O
olofh: [citat] Tack! Du räddade helgen
9 svar · 1,5k läst
·
Sittställning
Sittställning: Glömde skriva, betongbjälklag med källare
1 svar · 789 läst
·
J
jimmyboy_666: Hej alla Upptäckte att kranen för att reglera varmvatten under vår vv beredare läcker vatten. Den blå inre kranen på bif bild. Kan man byta tätningar i den eller måste man byta hela kopplet tro??
0 svar · 497 läst
·
Roland nr 7
Roland nr 7: Hej her haft mitt värmesystem Uponor push 12 ( golvvärme källare spa ) sedan 2012 utan något prob. Efter ett strömavbrott för någon vecka sedan på ca 3 tim är golvet dött och kallt, känns som pumpen inte snurrar för den är tvärtyst fast dioden på motorn lyser grönt ? Den aparatdosan med ett vred på som lyser grönt och rött beroende på hur man ställer vredet hur funkar denna?
0 svar · 1,9k läst
B
Brightside: [citat] Tack Svante! Tolkar jag rätt att du vet dessa fästen är från IKEA?
7 svar · 27,4k läst
·
Schwen92
Schwen92: [citat] Hej ! Nej det blev ingen sån, efter lite efterforskningar så verkar alla rekommendera emot att köra termostat utom i något enskildt rum för bvp och ha termostaterna fullt öppna och styra värmen direkt på pumpen. Tydligen bättre för kompressorn. Men om du köper en vill jag gärna veta hur den är :)
6 svar · 10,9k läst
M
Magnus_Andersson: Jag använde våtdammsugaren och sög upp vattnet som rann ut när jag lossade radiatorn. Tömde hela radiatorn utan att det kom en droppe på golvet. Rören pluggade jag. Jag skall inte montera tillbaka någon radiator på den platsen. Om det är ettrörsystem så måste du nog bygla eftersom radiatorerna är kopplade i serie, tvårör kan du plugga.
3 svar · 1,9k läst
·
C
cfs75: Pratade med LK Systems tekniska support idag och fick som svar att jag självklart skulle ha (enbart) vattenburen golvvärme och att det givetvis gick att få komfortvärme på sommaren. Deras förslag är att koppla den nya shuntgruppen till radiatorslingan samt ställa in MIN värde till tex 22 grader i reglersystemet på fjärrvärmeväxlaren för att alltid få värme ut i systemet. Badrummen
2 svar · 2,7k läst
C
Calore: Msn kan ju dessutom ställa dem där de inte syns. Min står 25m bort och undanskymd. Frånluftvärmepump och elpanna är samma sak.
24 svar · 2,7k läst
Dasf
Dasf: [citat] Ringde Nibe idag och de hade inte hört talas om det här felet och ansåg det helt uteslutet att felet på radiatorerna skulle ha något med deras värmepumpar att göra.
4 svar · 1,8k läst
·
Christian Ek
Christian Ek: Kopplade ni pumpen till ICS.2 relät eller direkt till 230v uttag?
4 svar · 4,3k läst
·
D
dijana84: [citat] Ska kika på det imorgon och återkommer. Tack så mycket för dina pedagogiska svar! Räddare i nöden för en som inte kan ett skvatt om sånt här. :D
13 svar · 3,9k läst
·
J
Josth: Beror på hur installationen såg ut innan F370 och egentligen ska rören/systemet renspolas vid installationen av ny panna. Gamla stålomspunna gummislangar som inte var diffusions-täta kunde samla magnetit som gjorde att de blev nästan helt igenproppade.
5 svar · 983 läst
Krilleman
Krilleman: Min lösning håller det med att ladda tankarna fullt en gång i veckan för varmvatten sommartid. Är det -20 ute så får jag ladda tankarna en gång varje dag. Har två 1800L från strömsnäspannan. En "naken" och en med dubbla VV-slingor + förberedd solslinga som inte används.
14 svar · 1,4k läst
Silver78
Silver78: Det är svårt att laga det där utan att plocka ned det och lämna in för renovering. Att svetsa är svårt att få tätt. Det finns firmor som fixar såna och då får du tillbaka en som är trycktestad som kommer hålla i många år till bråkdel av vad det skulle kosta när det är nytt. Kan du inte fixa det med en gång finns det tätband som du lindar om men det är en högst tillfällig
5 svar · 3,4k läst
·
Elis-91
Elis-91: Gokväll folket. På gång å byta ut min dyra fjärrvärme anläggning mot nån värme pump. Huset är ca 340kvm stor med källar/garaget medräknat. # Finns ej berg här, så bergvärme går inte. # jordvärme? Känns som hela gården blir sönder grävd. Sen en firma sa hellst 1000m slang för mitt hus. Låter rimligt? Går en älv förbi mitt hus, så hade en pump på bryggan med en filter
0 svar · 699 läst
BirgitS
BirgitS: Mäklare jobbar ju normalt på söndagar så det bästa är väl att fråga hen idag. Nu går det ju inte att förstora upp bilderna så man verkligen kan se vad det är för hål i väggarna men det ser inte ut som friskluftsintag och är dessutom inte på platser där man brukar ha dem. Mitt ovanför vardagsrumsfönstren finns det något vitt, det är nog troligare att det är friskluftsintag.
1 svar · 1,0k läst
·
Vikenbad
Vikenbad: Utöver det. Taklist på golvet .
4 svar · 1,9k läst
Krilleman
Krilleman: Det ser verkligen inte ut som det. På bilden ser vi ett 2-rörssystem. Således kan man koppla radiatorn direkt på det dolda kopplet!
2 svar · 607 läst
·
L
lordi: Titta på fläktkonvektorer. Då kan du hålla nere systemtemperaturen, och behöver troligen inte en extra shuntgrupp, utan kan köra samma temperatur som på golvvärmen. Min erfarenhet av Daikin och externa shuntar är dålig.
2 svar · 586 läst
N
Nellios: Tack för era svar. Fjärrvärme är det, men jag lyckades lösa det imorse. Reliningkillarna hade lyckats dra ur tappvärmepumpen, så när jag lokaliserat feler var det väldigt lätt åtgärdat. Trevlig kväll!
5 svar · 2,8k läst
·
hscn
hscn: Brukar gå att hitta beg. radiatorer på t. ex. Blocket, men visst finns det nytillverkade som kan levereras med grövre anslutningar. Lenhovda armaturfabrik tillverkar nya helt anpassade till kundönskemål. http://lenhovdaradiatorfabrik.se/produkt/klassisk-sektionsradiator/ Du kan få en uppfattning om pris hos Rinkaby rör https://www.rinkabyror.se/artiklar/radiatorer/vattenburna-radiatorer/
2 svar · 1,1k läst
Lexington
Lexington: Både vi och grannen har (hade) exakt samma panna. Dock från 83. Grannens la av förrförra vintern och han kör nu fjärrvärme, vi kopplar in fjärrvärme och blir av med pannan nästa vecka. Bor i enplans på ca 130 kvm (vattenburen värme, ettrörssystem) och kör luft/luft, pannan används i stort sätt bara till varmvatten och stödvärme dom dagar när vi kryper under -5, dock sällan
10 svar · 4,5k läst
·
Tomture61
Tomture61: Om du har golvvärme på nedervåningen är det enklast med lika på öv. men v.radiatorer blir nog billigare, kräver dock reglering av framledningstemp till nedervåningen och en högre temp från LVVP
8 svar · 4,4k läst
K
Kongons: Låter fruktansvärt :/ hoppas att det är ngt annat!
27 svar · 11,9k läst
·
MathiasS
MathiasS: den var lömskt monterad....
4 svar · 2,8k läst
·
J
jonaserik: Sätt dit en filterboll på returen från GV , innan vattnet passerar växlaren och täpper till, den är lätt att öppna och rensa, ca 3 cl vatten går ur systemet, röris vet vad det är för filter
5 svar · 1,4k läst
·
MathiasS
MathiasS: Smällar och knäppningar i rören får man typiskt i installationer där det plötsligt kommer varmt vatten ut i rören. Tex när en växelventil slår om mellan att värma varmvatten till radioatorvatten. Det brukar man lösa med en lite vattentank i serie med framledning som tjänar till att blanda ut det varma vattnet. man kan väl gissa att du har någon liknande fenomen hos dig.
2 svar · 1,8k läst
J
janusz_w: På tal om grövre ledningar - bifogar en bild. Angående 2-rörssystem: med värmekamera eller kontakttermometer kan du kolla framtemperatur till radiatorerna. Är den ungefär samma överallt då är det 2-rörssystem, sjunker den mycket ju längre det är från pannan då kan det vara ettrörs. Fast som redan sagt - ser väldigt 2-rörssystem ut!
15 svar · 4,9k läst
·
HomeboY
HomeboY: [citat] Jag tror du missförstår mig, det har ingenting med själva uppvärmningen att göra. Snarare att om parketten ligger ovanpå golvvärmeslingorna så finns ju en risk att man trampar på ett hörn som ligger i en spårad spånskiva där slangen ligger.
16 svar · 7,0k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.