjärrvärme. Nog om det. En natt ringer en hyresgäst och säger att det låter som en kompressor i huset.
1 svar · 3,0k läst
P
Pellevin: Hej, Dauen, och tack för synpunkter! Det är antagligen som du tror. Visserligen har jag nog ganska stort mätfel när jag bara lägger multimeterverktygets temperaturgivare utanpå ledningen men om jag mäter på samma sätt på flera ställen borde det ändå gå att säga något om differenserna. Och det skiljer i alla fall 5-8 grader mellan ledningarna i källaren och det som når radiatorn
7 svar · 3,1k läst
·
F
Felixjohansson: Hej! Har tänkt göra mig av med min ackumulatortank, finns det nått värde i en gammal tank från -85? Annars tänkte jag såga ner den och skicka på tippen, antar att dom är gjorda av metall. Nått man bör passa sig för/ tänka på? [bild] [bild]
0 svar · 1,6k läst
·
GAUSARN
GAUSARN: Helt klart ett alternativ. Kanske kan klara oss på NIBE VVM 325. Hur är det med andra fabrikat? Mitsubishi eller Panasonic?
2 svar · 5,9k läst
K
Kronans: Tack för tipset! Vi släppte ut lite via säkerhetsventilen och då sjönk det till 0,8. Håller lite koll framöver ifall det är en läcka..
6 svar · 3,3k läst
·
Fotografen
Fotografen: De där rören är såpass mjuka at de går att kapa med en vanlig bågfil, om man inte har något annat. Tigersåg funkar givetvis, vinkelkap kräver att det inte finns nåt som kan ta eld. Annars brukar stora rörtänger från lågprisvaruhusen fungera hyfsat till något enstaka jobb, de är klumpigare än en dyr men det ser ut att finnas lite plats runt om rören. Skorstenar av den typen river
3 svar · 1,4k läst
·
U
Ulf Peter: Går att kolla borrdjupet här också. https://apps.sgu.se/kartvisare/kartvisare-brunnar.html
15 svar · 9,2k läst
·
joakim_j
joakim_j: [citat] Det är ju tamejfan strålande! Man bockar mjukast!
6 svar · 1,3k läst
L
lordi: Tycker inte heller förbrukningen verkar hög. Hur mycket förbrukar ni på ett år? Hur varmt har ni inomhus? De besparingar man kan göra är att sänka inomhustemperaturen samt hushålla med varmvattnet. Sen kan man ju tilläggsisolera och byta fönster mm, men investeringskostnaderna blir så höga, så de äter upp den lilla energibesparingen man gör.
2 svar · 2,7k läst
·
S
Sotared: Nu är det löst. Vet inte varför men lät avluftningsventilen stå öppen när jag var hemma och efter ca 2 veckor var hela elementet varmt och inget porlande. Jag har senare fått lufta ett element på övervåningen.
7 svar · 2,4k läst
·
Papphammar666
Papphammar666: [citat] Haha jag hade missat din fråga .. ja jag heter Ingvar Kamprad aka ikea-man säger inte mer vill vara anonym ... nejdå jag skojade bara ... jag heter inte ingvar men mitt mellan namn är Ingemar och det kanske är värt lite ?? en rättning* 12.700 på ett år istället för 33.000 innan konvertering
19 svar · 3,5k läst
P
Prodigys: Har på följande sätt och även dom dagar jag eldat i över 12 timmar så är veden så att jag kan hålla handen på den en längre stund utan att bränna mig. [bild]
7 svar · 2,6k läst
·
E
etompau: Manualen är lite rörigt skulle jag säga, men som jag ser det är det viktigt att den högra brytaren under temp.vredet står i komfortläge. Dioden precis till höger om brytaren ska då vara släckt, indikerande att elementet jobbar med komforttemp. alltså ingen sänkning av temp. och ej heller någon schemainställning. [bild]
5 svar · 2,8k läst
·
J
Johan1315: [citat] Ja de där ja nu lärde jag mig nått nytt:) slog på varmvattnet och den drog igång så fint:) tack för hjälpen
2 svar · 2,0k läst
V
vvs facit: Om tex radiatorerna har för hög genomströmning av flödet hinner inte Vattnet kylas av . Intergralet hysteres hög retur temp Är dom 3 faktorer vp stannar på Hög retur är tecken på att en beräkning / injustering av flödena på alla slingor för golv värmen och samtliga radiatorer behövs. Yta på radiator för rum beräknas tillsammans Med dim temperatur tex 55-45 vid DUT Exempel. 1000
3 svar · 5,3k läst
S
Stegatorparn: Det är avtappningsventiler när man behöver tömma systemet. Dom ska du inte röra. Luft samlas vid högpunkter t.ex. radiatorer.
12 svar · 2,0k läst
·
V
vectrex: Ja, det kommer hjälpa med en insats! En öppen eldstad bygger aldrig upp den värme som blir i en sluten kamin. Det är faktiskt en enrom skillnad. Att elda i en öppen eldstad tillför (ens när det inte ryker in) knappt någon värme till bostaden heller. En gammal och värdelös konstruktion som bör förpassas till historiens skräphög.
12 svar · 5,8k läst
E
eddiw: Nu har vi installerat en luftvärmepump som komplement, som värmer upp hela entreplanet och typ halverat förbrukningen. Varmvatten, del av källaren samt andra planet värms nu av pellets. Strax under 1 säck per dygn ca, vid ca 2-5 grader ute.
6 svar · 3,6k läst
V
vvs facit: Håll det enkelt Köp en byggsats från relek Styr elpatron med en rums termostat Sätt patronen på max temp 35- 38 g Det blir lika dyrt att värma golvet vilken lösning du än väljer . Håller du det enkelt som beskrivet ovan Vet du från början att det fungerar Delflödes styra från badtunnan blir svårare att reglera . Mvh
3 svar · 2,0k läst
O
Ove.sundberg: [citat] Okej. Ja jag får ta tag i det till sommaren istället. Tack för hjälpen
10 svar · 2,2k läst
·
J
jonaserik: Har du provat med att trycka på knapparna,båda på en gång respektive en i taget,det är inställning av farten på den
2 svar · 6,5k läst
·
KnockOnWood
KnockOnWood: [citat] Det blir väl ungefär samma funktion som vår, lite enklare lösning. En L/L-värmepump med innerdel över entrédörren, som blåser ut varmluft i hallen och in mot vardags- och matrum. Ett FTX-vetilationssystem, som sprider värmen till alla rum, samt ordnar frånluften från badrum, tvättrum och kök.
11 svar · 3,8k läst
·
bonnier
bonnier: Jag har helt missat att det är skrivet i denna tråd, kan inte påminna mig att jag fått någon notis om det...det brukar man väl få? Hursomhelst, jag kan skanna in den manual jag har om mejla till dig, om du inte får tag på den på annat sätt.
6 svar · 4,1k läst
·
R
Rolle85: 2 element bara, resten eldrivna.
14 svar · 7,1k läst
·
K
Knight: Det är förkortning för läget för en brytare No = normally open NC = normally close Läge NO betyder att brytare är ej sluten när den är strömlös /orörd läge. Trycker du på en NO brytare så blir kretsen sluten och exempelvis en lampa tänds.
1 svar · 4,1k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: Kanske lite off topic, men varför lägga in golvvärme om ni har elementen kvar? Det om något är väl en onödig "investering"? //KoW som varken har element eller golvvärme
8 svar · 3,6k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.