Byggahus.se
Hej,

Är på jakt efter en bra grästrimmer, men vill också kunna röja sly någon gång per år. Vill ha en batteriare och är redan inköpt på Makita och har två 5 ah-batterier som jag gärna vill använda.

Fattar att man kanske ska ha två olika verktyg för bästa effektivitet, men känns inte motiverat av både ekonomiska och utrymmesskäl. Som jag fattar det kan du sätta slyklinga på makita 368 och 369. Är det de som gäller? Hur mycket kompromiss blir det? Finns det andra bra alternativ?
 
  • Gilla
Lime113
  • Laddar…
Jag köpte mig en DUX60 med trimmer och trots den var dyr ångrar jag mig absolut inte.
https://www.makita.se/product/dux60zm4.html

Fick med röjsågklinga och lyxig transportväska.

Köpte även kantklipparen som fungerar alldeles utmärkt.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Valde själv en 368'a, haft den i.. hmm, två år? Ja, ett tag iaf, och mkt nöjd än så länge. Lätt, smidig och klarar mer än man tror. Kört med både tråd och klinga. Valde den modellen framför t.ex. DUX60'n för att jag verkligen vill ha "riktigt" handtag/styre, det är så mkt enklare/mer ergonomiskt, iaf för mig.
 
  • Gilla
Byggisen
  • Laddar…
mrVoodoo mrVoodoo skrev:
Valde själv en 368'a, haft den i.. hmm, två år? Ja, ett tag iaf, och mkt nöjd än så länge. Lätt, smidig och klarar mer än man tror. Kört med både tråd och klinga. Valde den modellen framför t.ex. DUX60'n för att jag verkligen vill ha "riktigt" handtag/styre, det är så mkt enklare/mer ergonomiskt, iaf för mig.
Stort tack för svaret. Hur effektiv är den med klingan? Tar den 5, 10 eller 20mm sly?
 
B Byggisen skrev:
Stort tack för svaret. Hur effektiv är den med klingan? Tar den 5, 10 eller 20mm sly?
Grova nässlor, hundkex, tistlar etc är inga problem, mindre sly, bjönrbärsris o.s.v fungerar, men man får köra med skallen. Så säg 5-10mm sly max. Jag använder den i huvudsak till finliret, men röjt en del runt hagar o.s.v också, speciellt när den "riktiga" röjaren låg och väntade på omvårdnad. Jag har en rejäl Husqvarna bensinare också modell större, och den är det givna valet om det verkligen är "sly" med små stammar o.s.v, det går inte att jämföra.
Men jag är ändå väldigt positivt inställd till hur pass mkt man kan få gjort med batterimaskinen, och det är ju enorm skillnad att jobba med batterimaskinen också, man märker ju knappt att man har den på sig, och det är knappt man behöver hörselskydd heller. Maktian har blivit "go-to" maskinen p.g.a vikt, användarvänlighet o.s.v, bensinaren åker verkligen bara fram om det är stora mängder/grovt.
 
  • Gilla
Byggisen
  • Laddar…
Kollade nåt lite ikväll, det verkar faktiskt som att 369'an ska vara ganska rejält mkt starkare än 368'an (nästan dubbelt upp :surprised:) så jag hade tveklöst valt 369!
 
Hoppar in i den här tråden istället för att göra en ny :)

Har tittat en del på gräsklippare och röjsågar som är batteridrivna, men Makita verkar inte ha någon batteridriven röjsåg som man kan sätta ett riktigt röjskär på. Jag tänker typ https://www.makita.se/product/385224171.html

Är det någon som vet om det går att montera ett sådant skär på DUR-röjsågar? Skulle vilja ta lite sly som har vuxit på en övergiven tomt, däribland en del aspar och björkar som vuxit i små klasar överallt... Eller fixar ett två/tre/fyra-sidigt skär ett fåtal cm träd? Det känns inte så hoppfullt
 
O ovetandehusägare skrev:
Hoppar in i den här tråden istället för att göra en ny :)

Har tittat en del på gräsklippare och röjsågar som är batteridrivna, men Makita verkar inte ha någon batteridriven röjsåg som man kan sätta ett riktigt röjskär på. Jag tänker typ [länk]

Är det någon som vet om det går att montera ett sådant skär på DUR-röjsågar? Skulle vilja ta lite sly som har vuxit på en övergiven tomt, däribland en del aspar och björkar som vuxit i små klasar överallt... Eller fixar ett två/tre/fyra-sidigt skär ett fåtal cm träd? Det känns inte så hoppfullt
Jag har funderat i samma banor. Innan jag fann klingorna så tänkte jag att Makita ville att man skulle köpa DUX och sätta på häxsågstillbehöret. Har en Dewalt DCM561, som inte ska kunna ta en klinga (men jag funderar på att bygga om).
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.