Värme allmänt
HomeboY: [citat] Jag tror du missförstår mig, det har ingenting med själva uppvärmningen att göra. Snarare att om parketten ligger ovanpå golvvärmeslingorna så finns ju en risk att man trampar på ett hörn som ligger i en spårad spånskiva där slangen ligger.
jonaserik: [citat] Jepp det är som du säger, sen går det inte att få ut mer värme från en panna än vad den är stämplad för , så att sprängelda hjälper inte. Till TS ta ett fota på shuntventilen ( den som ska reglera värmen ut i huset ) så får du info hur man manövrerar den för hand om motorn ( om det finns ) har sagt upp sig
haer0201: Byglade bara nollan så funkade det fint..
BosseHansson: [citat] Inte så att vattnet kommer via slangpaketet? Låter som du har innerdelen nedanför utedelen.
Maxwells demon: Tillägg. Sen undrar jag vad man ska ha mer för att kunna koppla 12 rör mot kopplet?
oskar.valta: [citat] Gissar att H betyder höger, alltså kopplet Och termostat på höger sida, 15 är nog anslutningsdimension på ledningen. T2 och W vet jag inte, men kan inte ha någon betydelse för att du ska byta ut dem.
AA82: Hej! Jag håller på och fixar till källaren. Hade tidigare uppreglat trägolv som jag rivit ut. Golvet är ojämnt på oisolerad betongplatta. Jag tänkte lägga ut golvvärmeskivor ( https://www.byggmax.se/golvv%C3%A4rmeskiva-p61015002 ) och sedan vatteburen golvvärme på som jag tänkte täcka med eps betong eller flytspackel. Vad tror ni om det?
Moonstar: Hej forumet! Jag har problem med att få cirkulation på några radiatorer i källaren. Detta uppstod i samband med att jag monterade ner en radiator, även den i källaren. För att ge lite bakgrund så håller jag på med omfattande renoveringsprojekt i källare och har anslutit 2 rum till vattenburen golvvärme, tidigare en radiator och likaså fram och returledning är nu borta, inga fler
Bigfoot: Tänk på att kolla upp effekten på radiatorerna också, dom är ju ursprungligen dimensionerade för högtemperatursystem.
Maxwells demon: Härlig input, tack! Jo jag håller med om deras styrsystem. Lite som att knappa runt i IBM's stordator-miljö från 70 talet.
amphemma: Vi har just förvärvat ett fritidshus med en panna av märket Diom 20hundra - men det verkar svårt att uppbringa en manual för den. Är det någon som har en, eller vet var vi skulle kunna hitta?
Svampe: [citat] Hehe, japp. Stommarna på huset är 58 mm och tilläggsisolerat invändigt med 45 mm. Hur huset håller ihop och klarade vikten av två 30-metersgranar rakt över huset med den klena stommen övergår mitt förstånd...
Nylund91: Hej, har precis gjort iordning ett sovrum i källaren och bytt ut ett vanligt element mot en fläktkonvektor (aermec omnia ul 36). Fick till en början riktigt dålig värme ur detta, blåste knappt ljummet i några minuter och sen stängde det av sig när inloppsvattnet blev för kallt och höll på sådär hela tiden. Hade hit rörisen som ställde upp cirkulationen på bergvärmepumpen
Josth: Beräknad framledningstemperatur på 60°C är väldigt högt, särskilt om det är i Skåne med en utetemperatur på kanske +5°C. Annars kan man som sagt prova att lufta pannan, kolla cirkulationspumpen och återställa temperaturbegränsaren vid elpatronen.
lostinsweden: [citat] Vad hade du på innan? Kolla på tillverkarnas hemsidor. Med en Danfoss får man Kvs värde max 0,65 MMA kan man får up till 1,2 utan termostat. Var på ett jobb i en kyrka inte så länge sedan. Det var ingen värme/flöde i en slinga av jätte radiatorer. Gamla grejor fullt med skit. Man jag jobbade med satt ditt en Calypso ventil. Det blev inget bra. Han byte sedan till Danfoss. Inte
MarwinD: Tack för tipsen! Ska testa att skruva o se om det händer något. Svårt när det är så pass varmt ute o det inte blir direkt effekt på det man trixar med...
Josth: Hej! Ni skulle också kunna prova http://www.energioffert.se/main.php för att komma i kontakt med leverantörer i närheten av er.
King Average: Låter som att någon granne har ställt någon mackapär mot sina rör som resonerar över till din sida? Svårt att höra var ljudet kommer ifrån baserat på klippet.
Mandelblomhuset: Hej! Vi har gammal öppen spis utav stålrör i ett reglat schakt, hade sotaren här på besiktning förra veckan eftersom gubben som bodde här tidigare inte eldat och sotat på flera år sedan nya regler trädde in. Sotaren vill att jag öppnar en inspektionslucka i schaktet på varje våning, ca 20x20. Hur exakt på röret måste luckan hamna? Tänker att det måste finnas lite utrymme i
Maxwells demon: Låter bra! Synd att tanken är lite liten för att koppla den som arbetstank och få alla komfort fördelar med det. Med det menar jag full termostatdrift. Men du verkar nöjd och du kan köra några termoster aktivt utan problem. Härligt!
jonaserik: På höger sida kommer matningen in och det ser ut att vara lite trångt att koppla på ett T-stycke där men kan gå, det är presskopplingar en röris vet och kan säga om det går, min 22 så kan det gå att koppla på där före fördelaren, på vänster sida så är det kopplingspluggar som kan kopplas in på, ( för att kunna vända fördelare för vänster/höger inkoppling ) men inte bra,
Nötegårdsgubben: Har ett 1,5 planshus från 30-talet på ca 110 kvm. Tre eldstäder, en luft-luftvärmepump samt golvvärme i badrum. Stänger vintertid dörren till trappan upp samt dörrarna till vardagsrum och sovrum nere när huset är tomt. Värmepumpen står då på lägsta (16 grader på den) och värmer då bara de delar det finns vatten i: hall, kök och badrum. Tar ett par–tre timmar att elda upp
Håljom: Har även separat vvb en parca safir 340 tarif, Med nibe f470 får man allt i en enhet, borde bli en billigare lösning i längden
vvs facit: En radiator skall vara estetiskt monterad Den ska med andra ord hänga i våg. det tar lika lång tid att hänga den rakt som att hänga den snett . så det finns ingen anledning till att göra fel. Det har hänt mig att snickarn lånat ”fallpasset” Vid montering av fönsterbrädor .( läs enstaka fall) Då ser radiatorn sne ut . Oavsett vem som gjort fel så löser man det Och fel blir det ,
fgo: Som flera tidigare varit inne på: Ugnsrengöring om det brännt fast. Brukar köra skummet över glaset och torka med hushållspapper. Vid behov drar jag över de fastbrännda delarna med en disksvamp. Med den vita sidan. Då släpper allt.
Fixerup: [citat] Tack för svar. Ja det var 2 äldre pers som bodde där när den gjordes, vi blir 2 plus en liten, så det går väl upp lite kan jag tänka mig