Hej,

Vi har idag en fastukvit vi vill bygga igen till hall.

Behöver vi göra en bygganmälan för detta, och hur går en sen process till?

Behöver ritningen vara fackmannamässigt gjorda?

• Vit träveranda med svart ytterdörr, omgiven av grönska. Planerat ombyggnation till hall, frågor om bygganmälan och ritningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Claes Sörmland
Är detta utom eller inom detaljplan?

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Är detta utom eller inom detaljplan?
Inom detaljplanen

Claes Sörmland
Då krävs bygglov för en sådan ändring.

Då krävs bygglov för en sådan ändring.
Hmm när jag pratade med en snabbt på kommunen så så dom bygganmälan, för att jag inte kommer att få igenom bygglov på framsidan av huset?

Jonathan Berg Jonathan Berg skrev:
Hmm när jag pratade med en snabbt på kommunen så så dom bygganmälan, för att jag inte kommer att få igenom bygglov på framsidan av huset?
Bygganmälan som en Attefallstillbyggnad?

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
U
K Kane skrev:
Bygganmälan som en Attefallstillbyggnad?
Bygganmälan som fasadändring kanske?
Med tanke på att det är tak kanske den redan ingår i nyttjad byggrätt/area och tidigare bygglov.

Claes Sörmland
Om bygglov inte går så är attefallstillbyggnad enda vägen och den kräver ju enbart anmälan. Men en sådan måste ändra byggnadens volym och det sker väl inte? I så fall kanske ett rivningslov följt av en attefallstillbyggnad efter rivningen?

• Gilla
Kane
  • Laddar…
Claes Sörmland
U Utsliten och utdömd skrev:
Bygganmälan som fasadändring kanske?
Med tanke på att det är tak kanske den redan ingår i nyttjad byggrätt/area och tidigare bygglov.
En fasadändring kräver bygglov. Om det inte är en sån ändring som är undantagen från bygglovskrav. Och det verkar detta inte vara.

• Gilla
Testarn
  • Laddar…
Om bygglov inte går så är attefallstillbyggnad enda vägen och den kräver ju enbart anmälan. Men en sådan måste ändra byggnadens volym och det sker väl inte? I så fall kanske ett rivningslov följt av en attefallstillbyggnad efter rivningen?
Förstår. Jag får nog ringa och höra med dom en gång till låter det som. Tack för hjälpen

Jonathan Berg Jonathan Berg skrev:
Hej,

Vi har idag en fastukvit vi vill bygga igen till hall.

Behöver vi göra en bygganmälan för detta, och hur går en sen process till?

Behöver ritningen vara fackmannamässigt gjorda?
Kan bli riktigt snyggt. Sätter du in glas framtill så ändras inte extriören så mycket. Ger ett luftigt intryck.

• Entré med vit veranda och svart dörr omgiven av häckar, med förslag på glasinsats för luftigt intryck.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.