Utbyggnad och tillbyggnad
Cykelstigar: Hej! Jag vet inte om du ser hela tråden här: https://www.byggahus.se/forum/threads/bygga-ut-befintlig-balkong.405739/#post-4073647 Där ska finnas bilder och mer information, efter färdigställande!
Bulanbarr: [citat] Fantastiskt! Tack snälla, det har ska jag verkligen kolla vidare på!
xxargs: Det är solens UV-strålar som bryter ned plastens yta över tid och i de små sprickorna i ytan fastnar och växer det en massa alger och samlas smuts över tiden som ger dess bruna ton Det enda realisiska är att byta dessa till nya eller skaffa annan plasttak - men även med dessa kommer det sakta att vitna och bli färgade och i princip det enda som håller över tid är riktig glas men har
Karin Svensson5: Hej! Blev nyfiken på hur ni har gjort eftersom vi har ett liknande hus. Vi hade bara en spaljé mellan hallen och köket så vi tog bort den och får nu plats med alla 16 personer vid matbordet då släkten samlas. Öppnade ni upp mot vardagsrummet? Hur blev det? (Vi har proppskåpet i den väggen så det är komplicerat för oss att göra det).
Dennis Schön: Hejsan Vill bygga ut trädäcket en liten bit som på bilderna inom det rödmarkerade området. Det befintliga trädäckets stommar står på stenplattor. Hur går jag bäst tillväga ? Mvh Dennis
Demmpa: Jag tippar på det, men kan inte lova något. Det ser ut som att du har en/två takstolar utan något stöd under, där den aktuella väggen slutar och innan sovrummet börjar. Kontrollera var takstolarna går i det området.
Jerrelumba: Hejsan! Vi har ett 1 1/2 plans hus med ett vidbyggt enkelgarage, men nu finns behovet av att bygga ut det. Tanken är att ta det lite pö om pö och börja med att bygga carport. Sedan bygga in till ett dubbelgarage. Tanken är att gjuta ihop plattan med nuvarande. Nu skulle jag behöva hjälp av er experter att få tips och trix för hur arbetet ska gå smidigast, kanske någon som har gjort
Utsliten och utdömd: Nej de hade varit måtsatta i position precis som stödbenen och hanbjälken är på sektionsritningen om de vore bärande. Däremot så blir det ju väldigt svårmöblerat rum om du tar bort kattvindarna.
Testarn: Om ni sätter upp en pergola med stolpar vid fasad och sen en bärlina längs fasaden och en motsvarande så långt från huset som ni vill ha pergonal "djup" och sen tvärgående sparrar på det så kan ni mellan dessa montera brädor som är vinklade. Avståndet emellan dessa brädor, bredden på dem och vinkeln kommer att avgöra hur mycket det skuggar. För att montera brädorna skulle ni
Oldboy: Bärigheten påverkas kraftigt, men om det endast gäller en regel som skruvas fast i bärande vägg så har det ingen större betydelse under förutsättning att regeln skruvas fast ordentligt på lämpliga ställen och att ingen nämnvärd last läggs på de svaga/urjackade delarna.
Eva Ylikangas: [citat] Tack, Ja förlåt EI30 ska det stå.
BirgitS: Vad som gäller bygglovsbefriade kupor står här: https://www.boverket.se/sv/pbl-kunskapsbanken/lov--byggande/anmalningsplikt/bygglovbefriade-atgarder/takkupor Prata med någon på kommunen, utan mer specifik information från dig så får du inga bra svar utan bara gissningar.
Lars-Erik Jansson: [citat] Torpargrund, det sitter 2 ventiler på varje långsida,
Plätt Fia: [citat] Kan bli riktigt snyggt. Sätter du in glas framtill så ändras inte extriören så mycket. Ger ett luftigt intryck.
fribygg: [citat] Hej och välkommen till forumet PaulaBE! Jag rekomenderar att du lyssnar med ÅtvidabergsTakvåningar, de är proffs på taklyft och kan säkert ge dig råd och hjälp.
Hulleman: Kan inte se något alls i anslutning till det nej, men jag hittade detta i beskrivningen. ”Innervägg, bärande”: tomt Känns ju lovande?
Bobbens: Hej, vi går i tankarna att bygga ut vårat hus. Det befinliga huset är 60vm ett fritidshus. Tomten är väldigt slutande och huset ligger på högsta höjden av tomten. Planen är att bygga 60kvm i 2 plan. Så totala markytan är 120kvm. Plintgrund är något jag tror är bäst i detta fall för att slippa spränga. Samt att huset kommer hänga lite över bergskanten. Har något gjort något
Nobbe_1: [citat] Jag gjorde ett brädtak och sedan la jag tjärpapp ovanpå och sedan strö- och bärläkt för att avlsluta med plåttak. Jag isolerade alltså inte innertaket.
G-83: Du behöver ta bort asfalten först. Sen gräver du ner till underkant betongplatta och sätter en form och gjuter så dina block står helt på betong. Murar du på hälften asfalt, hälften betong får du en skarv mitt under väggen som med tiden rör sig. Jag vet hur jag skulle gjort med armering men vill inte ge några direkta råd då detta inte är mitt område. Men du får säkert bättre
caril: [citat] Okej intressanta! Enligt min erfarenhet så lutar det mot ditt första allternativ. Det som däremot talar emot den är att det bli jättemycket kondens när temperaturen går ner och upp utan att det regnat. Detta får mig att tro att det handlar om temperatur skillnader i luften ute, luften i rummet och temperaturen i marken under uterummet. Därför tänker jag att man kanske vill ha
BirgitS: Snickare har normalt inte sån utbildning i hållfasthetslära som byggkonstruktörer har. Men om snickaren har en ansvarsförsäkring som går in om han räknar fel och han kan ge tillräckliga underlag för bygganmälan så visst.
Testarn: Du kan ju alltid sätta in reglar med c/c 600 mm mellan bärlinorna och sätta trossbottenskivor. De reglarna ska ju bara hålla upp isolering och kanske kan vara 45x70 eller 45x95. Vad beträffar badrum så är det inte ovanligt att man sätter reglarna c/c 300 mm där för att få så stumt att man kan sätta klinker utan att det spricker. Sen om det är 45x120 eller större är något som du
Kardan79: [citat] Helt obehandlad furu (ser det ut som). Ser bra ut även i duschhörnan. Kanske ska tilläggas att huset de första 20 åren användas som sommarstuga. Under de åren lär fuktbelastningen ha varit liten.
Gurra_Science: [citat] We have considered it but the design of it is not something I want in this specific case.