Hej, undrar om någon har tips på hur man bygger en träpergola ut från ett stort vardagsrum med skjutdörrar? Det blir väldigt varmt när solen står på och vi skulle vilja ha ribbor/brädor som tak som skuggar av. Vi vill inte något tätt tak, alltså. Har sett en idé med snedställda små brädor som ligger som tak. Men kan inte hitta något på det nu. Antar att det kan vara ganska avancerat att snedställa varje bräda…
Någon som har erfarenhet och/eller tips och idéer?
Vi har träaltan precis utanför.

T
Det behöver inte vara så avancerat att sätta sneda brädor som skuggar, men det kan bli ganska tätt mellan brädorna om det ska ge något då solen står högt när det behövs som mest.
Det går ju även att göra dem vinklingsbara men det börjar gränsa mot avancerat :)

Har ni surfat runt lite och har en idé om hur ni vill ha det?

• Gilla
Kvarnhammaren
  • Laddar…
Ja, jag har kollat lite på Pinterest och det finns många fina idéer men hittar inget som beskriver eller visar hur vinklade brädor i taket ser ut. Rörliga är alldeles för avancerat för oss.

T
Menar du att det inte finns bilder på vinklade brädor alls eller att det inte går att se hur det är byggt? Hittar du det första så kan nog forumet ge dig tips på hur det kan byggas.

Sen är det också lite frågan om väderstreck för riktningen på brädorna osv.

Varför måste man vinkla dem? Solen befinner ju sig inte ovanför? Finns en granne här vars brädsida står rakt ner.

T Testarn skrev:
Menar du att det inte finns bilder på vinklade brädor alls eller att det inte går att se hur det är byggt? Hittar du det första så kan nog forumet ge dig tips på hur det kan byggas.

Sen är det också lite frågan om väderstreck för riktningen på brädorna osv.
Tack för svar. Nej, jag hittar inga bilder på pergola med vinklade brädor så man kan se hur de är monterade. Väderstrecket är väster.

yonna yonna skrev:
Varför måste man vinkla dem? Solen befinner ju sig inte ovanför? Finns en granne här vars brädsida står rakt ner.
Jag ser ribbtaket som en persienn som skuggar bäst när lamellerna är lite vinklade. Annars flödar ljuset rakt in. Men min tanke kan ju vara fel.

T
Om ni sätter upp en pergola med stolpar vid fasad och sen en bärlina längs fasaden och en motsvarande så långt från huset som ni vill ha pergonal "djup" och sen tvärgående sparrar på det så kan ni mellan dessa montera brädor som är vinklade.
Avståndet emellan dessa brädor, bredden på dem och vinkeln kommer att avgöra hur mycket det skuggar.

För att montera brädorna skulle ni kunna ta två andra brädor som har ursågade jack, lite som en sågs tänder och skruva på sparrarna som går ut från huset. Sen lägger ni in brädorna i dessa urjackningar och skruvar fast. Jag tror att det är det enklaste sättet att få till det ni vill uppnå.

Med fasta brädor så blir det inte helt "perfekt" under hela säsongen eftersom solen kommer att stå högt under sommaren och lägre under vår och höst men det blir i alla fall en rejäl skillnad mot att inte ha några alls. Jag gissar att en vinkel kan uppskattas om ni vet var solen brukar stå när det är som mest behov av skuggning och sen får ni laborera lite med avståndet mellan dem. Bredare brädor kommer att tillåta större avstånd men är dyrare per meter.

Det kommer att gå åt rätt mycket brädor så det kan vara värt att titta på solsegel eller liknande också. Vi har köpt två enklare solskydd från "ett större möbelföretag som packar i platta paket" som vi spänner upp när det är mycket sol. (eller för att vara ärlig, de sitter uppe större delen av sommaren :) )
Tror att de kostade några hundra kronor styck så det var en "quick fix" som blivit mer eller mindre permanent.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.