Hej,
Jag ska installera en elpanna (ev. värmebaronen Minipanna MP6) till den vattenburna golvvärmen i sommarstugan.

Tre frågor:
1. Kan man fjärrstyra (sätta på) golvvärmen/elpannan på något sätt? Förslag? Skulle vara smidigt att kunna styra med sms/app (internet finns i huset)
2. Tror ni 6kw ”räcker” för att värma 75kvm (tilläggsisolerat timmerhus i Roslagen)?
3. Finns det tips på andra elpannor?

Tack på förhand!
Anders

• Gilla
lonanders
  • Laddar…
L
Hur stor är stugan , det står upp till 25m2
Den är liten och nätt , problemet med en av sådan art är att du måste kanske variera värmen manuellt ( vet inte om det finns fjärrstyrning på den , ny teknik ) och kan vara lite jobbigt .

Pasjostrom Pasjostrom skrev:
Hej,
Jag ska installera en elpanna (ev. värmebaronen Minipanna MP6) till den vattenburna golvvärmen i sommarstugan.

Tre frågor:
1. Kan man fjärrstyra (sätta på) golvvärmen/elpannan på något sätt? Förslag? Skulle vara smidigt att kunna styra med sms/app (internet finns i huset)
2. Tror ni 6kw ”räcker” för att värma 75kvm (tilläggsisolerat timmerhus i Roslagen)?
3. Finns det tips på andra elpannor?

Tack på förhand!
Anders
Koppla upp värmen mot en Raspberry pi

• Gilla
Filipetttvåtre
  • Laddar…
L
Tillkommande : bommade dina 75m2 , då kan den vara lite klen , rek är 9kw för att inte bli för kort i värmen , iof är GV lågtemp men varför chansa

L
L Liteavvarje skrev:
Dom är väldigt enkla i sin uppbyggnad , El-patron , termostat , samt att det finns utomhusgivare
och rumsgivare , du kan läsa i specen på den här
[länk]
Då går det att lura den med fjärrstyrning på inegivaren
Det låter ju smidigt, ser att du länkar till MP4 men gissar att MP6 funkar på samma sätt.
För mig som inte är så teknisk så låter det dock som ett litet projekt som jag inte klarar själv (iaf inte utan mer beskrivning), kan du länka till mer info nånstans? :)

• Gilla
lelukage
  • Laddar…
L
L Liteavvarje skrev:
Tillkommande : bommade dina 75m2 , då kan den vara lite klen , rek är 9kw för att inte bli för kort i värmen , iof är GV lågtemp men varför chansa
Just Värmebaronen har bara 4,5 eller 6kw, men det kanske finns snarlika elpannor på 9kw eller mer? Någon som känner till? Har en MP4 i garaget, men inget behov av fjärrstyrning där :)

L
Läste lite om den verkar ha dom funktioner som behövs , utan att trassla till det allt för mycket
det ska vara enkelt
OK styrningen kan vara detsamma , ska kolla på panna

• Gilla
Kentaxel
  • Laddar…
L
Hittade något men har inte kollat syrningen ännu , Pris ???
thermotech.se/Golvvaerme/Elpannor/Elpanna-6-och-9-kW

L Liteavvarje skrev:
Hittade något men har inte kollat syrningen ännu , Pris ???
thermotech.se/Golvvaerme/Elpannor/Elpanna-6-och-9-kW
Tack! Har thermotech-system i övrigt så kan prata med dem lokalt i Norrtälje och se vad den kostar och hur men löser fjärrstyrningen!

Tack! Har thermotech-system i övrigt så kan prata med dem lokalt i Norrtälje och se vad den kostar och hur men löser fjärrstyrningen!
Jag har byggt en fjärrstyrning med Raspberry pi, kan fås för under 1000kr

L lonanders skrev:
Jag har byggt en fjärrstyrning med Raspberry pi, kan fås för under 1000kr
Menar du att jag kan få köpa din för 1000kr? ;)

Men hur funkar det i praktiken, jag har ju trådbundna termostater i varje rum, men raspberry pi antar jag att man kopplar direkt på elpannan? Vad är det då man styr? Bara på/av eller kan van välja temp också?
Skulle helst ha huset stå på typ 10 grader när jag inte är där och sedan ställa in 22grader dagen innan jag åker dit...

• Gilla
lonanders
  • Laddar…
Menar du att jag kan få köpa din för 1000kr? ;)

Men hur funkar det i praktiken, jag har ju trådbundna termostater i varje rum, men raspberry pi antar jag att man kopplar direkt på elpannan? Vad är det då man styr? Bara på/av eller kan van välja temp också?
Skulle helst ha huset stå på typ 10 grader när jag inte är där och sedan ställa in 22grader dagen innan jag åker dit...
Jag kan mejla dig en inköpslista på Kjell och Co

L lonanders skrev:
Jag kan mejla dig en inköpslista på Kjell och Co
Jag kan skicka dig en inköpslista

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.