Att såga med vinkelslip går bra, men troligen svårt att komma ner tillräckligt djupt för att nå den gamla slangen.
Och ja, det dammar nåt fruktansvärt. Man kör med riktig halvmask med partikelfilter, tätslutande glasögon, pannlampa. Man ritar i förväg med röd tusch vad man ska såga.
Sen kör man bara. Stoppar ibland för att torka bort svett och damm från glasögonen. Man ser ingenting i rummet i stort, men på några decimeters håll går det precis att klara sig
Däremot tror jag som tidigare sagts, att befintlig slinga ligger så långt ner i betongen att vinkelslipen inte når dit. Men kör med en 230-klinga så kommer du åtminstone en bit ner (2 st. 45° snitt). Skit i gamla slangen, lägg dit en ny. I ändarna måste du bila upp ända ner till befintlig slang för att kunna skarva. Finns godkända skarvar för detta. Provkör bara innan du gjuter igen golvet.
Jag har borrat sönder ett par golvvärmeslangar och tvingats bila upp och laga dem. Det funkar men framför allt är man så förbannat sur. Ena gången kunde jag bara skylla på mig själv. Andra gången hade Skanska lagt golvärmeslangen för djupt och för långt ut i kantbalken så där kunde ingen ana att det skulle ligga en slang.
Med det sagt, avundas dig INTE, men det är bara att ge sig på skiten. Att skippa yttersta slangen för att få mindre såg/biljobb som ngn nämnde är inte alls en dum idé, om inte annat kommer du märka det när du sätter igång.