J
Josth: Kan säkert vara så om de var tomma. Bra att de fylls helt med vatten. Man kan behöva lufta flera dagar efter varandra med mycket nytt vatten i värmesystemet.
13 svar · 2,5k läst
·
Krokben
Krokben: Vill man använda termostater på radiatorerna i samband med värmepump kan man ju skaffa en arbetstank (2-300 liter) så slipper pumpen storkna pga låg volym. Men blir ju sämre ekonomi i att alltid prutta ut varmare vatten än som behövs! Har en vän som gjorde så mot sin gamla on/off pump och resultatet blev väldigt jämn värme.
13 svar · 5,2k läst
davveno1
davveno1: Tack!
4 svar · 1,2k läst
·
J
jonaserik: Du vrider unt uret så det knäpper vid en röd ryttare, sen plockar du bort alla ryttare ställer den blå på helt minusn. så fungerar rumsgivaren som den ska för jämn temp i huset 24/7 . Undrar om du inte har en låda ( röd med glasklart lock)och namn någonting som 410
5 svar · 1,5k läst
·
O
olofh: [citat] tack. Hade missat hornbach volympris.Jag ska lägga 32m2 så lika bra köpa 36st då
2 svar · 4,0k läst
useless
useless: [citat] Ja. [citat] Ja.
6 svar · 2,7k läst
Rabbithole
Rabbithole: Det är bara att dra om rören dit du vill ha dom, inget konstigt egentligen. Man kan öka flödet för att få mer kyleffekt. Men du får ha kyla på konstant så duger det. Vill du ha mer kyleffekt är luft-luft värmepumpar eller luft-vatten/bergvärme med fläktkonvektorer
16 svar · 7,4k läst
A
Atte86: [citat] Hej jag undrar om du vet hur man får bort kopplingen som sitter på sidan av utedelen? Mvh
22 svar · 6,7k läst
·
J
Jarlsgård: [citat] Det borde la ändå gå? Om man får bockat upp röret ytterst lite i början.. 1-2° borde ju räcka för att det ska generera någon cm i slutet? :thinking:
12 svar · 1,8k läst
·
J
Josth: En annan sak man bör kolla upp om man funderar på luftvattenvärmepump, är vilken framledningstemperatur och värmeeffekt som behövs när ni värmer huset på vintern. En gasbrännare ger snabbt en hög temperatur och kan ge hög effekt. En värmepump kanske ger kanske upp till 60°C framledningstemperatur och behövs det högre upp till 70°C kör den med enbart el-patronen. Nu är er
13 svar · 2,2k läst
·
perra i skogen
perra i skogen: Trä är ju inte så bra på att sprida värme, så har du tex 60 cm mellan slingorna så kommer inte värmen att kunna sprida sig jämt i trägolvet, utan ni kommer få kallare partier mellan slingorna. Hade det varit ett betonggolv hade det kunnat fungera bättre, men fortfarande inte bra. Finns ju rekommendationer av en anledning, att det är utprovat att ge ett fullgott resultat. Är bara
3 svar · 3,5k läst
E
etompau: [citat] Ja det ser så ut. Du visar två termostater, Eberle har sannolikt en bimetallfunktion, LK verkar lite modernare med elektronisk sensor och en triac som styr ventilen
3 svar · 4,4k läst
·
J
Josth: Ettrörssystem kan fungera utmärkt om de bara är rätt dimensionerade. Man kan behöva välja en storlek större på radiatorer som sitter i slutet på varje slinga jämfört med i början av slingan. Kanske max 4 radiatorer per slinga med hyfsat stora rum om man kör 15 mm prisolrör eller motsvarande.
4 svar · 1,3k läst
S
Stegatorparn: Misstänker att den lilla springan i en hårt strypt ventil sätts igen av små partiklar i vattnet efter flera års drift som begränsar flödet. Kan vara en god idé att öppna upp för en genomspolning vid problem.
38 svar · 7,8k läst
·
O
olotor: Tack, jag vet att i alla fall Purmo har radiatorer med inbyggt koppel men det där med att "knäcka" är inte riktigt min grej. Badrummets rör ser likadana ut.
9 svar · 3,4k läst
·
N
NOP: [citat] Jag bor i Skåne men har en kompis i Sköndal om du är åt det hållet något? Min son kör regelbundet till Stockholm men håller sig till centrala staden och Solna när han är där. Hur långt ut i Nacka? Om det bara är över bron så kan det funka. :-)
15 svar · 1,9k läst
·
S
Stegatorparn: Kolla shuntventilens inställning (shuntstyrning ?) och cirkulationspumpen.
1 svar · 474 läst
J
jonaserik: Du måste stänga på båda sidor om fördelare/shunt, kanske inte direkt vid en, men säkert på annat ställe på rören från värmekällan
5 svar · 1,9k läst
·
dof
dof: Bilder?
1 svar · 1,6k läst
dof
1 svar · 1,6k läst
R
Rulle86: Ja jag har tyvärr förstått att det är bra mycket svårare än vid tvårörssystem, men hoppades på någon enklare lösning....
2 svar · 1,9k läst
·
C
Crowmoor: Tack! Jag skall testa att motionera ventilen. Slingan ligger lägre och jag har en avluftning och luften är borta.
2 svar · 1,6k läst
·
R
roli: [citat] Hur har du räknat ut den sotningsavgiften? Är det avgiften under 10 år eller?
53 svar · 6,3k läst
·
M
Marbu: Hej! Håller på att renovera övervåningen och har nu kommit fram till radiatorsystemet. huset är 1 1/2 plans med dubbla enrörsslingor med 4 radiatorer på vardera slinga på nedervåningen. Övervåningen hade innan en enrörsslinga med 2 st radiatorer plus en handdukstork. nu har de gjorts om endel med bland annat takkupa, så nu kommer de finnas 4 st radiatorer plus handdukstork. Ska jag
0 svar · 932 läst
L
Lenza: Har du provat med varmluftspistol, det brukar hjälpa färgen att släppa rätt duktigt. Att spackla känns inte som rätt metod för ett hållbart resultat över tid.
1 svar · 2,7k läst
Henrik.woll
Henrik.woll: Säkringen sitter i transformatorn, eller det sitter en där med iallafall
14 svar · 2,7k läst
·
P
Plutus: [citat] Jag funderar i samma banor, jag tycker det borde fungera bara kortlingarna sitter tillräckligt tätt, hur gjorde du till slut? och blev det bra?
13 svar · 9,1k läst
·
J
joasag: [citat] Helt klart!
4 svar · 3,2k läst
·
Meldert
Meldert: Hej! Nyligen flyttat in i ett hus med frånluftsvärmepump och vattenburen golvvärme. Vi bytte frånluftsvärmepump när vi flyttade in på rekommendation av klimatrådgivare samt flera vvs firmor. Då vi hade en elektrostandard 480 och en hög driftskostnad. En termostat har tidigare ägare bytt ut mot en LK S1 rumstermostat No. En annan lade av vid inflytt så den bytte vi ut med hjälp av
0 svar · 2,2k läst
·
L
Lars12345: Jag har vattenburen golvvärme men behöver kontrollera vilken slang som går till vilket rum. Huset byggt 1992 men vi bara ägt i tre år. Hur jag än försöker så får jag inte värme i ett av rummen men istället blev det plötsligt för varmt i garaget. Något tips på hur man kan kontrollera till vilket rum en slang går till?
0 svar · 1,3k läst
R
Rulle86: Hej, Finns det något bra sätt att koppla bort en radiator från systemet utan att behöva stänga av och tömma på vatten. Vi har ettrörssystem (?). Se bild nedan. Tack på förhand!
0 svar · 1,4k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.