Utbyggnad och tillbyggnad
StrukturalAB: Begreppet vindsvåning finns väl inte längre? Kravet att byggnadshöjden ska vara mindre än 0,7 m mätt till överkant vindsbjälklag gäller om vinden ska räknas som våning eller inte. Sen finns krav på höjden också för att räknas som våning. Jag skulle kolla med bygglov på kommunen vad som gäller. Vindsvåning verkar vara utrymme begränsat i huvudsak av yttertak samt bjälklag.
ricebridge: Vad kostar en bil, hur långt är ett snöre. Det är som alltid, det beror sig på. Ska du t ex peta in källaren under huset? Hur går det att komma åt? Hur ser markförhållandena ut? Hur stagar man bäst upp huset under tiden? Vilket byggmaterial? Ska det bära upp huset när det blir klart? Ska det vara kall källare eller bostadsutrymme? osv osv.
patrikd84: [citat] Ja, det lär säkert bli när när/om det blir klart :) Svårt att göra ingrepp i taket utan att behöva flytta ut tillfälligt bara men får väl se om det går att lösa några förmildrande åtgärder. Möjligt att en högre nock ger bättre förutsättningar, men det påverkar ju även delar av huset som är utanför utbyggnaden. Lär väl påverka oavsett vad man gör, men vill ju
BSOD: https://www.byggmax.se/tatningstejp-aldersbestandig-sp-p21601 Har för mig att det var den jag använder vid skarvning av byggplast. Men det var vid nybygge, så lite lättare att applicera på ett kontrollerat sätt. Inte helt lätt att få till en 100% täta skarv i ditt fall
Knallen: Hej, Det blev jättebra! Jag följde ritningen till punkt och pricka!. Kan nu njuta av ett underbart uterum. Dessvärre så har jag inte hunnit med att göra balkongen ovanför uterrummet ännu.
MrB2: [citat] Boarean just nu är på 151 kvm sen tillkommer garaget som finns i anslutning till huset(Antar att det är cirka 30 kvm). Har inte tagit över huset än, gör det om 2 månader så kan inte mäta just nu men jag antar att det som finns byggt just nu är väll 180+10kvm uterum så byggnadsarean är nog 200kvm redan nu. Jag tänkte om det går att riva ner uterumet och få loss 10kvm där
Jodåsatteh: [citat] Du har helt rätt. Mitt misstag!
StrukturalAB: För det virket du beskriver hade jag valt att göra som träguiden. Svårt att veta kvaliten på virket, och vad man kan räkna med. Bärlinor och pelare är en ”säkrare” konstruktion. Eller mindre känslig i alla fall mor lokala defekter i virket. Du kan också ha en snöficka att beakta mot gavelväggen om den ör högre ön pulpettakets högsta punkt. Ett kryss i taket behövs också om
OlaF: Halloj, Vi har sedan länge ett spabad ute på vår altan och i år ska vi bygga om altanen och funderar på att bygga in spabadet - vi vinterbadar helt enkelt inte lika mycket under stjärnorna längre och barnen är så stora att plaskleken inte är så prioriterad. Det vi är ute efter är att mot fasaden bygga någon form av inglasning så att man kan gå direkt ut från bakdörr till badet
Rigg0: Hej Håller på att förlänga ett dubbelgarage (från 6*6.5 till 6*9m) och den nybyggda delen på ca15m2 har fått en hel del påväxt pga kondens. Det som är gjort: platta, regelverk, vindskyddsduk, takstolar, råspont och takpapp. Har även lagt en pressening över nock men inte över hela taket (hade inte mer pressening). Har som sagt blivit en hel del påväxt. Råsponten har stundtals
föraren: [citat] Tack för svar Struktural. Jag kommer ta in byggaren först, så får han se hur det blir billigast/bäst att bygga, sen får konstruktören rita upp. Om byggaren är osäker på hur det är bäst kan han rådfråga en konstruktör som han onekligen känner. Sen får konstruktören rita upp tänker jag.
fribygg: Hej och välkommen till Byggahus! Ska garaget vara uppvärmt? Om det handlar om ett kallgarage kan du skippa isolering helt. Ska hålla garaget och+18° året om skulle jag föreslå mer isolering då energin som kommer gå åt att värma det knappast blir billigare.
Mr PSW: Jag ska bygga till mitt fritidshus där den befintliga byggnaden har öppet i nock. Isolerat och luftspärr mot yttertaket. Isolering och ångspärr mot varma sidan. Nya vinkeln ska ha samma lösning men hur gör få.man till avluftningen på befintlig byggnad där nya vinkeln ansluter. Antar att den delen som är på det befintliga taket blir ett kallutrymme.
Vardagsrum: [citat] Hur gick det med detta?
Anonymiserad 405730: Jag hade spacklat och slipat väggarna först och sedan spacklat golvet och sist målat..
VLJ: Om det finns något i detaljplanen som begränsar hur nära ni får bygga grannen, t.ex. prickmark eller placeringsbestämmelse (t.ex "huvudbyggnad ska placeras minst 4 meter från fastighetsgräns) så kommer ni nog inte komma runt detta med mer än en attefallsutbyggnad.
Vante: Jag har 50mm cellplast, 12mm plywood och terass/balkongmatta på trallgolv, har funkat bra i 15år. Skarvade plywooden med plåtremsor, lim typ: PL200 och självborrande skruv.
tergo: [citat] det funkar ,den taggiga o runda delen hamnar bakom masoniten
Larsa: Vanligaste felet är att man inte dränerat ordentligt, då kan det ett massivt marktryck mot muren. Skulle tro att det är svårt att fixa utan att sätta om muren och fixa dräneringen.
Corsair: Har tankar på att bygga ut huset med drygt 20kvm boyta. Har kikat lite snabbt med byggnadskontoret och dom ser inga hinder om jag skickar in ansökan. Men min tanke är vad kostnaden kan bli om man gör det själv? Dagens hus är ett putsat trähus som man senare slängt på dubbelfasspont på. Det blir att ta upp ett hål i väggen och bygga med krypgrund då resten av huset står på källare.
Stuff: Menar du byggnadsdelarna? de numrerade? Förklaringarna finns på träguiden (Som nu lånat bilden från) https://www.traguiden.se/konstruktion/konstruktionsexempel/grundlaggning/platta-pa-mark/principlosning/
Snorkmaiden: Ska göra tack så mycket att du tog tid att svara, visst inte ens vart man skulle börja men nu kan vi går från detta :) tack :)
kenek: [citat] Det är ett parallelltak och jag verkar ha luftström från ena takfoten till den andra Däremot så är det som du säger att jag har fukt på undersidan av frigoliten. Jag var ute och kikade och ser att från takfoten (jag har byggt med noll i takfot/alltså ingen takfot) och där ser jag om jag lyfter litet på fotplåten att det ser torrt ut, däremot om det har betydelsen så ser jag
Simon11: [citat] Nej det är ingen asbest. Har du asbest i rörisoleringen så är den vit, ser ut som gips typ.
anders07: [citat] Jag försökte vara lite snällare... Men du har inte fel... 😅
Trogdor: https://tjallden.se/grund-kallare-sutterang/
Pernilla Johansson4: Då vi tog bort trappan så kom vi även åt den murkna syllstocken. Behöver även förstärkas invändigt då är dåligt närmast väggen. Ska regla upp och göra en våning ovanpå. Syllstockarma är bra på de andra väggarna men här har det stått vatten då det var en trappa vid väggen. [bild] [bild] Hur löser jag detta på bästa sätt?
hempularen: Sedan beror det ju också på hur man bedömde det utskjutande taket när det byggdes. Hur stort är huset i förhållande till max bya?