Trädgårdsmaskiner
Marike: Hittade en gammal tråd i ämnet. Tror jag fått svar på en av frågorna. https://www.byggahus.se/forum/threads/byta-vajer-foer-drivningen-pa-en-stigaklippare.233964/ Återstår vad vattenanslutningen är till för? Rengörning av drivremmen? Eller vad?
krambriw: Jag hade nog en likadan, dessutom självgående som betedde sig på samma idiotiska vis efter bara ett fåtal år. Jag körde såklart på vanlig 95 bensin Tokig blev jag också på hur dom konstruerat alla handtag för självgående och hålla motor igång, kändes som den var gjord för vänstertrafik Den fick en sista resa till tippen, köpte en Klippo istället, sinnesro infann sig omgående
CountOlaf: Hej ny här. Har ett arvegods i form av en gammal Stiga åkgräsklippare. Klipparn har varit inne flertalet gånger för div. åtgärder men har funkat i stort sett. Nu har dock klippdäcket börjat lagga av. Verkar vara glapp någonstans. Är totalt okunnig på maskiner, motorer och ja allt egentligen som brummar och går. Har försökt läsa i olika trådar och tror mig ha förståt så pass
Johanty: Hej, Jag har sedan många år en Stiga Multiclip elgräsklippare typ MCS 500 (MCS 50?) EL med tillverkningsår 2009. Den har varit en trotjänare men sedan en tid händer det då och då att knivbladet fastnar i låst läge. Det här räckt med att koppla ur strömmen och vrida knivbladet lite så har gräsklipparen fungerat igen. På senare tid har knvibladet låst sig allt oftare.Jag
stefanbengtsson: Ville bara komplettera alla svar med ytterligare ett. Jag har en Rotak med liknande problem som ovan. Jag har haft problemet med kontakten under elektronikplattan vid motorn. Jag har även haft problemet med kontakten i handtaget. Klipparen fortsatte att stanna sporadiskt och efter ytterligare felsökning kom jag fram till att det var kontakterna som ansluter mot batteriet som felade. Jag filade
ablomb: Försökte bända loss den men det gick inte, vågade inte bända för hårt. Så jag skruvade isär den och lyckades pilla loss snöret - yay. Har inte provat om den startar... Tack för all hjälp. :) [bild]
qvintus4: Har hittat en McVulloch M225 hydrostat i mycket gott skick han vill ha 12000 för den tänkte pruta ner till 10.000 kr den är typ i nyskick
Krulle_100: Jo sjukt mycket för det man får. Helt rätt, får kontakta dom jag köpt den av under morgondagen.
MrCode: Ta loss höger fram hjul där är det ett hål som fjädern ska sitta i ditt fall vänster hjul på bild då den är vänd upp och ner
Knallhatt: Jag har inte fixat det själv än, så är inte 100% att det löser hela problemet. Men för mig så hade den delen som är numrerad som 2 på bilden ramlat bort. Det gör att fjädern inte är spänd och allt är slappt. Se om du har samma problem. Du ser den, eller inte, när du öppnar luckan bak på gräsklipparen.
stugfar: Sökte lite. Det är visst inte så poppis med alkylatbensin. Men visst kunde man tro att det handlar om färg... https://www.gp.se/livsstil/konsument/manga-nobbar-dyr-akrylat.5cc2597c-c48b-46da-a49f-1104f45f4197
MultiMan: Är på modell 422, men det ser ju ut att likna med gängor i vinkelväxeln och skruv som man fäster klingan med. Vad du än gör, se till att du är riktigt säker på att allt sitter ihop och inte gängar upp sig eller glappar. Innan jag köpte motorsåg använde jag min Tanaka till att såga ner minst 30-40 häggträd/buskage i upp till och även över 10 cm diameter på stammarna. Det kan
Timol122: [citat] [citat] Någon som hittat en bio nedbrytbar tråd? Känns ju fortfarande idiotiskt att kasta ut plastbitar i marken.
Nils45: [citat] Tack för klokt utförligt svar. Jag fick faktiskt igång min för några dagar sedan men är inte helt säker på vad som gjorde "underverk". Jag har fortsatt bara originaldelar på min, men beställde en 50 mbar regulator som aldrig har blivit monterad. Det enda som jag gjort ytterligare är att blåsa originalslangen med backventil från båda håll med tryckluft. Intressant att du
Olaf3: Husqvarna högtryckstvättarna tycker jag är så dåliga och det är slangen som gör dem värdelös. Upprullningsminnet i den gör att den krullar ihop sig hela tiden och det är så dåligt. Kundservice på Husqvarna svarar att slangarna är inte bättre än så, och inget annat erbjuds. Så min Husqvarnatvätt blev 1,5 år sen slängde jag skräpet så långt jag kunde på
Tekniker: Hur byter man slang på denna? Stämmer inte med gardenas instruktionsvideos. [bild] Säkerhetstorx brukar betyda inte röra. Men det är denna som ska bort på alla andra modeller.
mge112: För min del så var det batteriet det handlade om. Trodde inte en vintersäsong vilande skulle göra skada, men ett nytt batteri så gick den som ny igen. Får bli noga med laddningen framöver...
mk1: Husqvarna Rider 214 tc skulle ställa klippaggregatet i serviceläge/ vertikalt glömde aktivera parkeringsbromsen drog ut aggregatet det kom halvvägs nu får jag inte in den heller vad göra
Arne999: [citat] Jo såg detta. Budget är inte flaskhalsen i första hand men börjar ju bli väldans dyrt för att klippa lite gräs 😁. Värsta är ju om man blir besviken på köpet
AFMIH: [citat] Ja, överlag var jag nöjd med den! :) Något jag aldrig fick att funka var att kunna "dunka" den i marken för att mata fram mer tråd, men det kan vara jag som gjorde något galet. Utöver det kan jag inte komma på något negativt.
kvarnen 2: Har en Stiga 3600 som åkt utanför begränsnings kabeln och det går inte att återställa blockeringen, även så tsr den inte blurtoothen. Har starya om den och inget händer?
B0sse__: Fick tillbaka min robotgräsklippare efter jag hade lämnat in den för reklamation, då moderkortet hade pågått sönder. Nu när jag har kopplat in den igen. Så lever den totalt sitt eget liv. Den gjorde aldrig så innan. Har kollat om det kan vara en system uppdatering den behöver men hittar inga filer att ladda ner för det. Lägger upp en video så får ni se hur den gör. Det är en meec
Cirkelsåg1: Jag tror att jag själv kom på lösningen. Se till att stå på mer plant underlag så går det bra 😆
magnusk750: Tack ska ni ha som har engagerat er. Det löste sig, hon testade en gång till och tog ett bättre grepp om död mans grepp och då lossade det.
AfTech54: [citat] Jag tror att det är så här: När gnistan är så klen så orkar den helt enkelt inte tända en fetare blandning utan det upplevs som ett surt stift. Hade det varit kallara lufttemp, kanske jag inte fått igång den lika lätt. Jag har alltid fått igång den men det har krävts handpåläggning. Med magrare blandning (utan choke) orkar gnistan tända blandningen. Jag upplevde precis
mar4us: [bild] Hittade ett kopplingsschema till slut. Problem solved.