Har ett oisolerat uterym som skapar rejäla problem med mögel på både tyger och rottingmöbler. Bott i huset sedan i somras och redan i Dec märkte vi att kuddar och dynor fått mögel. Nu har vi även märkt att våra rottingmöbler fått mögelpåväxt. Vi har satt upp snickerier i uterummet i sep och jag vet inte om det har strypt till ventilationen.
Har funderat på att installera två ventilationskanaler på vardera sida för att öka genomdraget eller sätta in en luftavfuktare. En mer djupgående åtgärd hade vart att isolera mot marken (tror det är oisolerat där) för att ta bort eventuell markfukt.
Förutom detta vet jag inte vad mer man kan göra för att åtgärda ett sånt här fuktproblem. Någon som har en aning vad fukten kan bero på och vad bästa åtgärd skulle vara?
Har funderat på att installera två ventilationskanaler på vardera sida för att öka genomdraget eller sätta in en luftavfuktare. En mer djupgående åtgärd hade vart att isolera mot marken (tror det är oisolerat där) för att ta bort eventuell markfukt.
Förutom detta vet jag inte vad mer man kan göra för att åtgärda ett sånt här fuktproblem. Någon som har en aning vad fukten kan bero på och vad bästa åtgärd skulle vara?
Kanske är det fukt från marken under som ökar fuktigheten i uterummet? Tyger brukar ofta vara ett problem när det är kallställda hus så de kan man gärna förvara på annat håll. Om det gick att få uterummet mer tätt så skulle man kunna sätta in en avfuktare men det kostar tyvärr det en rejäl slant och har även en driftskostnad.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Ja uterummet är ju kall ställt men i vårt förråd som ej har värme men är isolerat så har vi ju inte samma problem till exempel. Antar att man får förvara tyger och rottingmöbler i annat uppvärmt utrymme under vintern?J Josth skrev:Kanske är det fukt från marken under som ökar fuktigheten i uterummet? Tyger brukar ofta vara ett problem när det är kallställda hus så de kan man gärna försvara på annat håll. Om det gick att få uterummet mer tätt så skulle man kunna sätta in en avfuktare men det kostar tyvärr det en rejäl slant och har även en driftskostnad.
Om det är fukt från marken så behöver vi riva upp golvet och lägga en markduk och frigolit eller vad rekommenderas där tro?
Tyger och dynor kan man förvara antingen i uppvärmda utrymmen eller i stora lufttäta plastboxar tillsammans med en torrbollen torkningsmedel. Rottingmöbler är ju mycket mer skrymmande att förvara. Hade också det i vårt gamla sommarställe vid kusten och där gick det bra utan några mögelskador trots hög luftfuktighet. Byggmaterialet i huset absorberade också fukt under vinterhalvåret och fungerade som en buffert. Funderar på om ni era bekymmer mycket beror pga markfukten underifrån? Men är ju ett väldigt jobb att riva upp golvet och täta med plast och lägga frigolit etc.
Ok tack för tipset!J Josth skrev:Tyger och dynor kan man förvara antingen i uppvärmda utrymmen eller i stora lufttäta plastboxar tillsammans med en torrbollen torkningsmedel. Rottingmöbler är ju mycket mer skrymmande att förvara. Hade också det i vårt gamla sommarställe vid kusten och där gick det bra utan några mögelskador trots hög luftfuktighet. Byggmaterialet i huset absorberade också fukt under vinterhalvåret och fungerade som en buffert. Funderar på om ni era bekymmer mycket beror pga markfukten underifrån? Men är ju ett väldigt jobb att riva upp golvet och täta med plast och lägga frigolit etc.
Ja det är nog det oisolerade golvet. Jag har inte jättestor lust att hålla på med avfuktare och förvaringspussel med möbler.
Tänker det borde inte vara superkrångligt att dra upp några brädor till våren och inspektera. Är väldigt frestad på att isolera för att aldrig behöva bry mig om det igen.
Vet du hur man isolerar under trall på bästa sätt? Tänker att man bör ha markduk, isolering (mineral eller plast) och sen lägga någon duk över för att dölja att isoleringen lyser igenom springorna på trallen.
Skall man jaga ut fukt så blir det att mata in värme - med lågt i temperatur satt värmefläkt (använd elektronisk termostat eller bara en timer som slår på en stund några gånger i dygnet eller använd infravärmaren som du verka ha. ventilation måste också öppnas upp så att den något varmare och fuktiga luften kan pysa iväg och då i taknivå - inluft fins det troligen reda många vägar för.
jag gissar att temperaturerna är kring nolla en stor del av tiden och då fungerar inte en kondensavfuktare så bra - dock ger den också värmen (typ 200 - 300 Watt) så det kanske blir varmare i utrymmet ändå och kondensavfuktaren fungerar lite bättre.
hur eller hur så kommer lösningarna att kosta ström, och funderar du på en sorbent-tork så kommer det kosta mycket ström hela tiden
jag gissar att temperaturerna är kring nolla en stor del av tiden och då fungerar inte en kondensavfuktare så bra - dock ger den också värmen (typ 200 - 300 Watt) så det kanske blir varmare i utrymmet ändå och kondensavfuktaren fungerar lite bättre.
hur eller hur så kommer lösningarna att kosta ström, och funderar du på en sorbent-tork så kommer det kosta mycket ström hela tiden
Yes det blir förmodligen riktigt kallt när det är minus ute. Kollat på priser på avfuktare som fungerar i minusgrader och de är inte billiga som du säger. Dessutom ser det inte jättekul ut med en avfuktare och självtömningsslang i uterummet…X xxargs skrev:Skall man jaga ut fukt så blir det att mata in värme - med lågt i temperatur satt värmefläkt (använd elektronisk termostat eller bara en timer som slår på en stund några gånger i dygnet eller använd infravärmaren som du verka ha. ventilation måste också öppnas upp så att den något varmare och fuktiga luften kan pysa iväg och då i taknivå - inluft fins det troligen reda många vägar för.
Tror du det skulle göra miljön torrare av stt inbart sätta dig ventilationskanaler? Annars är jag beredd att isolera marken för att slippa denna huvudvärk
Är inte expert på hur man isolerar under trall men man ju först ut med åldersbeständig plast som täcker marken noggrant. Sedan frigolitskivor som man i sin tur kan täcka med mörk markduk om vill. Man kan gärna prata med ett par tillverkare av uterum hur de normalt anser det är bäst att göra grundläggningen.C caril skrev:Ok tack för tipset!
Ja det är nog det oisolerade golvet. Jag har inte jättestor lust att hålla på med avfuktare och förvaringspussel med möbler.
Tänker det borde inte vara superkrångligt att dra upp några brädor till våren och inspektera. Är väldigt frestad på att isolera för att aldrig behöva bry mig om det igen.
Vet du hur man isolerar under trall på bästa sätt? Tänker att man bör ha markduk, isolering (mineral eller plast) och sen lägga någon duk över för att dölja att isoleringen lyser igenom springorna på trallen.
Ett problem är att man aldrig kan få torrare än utomhus i ett ouppvärmt utrymme bara genom att ventilera. Och under vintern är det väldigt hög relativ luftfuktighet ute. Med det sagt brukar det vara möjligt att förvara textilier i ouppvärmda utrymmen utan att det möglar. Så jag tror att det kommer in mer fukt än bara via luften. Och då tänker jag på två möjligheter.
1. Det rinner in vatten under däcket som avdunstar och höjer luftfuktigheten. Plast på marken under trallen borde hjälpa. Men också att se till att marken utanför inte lutar mot däcket.
2. Det rinner in vatten på trallen, under väggarna när det är blött. Jag ser inte på bilden något ställe där det ser ut att vara stor risk för detta. Men jag ser inte heller att det inte finns. Ett problem är i det fallet om trallbrädor går under väggarna så att det kan regna på den ute och sedan rinna under väggen.
Isolering under trallen tror jag inte förbättrar något. Det är fuktspärr som behövs.
1. Det rinner in vatten under däcket som avdunstar och höjer luftfuktigheten. Plast på marken under trallen borde hjälpa. Men också att se till att marken utanför inte lutar mot däcket.
2. Det rinner in vatten på trallen, under väggarna när det är blött. Jag ser inte på bilden något ställe där det ser ut att vara stor risk för detta. Men jag ser inte heller att det inte finns. Ett problem är i det fallet om trallbrädor går under väggarna så att det kan regna på den ute och sedan rinna under väggen.
Isolering under trallen tror jag inte förbättrar något. Det är fuktspärr som behövs.
Tack! Är nog inte dumt att vända sig till experterna som du säger! 😊J Josth skrev:Är inte expert på hur man isolerar under trall men man ju först ut med åldersbeständig plast som täcker marken noggrant. Sedan frigolitskivor som man i sin tur kan täcka med mörk markduk om vill. Man kan gärna prata med ett par tillverkare av uterum hur de normalt anser det är bäst att göra grundläggningen.
Okej intressanta! Enligt min erfarenhet så lutar det mot ditt första allternativ. Det som däremot talar emot den är att det bli jättemycket kondens när temperaturen går ner och upp utan att det regnat. Detta får mig att tro att det handlar om temperatur skillnader i luften ute, luften i rummet och temperaturen i marken under uterummet. Därför tänker jag att man kanske vill ha både isolering och fuktspärr. Det första för att hålla en likvärdig temperatur mellan uterum och utomhus men också för att som du säger, hålla borta fukt från marken.A Avemo skrev:Ett problem är att man aldrig kan få torrare än utomhus i ett ouppvärmt utrymme bara genom att ventilera. Och under vintern är det väldigt hög relativ luftfuktighet ute. Med det sagt brukar det vara möjligt att förvara textilier i ouppvärmda utrymmen utan att det möglar. Så jag tror att det kommer in mer fukt än bara via luften. Och då tänker jag på två möjligheter.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden