Hej!

Ska köpa en röjsåg. Har en tomt med mycket sly som ska röjas, har också tänkt hjälpa grannarna när de behöver det. Köper gärna en riktigt bra maskin direkt som varar i många år. Kollade på Husqvarna 545FXT, och så finns en som heter 545FX Autotune. Två varianter som verkar intressanta.

Vad rekommenderar experterna här? Någon av ovanstående, eller något helt annat?

Jag har goda erfarenheter av Stihl röjsågar och mindre god erfarenhet av Husqvarna produkt med autotune.

Om du bara ska använda röjsågen privat några få ggr om året kan du överväga en enkel kinesisk maskin från tex Jula.

Tack för svaren!

Vi har redan en kraftigare grästrimmer som kan ta lite sly också. Letar efter en renodlad röjsåg och vill gärna köpa bra kvalitet på en gång.

Det finns möjlighet att den kommer användas än oftare i framtiden.

Har siktat på bensin i första hand, lite billigare prislapp.

• Gilla
rakt09
  • Laddar…
Ok, tänker du hjälpa till med röjning i skog så är det rätt.
Fördelen med en "riktig" röjsåg är att man enklare kan välja hur man lägger ned sly när det står tätt.
Svarar utifrån att jag ibland röjer i egen skog.😉

• Gilla
Jansson69
  • Laddar…
C ConnyN skrev:
Julas röjsåg är prisvärd. Reservdelar finns och är billiga, dock är selen som medföljer ett skämt och maskinen är rätt tung.

• Gilla
AndersS
  • Laddar…
J
C ConnyN skrev:
Tack för svaren!

Vi har redan en kraftigare grästrimmer som kan ta lite sly också. Letar efter en renodlad röjsåg och vill gärna köpa bra kvalitet på en gång.

Det finns möjlighet att den kommer användas än oftare i framtiden.

Köp Husqvarna så blir du inte missnöjd, köper du jula eller annat billigt ja du kommer att svära😉

J Jansson69 skrev:
Köp Husqvarna så blir du inte missnöjd, köper du jula eller annat billigt ja du kommer att svära😉
Är röjsågarna bättre än motorsågarna nuförtiden? Varken 550mk1 eller mk2 var nått vidare kvalitetsmässigt.

ClasseClas
C ConnyN skrev:
Letar efter en renodlad röjsåg och vill gärna köpa bra kvalitet på en gång.
Till hemmanet skaffade jag en Stihl FS410 för ett antal år sen. Sedan skaffade jag efterföljaren Stihl FS411 till landet ganska nyligen. Dessa passar bra att köra längre pass utan några problem.
https://www.stihl.se/sv/ap/fs-411-c-em-183365

Sen kan man byta ut standardselen till en riktigt bekväm för någon tusenlapp i mellanskillnad.
https://www.stihl.se/sv/ap/rojsele-advance-x-treem-81782

Röjsågen kostar en bra slant men det är bra grejor som man kan lita på.

På mindre fastigheter går det säkert bra med en batterimaskin men ska man hålla på en halv dag att röja så är det nog enklare att ha med sig en dunk alkylatbensin.

• Gilla
skogaliten
  • Laddar…
Jag har en Husqvarna ”545FXT Autotune”. Startar jämt, tillräckligt stark till rätt grov sly och med bekväm sele. Jag kan mer eller mindre ingenting om röjsågar men är väldigt nöjd med min.

• Gilla
Jansson69
  • Laddar…
Jag skulle definitivt rekommendera en Husqvarna ”545**

Vad som är mycket viktigt är att ha koll på riggrörets längd.

Kommer inte ihåg vilken bokstavskombination som har ett långt riggrör och ett kort men om man skall mestadels meja ner årssly och gräs är det det långa röret som gäller.

Köpte själv fel, ren katastrof för årssly och gräs. Var tvungen att byta och hade tur att kunna byta in den med en acceptabel förlust . Den med det korta röret skall man ha om man röjer lite större träd men den är en katastrof för gräs och sly.

Har man inte för avsikt att röja i skog så klarar man sig med en kraftig trimmer som klarar en sågklinga.
När jag röjer kring stigar och körvägarna blir det alltid den som används, klarar även 30-40 mm om det skulle behövas.

• Gilla
Jansson69
  • Laddar…
Ingen röjsåg i sin rätta bemärkelse men min Kawasaki KT12 2-takt vägrar dö, vilket borde tala för kvalitet

F fribygg skrev:
Jag har goda erfarenheter av Stihl röjsågar och mindre god erfarenhet av Husqvarna produkt med autotune.

Om du bara ska använda röjsågen privat några få ggr om året kan du överväga en enkel kinesisk maskin från tex Jula.
Jag skulle nog vilja påstå att det snarare är tvärtom, det är bra mycket bättre att köpa en begagnad välskött svensk röjsåg i de högre prisklasserna med några år på nacken än en nytillverkad kinesisk skitsåg.
En mycket nära vän som jag samarbetar med, köpte en JONSERED FC 2145 S. Visst, den väger ett antal kilo (8,3 kg otankad) och har en stark motor (2,1 KW / 2,8 hk) och motorn är på 43 cc. Men här snackar vi kvalitet. 👍 Ska se om jag kan hitta någon bild på hans röjsåg om du är intresserad.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.