Jag har försökt hitta omdömen etc. Det är en djungel. För mig.

Förutsättningar : Östergötland. Vissa vintrar snörika, andra inte. Jag är kvinna 50+ med viss förmåga och viss kunskap men klen rygg. Kommer behöva skotta uppfart ca 10*4 m. Stigar på tomten så jag når verkstad och förråd ca 50*1m +30*1m.

Vill helst ha en elektrisk så jag slipper använda hörselskydd. Klarar jag mig utan drivning? (jag är klen som sagt. Mitt förra boende var ett radhus där jag behövde skotta 3*2 meter, det var inget problem 😊)
Är elektrisk för klen? (verkar vara konsensus här) Finns det någon som har en elektrisk och är nöjd?

• Gilla
Peter Löfgren1
  • Laddar…
P
Allt beror ju på vilka egenskaper och fördelar resp nackdelar man har som är viktigast och vad man kan leva med och vad som spelar mindre roll..

Jag skulle säga att du har i mesta laget för dom flesta batteridrivna slungor som jag sett i verkligheten , men det beror ju på flera faktorer.. vill man köra av allt i ett svep och att det ska funka även efter jobbet fast det snöat hela dagen eller är man hemma så man kan skotta av det medans det snöar och få bort snön innan det blivit så mycket. Så för mig som kommer hem efter jobb och måste då köra av hela nattens och dagens snö som kanske till och med legat och töat så det blivit tungt så är en större tvåstegs slunga med drivning det rätta, den kör även frugan utan problem men hon är ingen 55kg kvinna utan av grövre byggd modell. med elstart så startar den lätt för alla men vi skulle nog kunnat ha en med ryckstart med.

Är man inte van att dra igång saker med ryckstart så är det ju nog bäst med elstart. men såna där små slungor utan drivning kan ju vara förjäkla tunga att skotta med om det är tung blöt snö som legat ett tag..

Ska små lätta och kanske eldrivna slungor vara välfungernade så menar jag att då ska man vara sån som inte har sista 12 timmarnas snöfall som hunnit töa lite innan utan då lär man skotta medans det är lätt snö och kanske helst flera ggr om det kommer stora mängder. 5-8-10 cm mycket mer ska det inte vara för att funka bra medans stora 2 stegslungor med drift kan köras långsamt i 8x -10x ggr så djup snö. inklusive plogvall från snöröjning.

Vad som är rätt för dig beror på många faktorer och val och hur man har tid och möjlighet att skotta dom ggr det kommer lite mer snö..

En annan faktor är att alla såna här maskiner som kostar mer än några tusenlappar och inte är av slit och släng modell kommer kräva visst underhåll över sin livslängd , att då köpa ett märke som den lokala verkstaden vägrar ta i kommer ju leda till dålig totalekonomi då man får kassera i förtid och köpa nytt.
då har man nån lokal handlare med verkstad så är det en viktig faktor om man pratar större 2 stegslunga med drift som ju sen också finns i väldigt stor skillnad i storlek som 5 hp och 60 cm bred till 12hp och 85 cm bred är väldigt stora skillnader. ja det finns både större och mindre men där emellan är dom flesta för privat bruk..

• Gilla
RobbanMar och 4 till
  • Laddar…
Det är svårt och många faktorer att ta hänsyn till. Jag jobbar oftast kvällar, kommer jag orka dra igång slungan när jag kommer hem vid 22:00? Eller när jag jobbat helgläger och kommer hem sent/åker iväg tidigt? Inte så många grannar att ta hänsyn till (vad gäller oväsen) utan enbart den egna orken. Hur mycket snö blir det? En normalvinter är det inte så mycket bekymmer men när det blir mer än så..
Vallen från vägen går att ta manuellt, inga problem att få plats med extra snö.
Hur mycket pengar vill jag ge? Jag har en hel del hål att stoppa pengar i, köpte torp från 1850 i våras.. Vissa hål är roligare att spendera på (verktyg!) men att kunna använda bodarna även vintertid är nödvändigt, jag behöver kunna ta mig fram på tomten. Och kunna komma iväg till jobb.

Det är därför jag ber om köpråd. För många okända faktorer för mig.

Elstart verkar smidigare, har erfarenhet från båtmotorer och gräsklippare där jag inte kommit överens med dragstart. En fyratimmarsrodd för att komma hem igen var ändå ganska behaglig. En slunga behöver fungera/jag behöver få den att starta.

Jag hoppas ju på att något sådant ska fungera. Men jag har aldrig haft en snöslunga förut så har lagt ner sjukt mycket tid på att läsa på om dem utan att komma fram till något. Stiga har bra omdömen, ett gäng andra också. Samtidigt som det finns de som säger att elektriska är värdelösa och det är en traktor jag behöver. Traktor vore kul men inte riktigt motiverat prismässigt.

Bästa svaret

Bästa sättet att slippa snörik vinter är att investera i en snöslunga.....
Borde funka med mindre modell i Östergötland. Jag är lite sugen på att testa en batteridriven i norra Sthlm.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Förmodligen 😊 Det blir att investera då. Så har jag gjort mitt för en snöfri vinter!

Jag förstår inte själv varför det här har blivit en så stor grej för mig. Jag köpte gräsklipparrobot i våras, där hade jag inga problem att läsa på och sedan bestämma mig.

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
NyKarin NyKarin skrev:
Förmodligen 😊 Det blir att investera då. Så har jag gjort mitt för en snöfri vinter!

Jag förstår inte själv varför det här har blivit en så stor grej för mig. Jag köpte gräsklipparrobot i våras, där hade jag inga problem att läsa på och sedan bestämma mig.
Gräs är enklare för där vet man vad som kommer o vad som behövs men snö är ju betydligt osäkrare så inte konstigt du vill läsa på o svårt bestämma sig!

• Gilla
NyKarin
  • Laddar…
G
Jag har en billig bensin slunga och den duger till pudersnön..

Vill man plöja 20 cm + blötsnö köp en. 2 stegad med larver..

P ptlf skrev:
Gräs är enklare för där vet man vad som kommer o vad som behövs men snö är ju betydligt osäkrare så inte konstigt du vill läsa på o svårt bestämma sig!
Sant. Det kan bli som vintern 2010 där larvfötter hade behövts. Men ska jag köpa något som behövs var tionde år eller ska jag dimensionera den efter en normalvinter? Gräs är enklare!

G Greger_08 skrev:
Jag har en billig bensin slunga och den duger till pudersnön..

Vill man plöja 20 cm + blötsnö köp en. 2 stegad med larver..
Jag vill inte plöja 20 cm + blötsnö och det är förmodligen därför min velighet slår till. I Östergötland behövs inte det en normalvinter men någon gång vart tionde år eller så..

Fairlane
Både jag och grannen har en sådan här från Jula: länk

Man får stå ut med sladd och är det riktigt mycket tung blötsnö blir det tufft, men den orkar mer än man tror.

Fördelen är priset, att den fungerar helt ok i under mina förutsättningar.

Nackdelen är sladd (vissa hatar det, jag har inte så ont av det) och att den inte orkar om det blir riktigt tungt

• Gilla
NyKarin
  • Laddar…
Det är ju ett väldigt bra pris. Och kanske kan ge mig en ide om elektrisk fungerar eller inte. Jag lägger hellre den summan än 15000 för att inse att det inte fungerar. Sladd är besvärligt men jag har ute-uttag och rejält med sladd. Tack för förslag!

Tror inte du vill skotta 2 stigar på 30+50m och 40m2 uppfart med en snöslunga med sladd.....
Om du är helt inställd på elektriskt får du nog kolla på en större modell med batterier. Om du söker tror jag det finns några trådar här om dessa. Själv hade jag köpt en bensinslunga med elstart och ett par schyssta lurar om det inte finns redan.

• Gilla
Annelie Carlsson och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.