Vi tittar just nu på ett hus där detaljplanen tillåter en till våning plus vind.
Huset är 110kvm stort pch vi skulle i så fall bygga en våning på 110kvm till, då med 3 sovrum och ett till badrum.
Vi planerar inte att ta in målare och golvläggare till sovrummen, det gör vi själva. Samma med lister osv. Vi planerar inte heller att använda jättedyra material. Inga "specialbeställningar" så att säga.
Jag vet att det finns verktyg för att räkna ut, men jag får det till 3miljoner i typ alla kalkyler som finns att ta hjälp av (då man inte kan lägga in att göra mycket själv.).
Finns det någon här som har gjort något liknande till en billigare peng?

Avgörande är om befintligt hus klarar av att bära en våning till. Behöver ni förstärka undervåningen kanske det är bättre att köpa en tomt och bygga ett nytt hus.

Larsa Larsa skrev:
Avgörande är om befintligt hus klarar av att bära en våning till. Behöver ni förstärka undervåningen kanske det är bättre att köpa en tomt och bygga ett nytt hus.
Hoppar in här och frågar hur man kontrollerar detta? Vi har precis köpt hus och vill gärna, så småningom, bygga till en våning (många år fram i tiden, då annat behöver fixas först).

Claes Sörmland
Köp en konsulttjänst av en byggnadsingenjör som får göra hembesök och räkna på det. Om ni har konstruktionsritningar på huset från bygget av det så underlättar det storligen.

• Gilla
PaulaBE
  • Laddar…
P PaulaBE skrev:
Hoppar in här och frågar hur man kontrollerar detta? Vi har precis köpt hus och vill gärna, så småningom, bygga till en våning (många år fram i tiden, då annat behöver fixas först).
Hej och välkommen till forumet PaulaBE!

Jag rekomenderar att du lyssnar med ÅtvidabergsTakvåningar, de är proffs på taklyft och kan säkert ge dig råd och hjälp.

• Gilla
PaulaBE och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.