A
Anders_Nilsson: Ok, tack för alla svar. Då tittar jag vidare.
7 svar · 1,1k läst
useless
useless: Enligt sprängskisserna verkar det inte finnas någon pryl som håller fast hjulsidan, så det är nog bara att bända mer som gäller.
2 svar · 893 läst
·
H
hazzze: Skulle få hjälp med att byta startapparat, men den och personen som skulle hjälpa mig försvann!!!! Hur vet man vilken startapparat man behöver?
0 svar · 303 läst
·
olapersson80
olapersson80: [citat] Tusen tack för denna bild, då varken sprängskiss eller logisk tänkande hjälpte mig. Men blev remmen korrekt spänd,
12 svar · 7,9k läst
·
N
Novisast: Är det inte bättre att använda no-go zone på samma yta? Där jag har mina no-go-zoner passerar den inte linjen men din klippare måste kanske passera genom? Den ljusgrå zonen längst ner till höger är rewildling. No-gozonen börjar ju med samma form. Bara placera den på samma ställe.
2 svar · 919 läst
·
H
hazzze: Letar förgasare men hittar ingen som har det motornummer 255707 ser det ut att vara som jag har,,Någon som kan hjälpa mig. Tackar på förhand
0 svar · 398 läst
·
T
Trevee: Hejsan Noterar att knivarna på min HQ AM 450X endast slits på en sida - dvs - klippmotorn roterar tydligen bara åt ett håll. Min gamla HQ AM260AC vände ju klippmotorn riktning hela tiden. Knivarna alltid lika slitna på båda sidor. Saknas denna funktion på 450X eller är min defekt? Treve
0 svar · 380 läst
Matti_75
Matti_75: Flottören öppnar och stänger en nål i ett säte. Ibland så kommer det skräp där som gör att det inte sluter tätt. Gummit på nålen kan också torka och då är det bara slipa det lätt mot plånet på en tändsticksask för att rugga upp så det sluter tätt igen. Du måste ta bort flottören för att se detta
4 svar · 898 läst
·
A
Avemo: Den slangen skall förmedla tryckpulser från vevhuset till pumpen. Det skall inte finnas bensin i den slangen. Gissningsvis är det ett membran i pumpen som gått sönder.
1 svar · 593 läst
·
Karl webmaster Johansson
Karl webmaster Johansson: [citat] Verkstaden var en auktoriserad KLIPPO-verkstad i Kalmar ska jag väl tillägga. Hittade en man på Blocket som fixade till och renoverade KLIPPO-klippare så jag bytte in min gamla TRIUMPH hos honom och köpte en nyrenoverad EXCELLENT av honom. Men jag vågade inte chansa utan köpte även en ny EXCELLENT H (med Honda-motor) några år senare som går som en klocka. Så jag har bara den
5 svar · 663 läst
K
Klart du ska ha en BSA: Stannade min Stiga 340 pwx efter avslutad klippning. Sen startade den inte. Stendöd. Inte ens ett klick från reläet. Testade med startkablar. Fortfarande stendöd. Men med 1:a steget på nyckeln kunde man aktivera klipphöjdsmekanismen. Alltså "bara" startmotordöd. Verkstan sade dock kallt "vi har inte tid förrän augusti" och nu var det juni. Katastrof, vad göra hmm, enda felet verkade
0 svar · 1,1k läst
M
Matte_W: Svarar själv för att jag till slut fick det att funka. Felet var antagligen dålig kontaktyta någonstans i kopplingarna i området runt batteriet, eventuellt vid ett relä som sitter där. Tog ut batteriet. Lossade kontakter, blåste rent och kontrollerade kontaktytor. Därefter var funktionen plötsligt återställd. Förhoppningsvis till hjälp för någon som hamnat i liknande situation🙂
2 svar · 639 läst
·
P
pette: [citat] Som nämnt. Helt värdelös på maskiner men har startat säkert 100 olika motorkapar.. typ 70 Husqvarna, 28 partner/Stihlkapar, 1 makita och nån hilti… :) ish… Stihl har helt klart varit lurigast, och kunnat bli ”sur” lätt om man inte följer startrutin. Har en Stihl-kap nu.//
8 svar · 658 läst
prototypen
prototypen: Ja varför, det finns så många idéer om sådant men var glad att hålet i klingan är 25 och axeln 20 och inte tvärtom för nu kan du skaffa en mellanring 20 till 25, men kolla så inte hålet i klingan är en tum (25,4 mm). Protte
3 svar · 649 läst
·
L
Lars Winroth: Har nu bytt remmen. Och man lossar remmen från hjulet i midjan samt tar bort järnet som låser magnet kopplingen 2st bultar. Följ kabeln från kopplingen ca 30cm där finns en skarvkoppling lossa den och då går det att byta remmen
8 svar · 2,4k läst
·
pelpet
pelpet: [citat] Tack för tipset. Nu är det inte ett problem eftersom jag är ogift :). Men helt rätt, såg till att inte ta den risken.
7 svar · 1,5k läst
·
D
Draven: [citat] Fick du ordning på din jordfräs. Har en likadan och behöver en ny kilrem. Men har svårt att hitta detta rätt reservdel, det sitter 2st och de verkar vara olika långa. Lånat ut den och tyvärr rök remmen av och slängdes.
2 svar · 7,3k läst
·
Torbjörn Törnqvist
Torbjörn Törnqvist: Fixat med hjälp av en snäll granne.
8 svar · 2,4k läst
·
Karl webmaster Johansson
Karl webmaster Johansson: [citat] Helt rätt! 👍
6 svar · 861 läst
utmarkabon
utmarkabon: Sådana har jag också tittat på, men de är väldigt stora och jag måste tänka på att pumpen måste vara inomhus när frosten kommer. Vet inte vart jag skulle ställa den stora med inbyggd vattentank helt enkelt.
22 svar · 1,2k läst
·
S
S_B_O: Jag fyllde på med olja, men det gjorde ingen skillnad. Däremot hjälpte det att justera den där armen som gas- och bromspedalen är kopplad till baktill. Ändrade där lite. Nu går den lite långsammare framåt, men bra bakåt, så skulle nog behöva justera lite ytterligare.
3 svar · 799 läst
·
R
RobbanMar: Förgasaren är en del av motorn, en Briggs&Stratton. Det ska finnas ett instansat nummer på kåpan. Med detta nummer kan du söka fram sprängskiss o vidare för delar alt hela förgasaren. Ofta finns delar för äldre Briggs men inte alltid o då är det beg alt hitta en tank/förgasare för annan motor som passar
4 svar · 893 läst
·
Karl webmaster Johansson
Karl webmaster Johansson: [citat] Hoppsan, det där lät alldeles för avancerat för mig. Jag köpte min första KLIPPO i början av 1970-talet och har ägt tre stycken KLIPPO varav min senaste köpte jag 2019. Jag klipper bara samfällighetens fastigheter samt några vänners fritidsfastigheter på Öland. Är hyfsat bra på att avgöra vad som är "bra" klippare och vilka man ska hålla sig borta ifrån. Samt är bra
4 svar · 618 läst
V
växelventil: [citat] Du får luska vidare om det är bränsleproblem eller något annat men det låter att det är problem med bränslet.
25 svar · 7,9k läst
R
Robert-san01: Köpte ny klippare för typ 12år sedan. Slutade med en Toro. Tyvärr inte Honda motor men i övrigt tycker jag den kryssar i allt. Enda jag behövt göra åt den på alla år är byta batteri till elstarten. Nu sitter det ett Makita 18V i den. Bästa med Toro och självgående är deras system som anpassar farten efter dig. Upp till 6,4km/h.
33 svar · 4,8k läst
·
Bronken
Bronken: Den funkade jättebra med den nya (den ovan), som dock tog ett tag på sig att levereras :)
13 svar · 886 läst
·
J
jonaserik: OK fösrta bilden 2st tunna ledningar som går till spolen på relät, koppla,det blir för att prova relät. Ta bort flatstiften och mickla dit ett bar tampar, en tamp ska till jord ( någon metall på motorn och den andra till plus på batteriet. Är relät helt så ska det klicka till och startmotor start, om inte klick så kan spolen i den vara körd. Nästa prov( startmotor ) blir att ta en
8 svar · 1,0k läst
·
N
Nilsson44: Någon som vet om denna maskin har generator eller diod? Min laddar just nu 20.8V vilket föranlett en mindre explosion när batteriet kokade. Men hittar dåligt med info om det är vanlig generator eller diod? Motorn är en briggs 12.5hp
0 svar · 506 läst
F
fribygg: Om du planerar att använda några få liter alkylatbensin om året har Biltema färdigblandat tvåtakts bränsle i bekväm liter flaska till acceptabelt pris (jag tror det är 5st literflaskor för 189kr) Använder du större mängder alkylat rekomenderar jag att du köper på pump, själv brukar jag handla på Qstar i Norrköping som har både 4 takts och färdigblandat 2 takts till vettigt
3 svar · 834 läst
R
RobbanMar: [citat] Tack! Jo läste ditt inlägg men inte så erfaren o just drivning rätt nära 0. Bytt drivrem på en Självgångare typ. På den sitter en Quantum Max, 88, o tyckte det såg ut som att drev gick att köra, svindyrt dock. Kan ha snurrat bort mig. Hoppas det löser sig Bosse
9 svar · 1,5k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.