Utbyggnad och tillbyggnad
Silfwerflycht: Hur blev utfallet? Förr pratade man om 25000 kr kvm, nu gäller nog snarare 30000 kr. När man bygger litet kommer kvm-priset inte vara linjert i jämförelse att bygga 200 kvm. Etableringskostnader som transporter, flera små besök av olika hantverkare istället för att jobba hela dagar, ställningar som skal byggas, massor och betong i mindre mängder än en hel last mm. Hantverkare har
LaszloToth: [citat] Nya lagen i sommar berör inte PBL bara BBR så det kommer inte hjälpa er i detta fall.
Julieta Avetisyan: Ok, tacl för ditt svar. Då ska jag se hur jag markerar den befintliga o tillkommande på ritningen😊
Avarage: [citat] Yes, det är så klart också en lösning! Tack!
Kriss99: [citat] Ok. Ska ta en funderare jag testar precis att bränna bort det med en gasolbrännare. Det gick va ska bra faktiskt
Josefin Uhnbom: [citat] Har ni några bilder att dela med er av?
Fredrik Jacobsson: [citat] Precis gjort det, satte igång golvvärmen i oktober. Alla innerväggar slipades av gammalt skit och sen nätades och putsades. Sen målning med silikatfärg. Än så länge inga konstiga fläckar eller fukt, det känns som vilket rum som helst i resten av huset, varmt och skönt. Vi installerade också ett FTX aggregat så har tilluft ner i källaren i 2 rum (hall & gillestuga) och
Zixten: Titta ner i tanken så fort den är tömd, då kan du se om det rinner från inloppsröret, eller om det ser ut att rinna vatten utmed tankens sidor och det är själva tanken som läcker. Tänk på att inte spola något på toaletten innan, kan ta rätt lång tid innan det slutar rinna ner i tanken efter en spolning, kolla i tanken en timme efter spolning.... Kolla allt som är kopplat till
Anonymiserad 405730: Ja du behöver ju få till en vägg eller något som håller/ bär av den befintliga plattan när du gräver ur för den nya inte helt enkelt men allt går att lösa..
CCGDE: Hej, ska bygga till huset, har rivit en gammal carport som stått där innan Problemet jag har är att det är nära en slänt, har en troligen obefintlig rädsla att plattan ska glida iväg nedför den alternativ slänten rasar Har två ider om hur jag ska säkra upp den 1 om jag gräver ur på mitten (ligger stora stenbumlingar längst ner) och murar med sten å fyller upp med betong som en
Ahlfro: Någon som vet vilken färgkod Lb hus nyttjade som standard inomhus väggfärg 135:a byggt 2011?
AXS: Nu har jag inte byggt något orangeri men byggt om både ladugård och magasin från ungefär samma tid. Jag skulle vara orolig för att tappa bärighet i hela konstruktionen. Många delar som samverkar och kan hänga ihop på de mest konstiga sätt. Därtill kan delar vara ruttna, sågats bort eller börjat hänga ner. Så bygg en rejäl konstruktion innanför befintlig stomme är mitt tips. Och
Snickargubben Jesper: [citat] Hej du får öppna taket och växla av takstolarna och bygga 90 grader ut ett nytt sadeltak med nock googla Svensk Byggtjänst där finns allt du behöver veta Göran Malmström
Nilecity10566: [citat] Kanske inte samma nivå om man bygger lite ifrån men om man skulle bygga direkt emot bef källare/grund så skulle det vara samma höjd. Varför kommer jag inte riktigt ihåg just nu men läste om det. Här på byggahus. Kan det ha varit att det var riskabelt att gräva en bit nedanför befintlig mur tro
LaszloToth: Byggaren ville väl hitta en billigare lösning och körde plintar 😉
MWHN: Man ska göra som ts skriver. Om man inte kan få in ståndskivan under fasadbrädorna så kan man spåra in den i stället, men då gäller det att se till att man får det tätt.
Eldräven: Finns flera möjliga förklaringar: 1) Glasväggarna och partierna kan vara kalla och luften i uterummet fuktig. Ger kondens som droppar ner i golvskenan. Är det en ny betongplatta eller att ni har mycket växter i uterummet så blir det mycket fukt i luften. Det kommer även ut fukt i uterummet från den varma och fuktiga inneluften varje gång ni öppnar dörr eller fönster ut till uterummet.
Anonymiserad 405730: [citat] Jo alla plåttilverkare har montageanvisning om hur och var du får skarva samt vilket tätningsmedel som föreskrivs..
Svingelskogen: [citat] Puh då blev jag lite lugnare...önskar en fin kväll!
nino: Det borde ju praktiskt gå att göra men ska det vara helt rätt så bör väl nån räkna på det, men om du går upp i dimension så kanske. Men jag skulle börja med att kontakta byggnadsnämnden och fråga om det är ok med 220 i takhöjd. Det blir ju bara ett rum, kalla det för klädkammare/teknikrum eller nåt på bygglovet, vad du sen gör är ju din ensak (enl mig) Annars måste väl
NoClues: Hej, Väcker liv i den här tråden igen då vi har ungefär samma funderingar och förutsättningar. Är TS aktiv? Och i sådana fall, hur gick det med tillbyggnaden?
BrommaBo: Hej, Jag ska isolera tak och väggar för en utbyggnad. Funderar nu på 2 alternativ: Alternativ 1: (stenulls skivan mot kalla sidan) Tak/vägg Luftspalt 180mm PIR isolering (tätat med skum) 45mm Stenulls skiva reglar Plywood skiva Gips Alternativ 2 (Stenulls skiva mot varma sidan) Tak/vägg Luftspalt 45mm Stenulls skiva 180mm PIR isolering (tätat med skum) reglar Plywood skiva Gips Finfoam
StrukturalAB: [citat] Det ser enkelt ut. En vanlig trästomme och en limträbalk eller stålbalk i öppningen som du vill ta upp i befintlig vägg. Om konstruktionsritningar behövs för bygglovet (för att få startbesked) så är 20.000 kr högt räknat, ska inte kosta mer än 10.000 kr. Och räcker det inte med en bygganmälan? Ser inte ut att vara mer än 15 kvm? Behövs ens bygglov om det tidigare varit
Tomtom79: [citat] Tänk på att det tar ett tag för taxeringsvärde att uppdateras så googla det tidigt så du vet vad som ska knappas in när den dagen närmar sig.
yonna: ... vad jag förstått bör det finnas minst 6 m för biluppställning till gata exkl carportstak ... men kolla detta (så var det hos mig när jag byggde på Österlen) ...
ELIDI: [citat] plattan är ca 20kvm och ganska jämn höjdmässigt men lite räfflad på ytan. Får bli betongfräs, flytspackel och ev jämna ut lite på gamla delen också. Tack för svar!