Byggahus.se

Egna prefab betong element till kamininsats?

1. B
    Medlem · Nivå 3
    Vi bygger ny sommarstuga på en ö utanför Söderhamn. Det gör alla transporter av material extra krävande och man behöver tänka till. Jag tänkte be om er hjälp med det där tänkandet :love:

Jag har hittat kamininsatsen som jag vill ha. Och det som återstår är att designa inbyggnaden. Tanken slog mig att det kanske är möjligt att göra prefabricerade element här hemma på "land" så gör man jobbet mindre på plats. Jag gillar sketchup och har kladdat lite.

Jag har ritat 7 element på höjden, vikten på dessa blir ca 170-200 kg styck. Det borde vara hanterbart :thinking:
    Jag har även ritat in 5st extra vikter ovanför kaminen för extra värme lagring. Dessa väger ca 120-130kg styck.
    Jag har inte landat i hur jag ska fästa dessa än. Men det borde kunna lösas.

Jag har 5st schakt 55x110 inritade i godset i den bakre delen av kaminen. Dessa tänkte jag stoppa i armering i och fylla med betong när delarna står på plats i huset. De fungerar då som bultar som låser hela konstruktionen.

Jag tänker mig ha ett internt luftspjäll som kan styra luften antingen ut direkt via de lägre lufthålen i sidorna för att ge snabbare värme till stugan då man kommer ut och vill ha värme snabbt. Sedan öppnar man spjället för att luften ska kunna komma upp och värma de extra stenarna i övre delen.

Totalt kommer pjäsen landa på lite drygt 2 ton som den är ritad nu.

Har nån av er gjort nått liknande eller låter det här bara som mubojumbo?