S
Småbrukaren: Om du bor i detaljplanerat område krävs troligen bygganmälan för 15kvm tillbyggnad. Mina föräldrar var i samma situation och de skickade in en anmälan men de fick inte bygglov på grund av att marken de tänkt bygga på tydligen var prickad.
3 svar · 548 läst
M
Anonymiserad 405730: I vår kommun så SKA säcken inte slängas i med det sorterade skräpet: Förbered ditt besök Sorterar du redan hemma när du packar bilen kan ditt besök hos oss gå smidigt. Sortera innehållet hemma i olika säckar Töm sedan dina sorterade säckar i rätt container Ta med säckarna hem om du vill återanvända dem eller släng dem i behållaren för säckar bredvid containern
8 svar · 669 läst
J
Jan åke Persson1959: Om varje porten är 1600mm bred och 2780mm hög, bör man ha 3st Hakgångjärn på varje sida eller räcker det med 2st? Tänkte använda ca 800mm långa och 40mm bred gångjärn med 4st bultar på varje.
0 svar · 446 läst
Manganbangan
Manganbangan: Var försiktiga. Jag har varit med om liknande byggnader där urin och annat börjar lukta när man byggt bostäder i stall. Har väl med hur mycket bärlinor och annat man återanvänt och byggt in.
1 svar · 515 läst
RSL_NVR
RSL_NVR: Hej! Nu där jag fick så många fantastiska rådslag här i forumet från så många fina och trevliga människor i ett par år så tänkte jag också ge något tillbaka och dela min bygg-historia med er. Vi köpte ett hus på landet ungefär fem år sedan och snart var det klart att det inte räcker med platsen i garaget. Dessutom blev var familj större och jag behövde hitta en lösning för
0 svar · 722 läst
H
halj: Tackar! Verkar bli fina ytor!
16 svar · 10,4k läst
·
H
hempularen: [citat] Då borde det ju gå att utveckla denna lokal till en lite mer attraktiv hyreslokal för föreningen. Om man kan göra den dörrent till "butiksdörr" istället. Så borde lokalen vara lite lättare att hyra ut. Vilket ur föreningens synpunkt borde vara enklare och bättre alternativ än att ge sig in i ett komplicerat och ekonomiskt riskabelt byggprojekt.
16 svar · 3,2k läst
D
Dimitris76: [citat] Detta var en lättnad… 🙏
2 svar · 643 läst
·
T
Testarn: Ska du inte ha ett överhäng vid gaveln? (gavelsprång) Du borde väl låta nockbjälken fortsätta förbi stolpen en bit för att sätta din balksko och sen kommer det att döljas rätt bra av råsponten.
1 svar · 462 läst
·
F
fribygg: Javisst! Jag rekomenderar genomgående gängstång, det är enkelt och starkt. Sätt distanser/ pallningsbrickor emellan så det inte kommer fukt kapillärt från grunden.
2 svar · 778 läst
P
pennybridge: Hur blev det med taklyft? Är själv i tankarna nu
9 svar · 3,1k läst
Jakben
Jakben: [citat] Tack för feedback!
8 svar · 613 läst
·
S
Stefan1972: Är det torrt så finns det inget att behandla............Tvätta bort allt löst som riskerar att göra färgen svart bara. Finns liksom ingen anledning att sanera på nåt vis när du ändå har miljoner gånger så mycket mer mögelsporer i luften ändå. Det är inte så att brädorna blir fredade från ny påväxt. Är det fuktigt och instängt så kommer även det nymålade att få
7 svar · 1,4k läst
·
Demmpa
Demmpa: När huset är färdigbyggt, hur har du då tänkt dig med branddetektering? Har du tänkt ha någon typ av inbrottslarm? Vi har rök-/multidetektorer i typ varje rum i hela huset, totalt har vi tio trådbundna detektorer till vårt inbrottslarm (Siemens/Vanderbilt/Acre SPC-larm) varje detektor har sin egna ingång. Larmet är dels anslutet till internet (acre Intrusion Connect), dels till Homey
1 svar · 473 läst
I
Ibohm89: Ja okej tack så mycket för svar! Då är problemet nu då att det inte finns vindpapp bakom just där balkongen är och kan bli lite kallare inne antar jag då.
4 svar · 459 läst
A
abiz: Ifall någon i framtiden läser denna tråden och har samma fundering som jag så kan jag berätta att det fungerade utmärkt. Järnen knäckte till sig själva så det blev bra.
6 svar · 886 läst
·
J
JKrister: Jag hade kört kantelement/cellplast mot luftspalten. Dvs. *ta bort panelen ca 2cm ovanför färdigt golv *Ställ färdigt kantelement eller 10cm stående cellplast mellan luftspalt och ny platta. *gjut platta Ett annat problem tycker jag är att få till tröskeln, det kan bli en del rörelser mellan de två olika konstruktionerna. Jag hade överlagt att ha samma grundläggning som huset. Ett
1 svar · 675 läst
W
Whitehorse: [citat] Nja verkar vara 190 som gäller med snetak . Kommer kanske hamna på 220 på lägsta punkten. Har en utgång där tänkte gjuta grund även där och ha lite förvaring där ved,barnvagn skor osv. Alternativt bara ha plasttak över men när man ändå bygger känns det vettigt tycker jag
4 svar · 674 läst
L
Lisa F: Hej! Vi sålde vårt hus i fjol och hade innan dess tagit in en arkitekt för att rita på en tillbyggnad av huset. Dessutom hade vi fått bygglov för samma tillbyggnad. Detta blev aldrig genomfört då vi valde att istället köpa ny bostad. Får vi dra av för dessa kostnader mot vinsten i deklarationen? Någon som vet?
0 svar · 688 läst
B
blomqvisten: Bygger till ett sovrum mot enplans på källargrund. Utbyggnad står på krypgrund så det blir nivåskillnad med en trappa ner längst till höger i öppningen. Har fräst spår för vattenburen golvvärme och tänker mig ett infällt fördelarskåp precis under trappen. Slangen ska gå i två slingor. Finns det några hinder för att ta ut ur regeln enligt markeringar och ta in slangarna den
0 svar · 552 läst
·
P
Perplexus: I denna tråd avhandlas en hel del av regler kring detta https://www.byggahus.se/forum/threads/bygglovskrav-foer-odlingstunnel.542643/ Som jag tolkar det, om du uppför det i syfte att odla växter för utplantering i lantbruket så är det en ekonomibyggnad.
1 svar · 976 läst
T
Testarn: [citat] Det är svårt att dra ner dem, man får inget fäste. [citat] Ja, försök att slå den vertikalt för att få en glipa - sen stoppar du in en kofot eller liknande för att trycka neråt.
13 svar · 815 läst
·
klaskarlsson
klaskarlsson: [citat] Man brukar säga att en påbyggnad kostar ca 25-30000 kr/kvm: Så 50 kvm skulle då gå på 1,25 mkr - 1,5 mkr. Om ni bygger en del själva, utom grovkosntruktion och el tex, så kommer ni förstås ned en hel del i pris. Men ni måste räkna på det själva eftersom förutsättningarna alltid är unika. Men säg mellan 500 kkr - 1 mkr kanske ?
1 svar · 507 läst
M
Miktan: [citat] 👍🏻
5 svar · 542 läst
·
H
huggan: Konstruktionsdokumentaktion är idag ett krav men oftast är det billigare om din entreprenör tar fram detta än om du själv gör det. Ska du bygga själv så behöver du anlita konsult för detta. Oftast om man inte bygger något särskilt så är det enkel dokumentation som ska fram. Vilka handlingar är det som ingår i dessa priser?
1 svar · 703 läst
F
fribygg: Om du ska värma kåken permanent behöver du nog lägga på åtminstone 170 mm isolering+ spikläkt och fasad
1 svar · 543 läst
S
sturnus: [bild] There is a steel reinforcement in the window frame. Be sure to screw the screws into them. In multi-chamber profiles, the window manufacturer does not always stiffen all the chambers.
4 svar · 998 läst
·
BirgitS
BirgitS: [citat] Ingen aning, det är nog ingen standardiserad ritning på det sättet. Här är ett exempel på en sektionsritning: https://www.harryda.se/byggaboochmiljo/bygganyttandraellerriva/exempelparitningar/sektionsritning.4.c0a4fce18180017910f406.html Men har du ingen sådan eller tekniska beskrivningar är det bäst att ta in en byggkonstruktör innan man river några väggar.
7 svar · 1,1k läst
·
J
Johan_kl: Tack för urklippet, det ser onekligen kört ut. Får väl ställa in mig på ytterligare 1 år innan första spadtag kan tas…
4 svar · 1,6k läst
·
J
Jens393: [citat] Aa smart, runda hål blir ju mer "självbärande"
4 svar · 781 läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.