Vi funderar så smått på att omvandla vår nuvarande inglasade trall till ett vinterbonat uterum. Det innebär antar jag att vi behöver gjuta en platta mot husgrunden på den sidan. Men där finns kanske 5st vebtilationsgaller till krypgrunden som vi isåfall täpper till och det antar jag är dåligt. Finns det nån lösning på det här?

De flesta brukar täppa igen ventilerna för att minimera fukten. Varm luft som kommer in där får högre relativ luftfuktighet eftersom temperaturen är lägre i gunden.

Täpp igen det allra mesta av krypgrundventilationen, lägg plast på marken om det saknas och sätt in en avfuktare av någon typ. Bor man i södra halvan av landet räcker normalt en kondensavfuktare, t.ex. Woods.

• Gilla
Hybro och 1 till
  • Laddar…
Har sorbtionsavfuktare Acetec PD250. Blåser avfuktad luft till tre av grundens hörn, står i det fjärde och suger då in luft som avfuktas.
Fukten samlas i en skiva av fukt absorberande material.
Skivan hettas upp och luftströmmen leds ut ur grunden. Förloppet upprepas för att uppma inställd rf-nivå i grunden.
Min går sällan.

Alltså med en sån här så ventileras hela grunden. Och fukt blåses ut genom en luftslang.

Jag hade inte täppt igen ventilation till en krypgrund utan att se till att ventilation sker fullgott på annat sätt. Avfuktare som nämnts fungerar ju men kräver att man gör åtgärder i hela grunden för att det ska fungera. Täta grunden och se till att till- och frånlufuft endast går genom avfuktaren. Kan bli en lite större åtgärd än man tänkt och kan kosta en del om man inte gör arbetet själv. Sen har man en avfuktare som kräver tillsyn, service samt drar en del el beroende på förhållanden. Att täppa till ventilation, och dessutom all ventilation som förelagits, utan att se till att cirkulation kan ske känns om en väldigt dålig idé.

Själv bor jag i ett gammalt hus med väl fungerande torpargrund och skulle dra mig rejält för att ändra på en fungerande grund. Don't fix what aint broken så att säga. Det går inte att se till att du får en luftspalt mellan ny platta och luftintagen på befintlig grund? Har du pratat med de som ska gjuta plattan om förslag? Om ni inte gjuter helt själva vill säga?

Jo, jo... Det är ju skillnad, inte minst ekonomisk om man kan fixa själv eller göra pengaöverföring.

• Gilla
anderslofwall
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Jo, jo... Det är ju skillnad, inte minst ekonomisk om man kan fixa själv eller göra pengaöverföring.
Ja!

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.