J Josth skrev:
En annan fråga är vilken framledningstemperatur som behövs i värmesystemet när det är som kallast på året för att hålla t.ex. 21 grader inne. Eldar man ved kan man ju tillverka hög temperatur såsom 80 grader men värmepumpar ska helst inte gå över 55 grader. Många nya kvalitetsmodeller idag klarar upp till 65 grader med kompressorn men verkningsgraden sjunker en del. Genom att köra vidare med el-patronen enbart kan vissa modeller komma upp till 70 grader.
Precis.
Just nu är det 16amp. Vet inte vad en uppsäkring till 20 skulle kosta, men sånt får man ha med i beräkningarna så klart.

Eftersom vi inte bott här speciellt länge har jag inga egna erfarenheter av hur mycket man måste shunta på när det är som kallast.
Men jag skulle kunna tänka mig att 55-60 grader kommer man väldigt långt med.

Första natten i huset var jag lite för järv på shunten. Det var 3-4 grader ute, så jag vred lite extra på shunten vid läggdags. På morgonkvisten vaknade vi med över 30 grader i köket (bottenplan) och runt 45-50 ut på elementen :crysmile:.

• Gilla
Josth
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det låter lite dumt att dimensionera pumpen med hänsyn till vedeldning. Dimensionera för full användning. Det innebär inte nödvändigtvis att den måste klara årets kallaste dag, det spelar inte så stor roll för värmeekonomin om den inbyggda tillskottsvärmen får hjälpa till något tiotal timmar om året. Framförallt inte om man då kanske kan köra lite vedeldning.

Se till att firman du väljer har goda referenser just från installationer med blandad eldning och värmepump. Eftersom det ena är ett lågtemperatursystem, och det andra högtemperatur, så finns det väldigt många sätt att göra fel. Jag vet bara att det komplicerat, inte hur man bör göra.
Precis så har mina tankar också gått nu på eftermiddagen. Vedpannan är från -94, och ska man dimensionerar pumpen efter en fungerande vedpanna så står man ju med ett system som inte orkar hålla värmen om/när pannan packar ihop.

Faktum är att installatör 2, som har det lägsta anbudet är riktigt stora. Någonstans över 4000 anläggningar berättade han att dom satt in. Aldrig hört något negativt om dom, snarare tvärtom.
Det har jag i och för sig inte gjort om de andra två heller.

Lite roligt att du nämner inkopplingen.
Installatör 1 och 3 verkar ha liknande tankar om hur allt ska kopplas. Shunten på vedpanna är alltid stängd och acktanken är inte uppvärmd, tills det att man börjar elda. Då har installatör 1 räknat med en motorstyrning som sköter shunten när acktanken nåt temperatur, och VP stannar.
Installatör 3 hade inget sånt system att erbjuda. Här får man shunta själv.

Installatör 2 å andra sidan ville köra allt genom acktanken. Så dom graderna som är i tanken är dom som är på elementen. Så shunten står alltid max öppen, tills man börjar elda ved. Och tappvattnet som också går via acktanken slutvärms i VP. Allt detta med en motorstyrning likt installatör 1.

Intressant. Nog tror jag att man vill ha automatisk motorshunt vid vedeldning. Med värmepump ska i princip alla radiatortermostaterna stå helt öppna och det skulle lätt kunna bli över/undertemperatur med manuell reglering. I alla fall om man inte ser det som lämplig daglig motion ner och upp från källaren flera ggr per dag. NIBE's principschema för dockning med vedpanna tycker jag är bra: https://proffs.nibe.se/nibedocuments/17614/M11345-6.pdf

Sedan när man eldar mindre är det viktigt att se över skorstenen och ventilationen i huset också. En plåthuv som täcker skorstenen, om det saknas, och kanske en eller ett par frånluftsfläktar som även gör nytta på sommarhalvåret.

• Gilla
sv3nsken
  • Laddar…
J Josth skrev:
Intressant. Nog tror jag att man vill ha automatisk motorshunt vid vedeldning. Med värmepump ska i princip alla radiatortermostaterna stå helt öppna och det skulle lätt kunna bli över/undertemperatur med manuell reglering. I alla fall om man inte ser det som lämplig daglig motion ner och upp från källaren flera ggr per dag. NIBE's principschema för dockning med vedpanna tycker jag är bra: [länk]

Sedan när man eldar mindre är det viktigt att se över skorstenen och ventilationen i huset också. En plåthuv som täcker skorstenen, om det saknas, och kanske en eller ett par frånluftsfläktar som även gör nytta på sommarhalvåret.
Precis, motorstyrning känns lockande. Just nu finns det inte en enda termostat i huset, bara gamla slottsventiler. Evigt spring :crysmile:

Det var precis sådär installatör 1 föreslog vi skulle göra. Axc40 motorshunt.

Plåthuvar sitter på bägge skorstenarna redan. En frånlufts fläkt på plan 1 som går titt som tätt (fukt styrd).
Skadar såklart inte att ha en på varje plan..
I och med att det är halvdåligt isolerat med spån på vinden är jag inte jätte orolig för påväxt där uppe. Givetvis får jag hålla koll och vidta åtgärder ifall det skulle bli aktuellt.

Hur ser du på fläktkonvektor mot bergvärmesystem?
Eftersom tempen kommer sjunka i källaren med bergvärme föreslog installatör 1 fläktkonvektor på lämpligt ställe.
Installatör 2 å andra sidan tyckte det var riktigt dumt och föreslog två kraftigare radiatorer.
Anledningen var att konvektorn var termostat styrd och vid påslag kunde få returtempen att sjunka och på så vis lura VP att mata på för fullt. Och i värsta fall gå på el tillskott.

Kan man plocka bort termostaten i konvektorn och låta fläkten gå på samma hastighet hela tiden? Tänker att det kan vara bra för luften i källaren att få lite snurr när man inte har en sugande vedpanna. :thinking:

Fläktkonvektorer med bergvärme används främst för att få s.k. frikyla där man låter köldbärarvätskan från borrhålet bara cirkulera genom konvektorn som då ger svalka. Väldigt billigt i drift om man vill få ner temperaturen i huset på sommaren. Beror på var man bor och om man normalt kan ha fönstren öppna skuggsidan öppna eller inte. Damm och smuts är inte bra för en fläktkonvektor och skulle inte välja sätta det i en äldre källare där man bl.a. hanterar ved och eldar. Tror det blir bättre med ett par kraftiga radiatorer som då får ha radiatortermostater som känner av innetemperaturen när vedpannan värmer källaren. Om det känns fuktigt i källaren kan man skaffa ett löst avfuktningsaggregat, t.ex. Woods. Det avfuktar och värmer lite grann på samma gång.

• Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Grymt tack för tipsen Josth!
Utifrån dom här tre anbuden kanske man kan koka ihop något eget som man låter den som känns bäst installera.
Frågan är bara om man klarar sig på ett borrhål. Skulle kännas skönt eftersom vi har så långt till berg. Men samtidigt dumt om det skulle visa sig vara för klent..
Tekniken går ju framåt, så framtida pumpar kanske kräver mer.

En woods står redan och pumpar och går i källaren. Hade den i garaget först, men nu medan jag håller på att putsa och måla om hela källaren har den fått flytta in.

• Gilla
Josth
  • Laddar…
Tänkte uppdatera lite hur det slutade.

Valet föll på installatör 1, alltså det dyrare.
En nibe s1255 står nu och gör varmvatten i källaren. Axc40 shuntstyrning valdes till, och en ny laddomat-21 fick halka dit också.

2st borrhål på 160 meter aktivt djup var av det var 24 meter till berg.
Ena hålet hade också artesiskt vatten. Så ur en dreneringsslang kommer ca 10L/min 4gradigt vatten.

Intressant att veta hur det slutade! Ja du har en bit ner till berget men brunnshålen kommer att användas under många många år. Blir en liten damm och bäck på tomten nu för allt artesiskt vatten ska ta vägen någonstans? Låter bra om man ofta vill vattna i trädgården.

Precis så är tanken.
Ska låta vattnet rinna i år tänkte jag. Fortsätter det att rinna ska jag ordna med en dammduk och göra en liten damm. För bevattning och fotbadning.

Borrarn sa att dom stötte på det vattnet på ca 150 meter, så han trodde aldrig det skulle sluta rinna :D(y)

Hur som helst är vi nöjda med valet av VP och hela installationen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.