Utbyggnad och tillbyggnad
haga3: Vi har ett sommarhus i Varberg som vi vill bygga ut och skulle behöva rådgöra med en byggingenjör med erfarenhet av bygglov etc i Varbergstrakten. Speciellt med tanke på kommande nya byggregler oktober 2025. Någon som har tips på firma att kontakta?
Kilpi94: Jag har ett utbyggt källargarage som det idag är en altan på. Jag har behov av ett till sovrum och funderar på att i så fall göra ett rum där altanen är nu. Grunden är murad med betonghålsten och garagetaket/altangolvet är en gjuten platta. Min fundering är hur man på bästa sätt skulle kunna isolera det som då skulle bli golvet i utbyggnaden. Är det ett bra alternativ att
Demmpa: [citat] Sanning med modifikation, det är solens UV-strålar som gör att trät blir grått i ytan. Skyddar man träet/trallen mot solens UV-strålar så håller sig trät/trallen som nytt länge.
Trolletrolla: [citat] Tack för ditt svar utförligt och bra. Känns som jag fick lite bättre koll nu. Jisses så många olika variabler det är att ta hänsyn till när man ska bygga hus. Önskar dig en härlig sommar 🌷
Husärlivet: [citat] Ja utbyggnad/tillbyggnad på ca 22 kvm. Jag kommer behöver måla panelen på utsidan, så lite gräs. Annars är allt inräknat för 509 000 +- 25 000 för ändringar under bygget.
janneturbo: Har tänkt lägga om vårt 15 år gamla altangolv och bärlinor då det börjat bli lite murket. Funderar på om Brun Royalimpregnerad Trall kan var värt att satsa på. Kostar ju mer men verkar ju också bättre ? Nån som har 3-5 års erfarenhet som vill dela med sig ?
Cosmo89: Tack till @BirgitS och @klaskarlsson för era förslag! Ni kan vara något på spåren :) Jag uppskattar att ni tog er tid att svara, nu blir nästa steg att kontakta seriösa byggare för att ta idéerna vidare.
Johannes Heli: Hej! Ursäkta om frågan ställts tidigare. Pratade med en Grillbutik om min plan att montera grillen direkt på 20mm granitskivan som det finns många bilder på andra som gjort. Men fick veta att det alltid finns "risk" för om man t.ex grillar på vintern att värmechocken blir för stor och skivan kan spricka. Någon som har erfarenhet av detta? Min andra plan är att låta grillen stå på
Nadia William: Så nyfiken på hur det gick med den här planen? då jag funderar på exakt samma sak. Vi vill däremot enbart lägga till en tillbyggnad på 15 kvm och det är byggas ihop med den delen av huset som är bärande.
BirgitS: Inte svar på din fråga men 1 kvm för stor BTA kan ofta gå igenom som liten avvikelse, alltså man får bygglov ändå.
plåtrickard: [citat] Då behöver du ringa till några saneringsfirmor.. det här är ett forum för sådana som fixar själva hemma. ..
Mere: Hej allihop Vi har byggt ett nytt uterum som ansluter sig till huset, före byggfirma som utfört delvis arbetet har gjort enligt den nuvarande byggfirma fel eftersom som de har inte räknat med vatten ränna. Vad kan vi göra i detta fallet? Finns det lösning utan att riva taket på det nya uterummet? Hälsningar Merva
Mamamamamamam: Hej allihopa! Stort tack för ert engagemang. Vill bara meddela att allting gick bra, kommunen var på vår sida och ingenting hände med anmälan. De la ner ärendet och snart kommer sommaren och vi ska njuta av vår första sommar.
Brainspace: [citat] Då hade det ju inte varit någon utmaning! 💁♂️
Renoverarn01: [citat] Hej, Tack för ditt svar. Jag är i första hand intresserad av synpunkter på själva renoveringsprojektet. Dialogen med styrelsen har pågått under en längre tid, där de flesta frågetecken redan har retts ut. Förslag på pris ska tas fram inför nästa styrelsemöte och därefter presenteras för mig. Om vi kommer överens kommer ärendet att tas upp för beslut på
Johanphilipsson: Hej! Jag har ett hus vars halva ligger på krypgrund och den andra ligger på en riktig gammal källare (misstänker att cementen ligger direkt på marken i källaren). Långa sidan är 9m och där ska vi bygga ut 9 x 4m. Vi har allting spikat men sedan regeringen ökade ROT-avdraget till 50% säger gubben som skulle bygga att alla gick bananas och han kan inte få tag i en grävare. Det känns
Düsseldorff: Skaffa en stämp att hålla uppe taket med. Byt ut stolpen. Ta bort stämpen. Klart.
BirgitS: Jag formulerar om det. Vad är det för problem med att behålla badrummet med den storlek det har nu? Om det bara gäller att slippa gå runt förrådet för att komma till badrummet kan man göra så här: [bild]
petehenrix: [citat] Ja jag misstänkte detta. Men hade ändå tänkt höra mig för med kommunen, det finns argument för de att släppa igenom avvikelsen. Men det du skriver om ändring PBL låter intressant, jag får läsa på. Tack för tipset.
Smesken: [citat] Hej! Tar just nu in lite offerter för att lägga om taket på ett nässjö/norrlandshus från 79. Vet du om massoniten under den nya råsponten revs eller om den sparades? Får nämligen olika bud från takläggarna. En firma säger att man behåller den om skicket är bra och att man bygger luftspallt på själva masoniten. Andra säger att man river den och bygger luftspalt på
E_interiör: [citat] Jo, med dom ger inte offerter på radon-åtgärder på biytor. Även fast man vill göra det till boyta.
dragenrof: [citat] Hej! Är nyfiken på hur det blev med de dimensionerna du planerade? Kommer göra något liknande med måtten 230x360 cm där balkarna alltså ska vara 360 cm långa. Räcker det med 45x 120?
boffe2016: [citat] Hej Fredrik, jag går i samma tankar, det är inte så att du har dessa ritningar kvar?.. mvh Patrik
klaskarlsson: [citat] "bortom allt rimligt tvivel": det beror på skulle jag säga. Jag hade en tillbyggnad på en stuga i Dalarna där förlängningen av takstolarna var fäst (bultat) i huvudtakstolarnas utstick i takfoten). Dvs förlängingen vilade bara på skruv/bult - inte på något som i sig själv tog upp last och förde ned till grunden. Snözonen var 3, och det låg lätt 1-1,5 m snä visa vintrar
Testarn: Vi har en balkong som är 3x4 m som har två stolpar av tegel med en limträbalk mellan. Reglarna sitter skruvade i en planka som är fäst mot fasaden och sen ligger de över limträbalken med ett överhäng. Jag tror att limträbalken är 90x315mm och reglarna är 45x220 mm med ett överhäng på ca 90 cm och de är sammanfogade med en regel längst ut. Jag har inget tips på beräkningsprogram