Hej,

Är på jakt efter en bra grästrimmer, men vill också kunna röja sly någon gång per år. Vill ha en batteriare och är redan inköpt på Makita och har två 5 ah-batterier som jag gärna vill använda.

Fattar att man kanske ska ha två olika verktyg för bästa effektivitet, men känns inte motiverat av både ekonomiska och utrymmesskäl. Som jag fattar det kan du sätta slyklinga på makita 368 och 369. Är det de som gäller? Hur mycket kompromiss blir det? Finns det andra bra alternativ?

• Gilla
Lime113
  • Laddar…
Jag köpte mig en DUX60 med trimmer och trots den var dyr ångrar jag mig absolut inte.
https://www.makita.se/product/dux60zm4.html

Fick med röjsågklinga och lyxig transportväska.

Köpte även kantklipparen som fungerar alldeles utmärkt.

• Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Valde själv en 368'a, haft den i.. hmm, två år? Ja, ett tag iaf, och mkt nöjd än så länge. Lätt, smidig och klarar mer än man tror. Kört med både tråd och klinga. Valde den modellen framför t.ex. DUX60'n för att jag verkligen vill ha "riktigt" handtag/styre, det är så mkt enklare/mer ergonomiskt, iaf för mig.

• Gilla
Byggisen
  • Laddar…
mrVoodoo mrVoodoo skrev:
Valde själv en 368'a, haft den i.. hmm, två år? Ja, ett tag iaf, och mkt nöjd än så länge. Lätt, smidig och klarar mer än man tror. Kört med både tråd och klinga. Valde den modellen framför t.ex. DUX60'n för att jag verkligen vill ha "riktigt" handtag/styre, det är så mkt enklare/mer ergonomiskt, iaf för mig.
Stort tack för svaret. Hur effektiv är den med klingan? Tar den 5, 10 eller 20mm sly?

B Byggisen skrev:
Stort tack för svaret. Hur effektiv är den med klingan? Tar den 5, 10 eller 20mm sly?
Grova nässlor, hundkex, tistlar etc är inga problem, mindre sly, bjönrbärsris o.s.v fungerar, men man får köra med skallen. Så säg 5-10mm sly max. Jag använder den i huvudsak till finliret, men röjt en del runt hagar o.s.v också, speciellt när den "riktiga" röjaren låg och väntade på omvårdnad. Jag har en rejäl Husqvarna bensinare också modell större, och den är det givna valet om det verkligen är "sly" med små stammar o.s.v, det går inte att jämföra.
Men jag är ändå väldigt positivt inställd till hur pass mkt man kan få gjort med batterimaskinen, och det är ju enorm skillnad att jobba med batterimaskinen också, man märker ju knappt att man har den på sig, och det är knappt man behöver hörselskydd heller. Maktian har blivit "go-to" maskinen p.g.a vikt, användarvänlighet o.s.v, bensinaren åker verkligen bara fram om det är stora mängder/grovt.

• Gilla
Byggisen
  • Laddar…
Kollade nåt lite ikväll, det verkar faktiskt som att 369'an ska vara ganska rejält mkt starkare än 368'an (nästan dubbelt upp :surprised:) så jag hade tveklöst valt 369!

Hoppar in i den här tråden istället för att göra en ny :)

Har tittat en del på gräsklippare och röjsågar som är batteridrivna, men Makita verkar inte ha någon batteridriven röjsåg som man kan sätta ett riktigt röjskär på. Jag tänker typ https://www.makita.se/product/385224171.html

Är det någon som vet om det går att montera ett sådant skär på DUR-röjsågar? Skulle vilja ta lite sly som har vuxit på en övergiven tomt, däribland en del aspar och björkar som vuxit i små klasar överallt... Eller fixar ett två/tre/fyra-sidigt skär ett fåtal cm träd? Det känns inte så hoppfullt

O ovetandehusägare skrev:

Har tittat en del på gräsklippare och röjsågar som är batteridrivna, men Makita verkar inte ha någon batteridriven röjsåg som man kan sätta ett riktigt röjskär på. Jag tänker typ [länk]

Är det någon som vet om det går att montera ett sådant skär på DUR-röjsågar? Skulle vilja ta lite sly som har vuxit på en övergiven tomt, däribland en del aspar och björkar som vuxit i små klasar överallt... Eller fixar ett två/tre/fyra-sidigt skär ett fåtal cm träd? Det känns inte så hoppfullt
Jag har funderat i samma banor. Innan jag fann klingorna så tänkte jag att Makita ville att man skulle köpa DUX och sätta på häxsågstillbehöret. Har en Dewalt DCM561, som inte ska kunna ta en klinga (men jag funderar på att bygga om).

sen till partyt, men tänkte denna min recension från amazon angående dur368 vs dur369 kunde passa in här. till den kan jag lägga att jag nu ett par år senare på åtminstone 369an gärna kör med metabo lihdx 2x8,0 ah baserade på större tabless 21700-celler. de har fördelen att tåla större strömuttag utan värmeutveckling, osannolika 1800 watt per batteri, och blir knappt ljumma ens när man pressar dem mycket hårt. värmeutvecklingen av makita 5,0 drivandes dur369 känns iaf bra att undvika.

med 368 måste man med de större tablessbatterierna då sidoförskjuta ena för att de skall få plats. 369 tycks förberedd genom att fästena på den sitter mer isär. det går på den maskinen bra med ett par vanliga adapters. och det är egentligen bara på 369 som dessa strömtåligare batterier närmast behövs. men de gör nytta även på lövblåsen, liksom på gräsklipparen.

på bilden ses mina dolmar-utgåvor av exakt samma maskiner. den högra 369an har jag byggt om med ett mindre styre för att kunna få med den på mtb, när jag ska ut på stigvård. arrangemanget funkar klockrent, den är perfekt balanserad, och jag använder aldrg sele.
.
-------------
.
Två trimmers, Dolmar-varianter av DUR368 och DUR369, där 369 har ett mindre styre för MTB-transport och balanserad användning utan sele.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
GustavS och 1 till
  • Laddar…
Tre trimmers med batteridrivna motorer placerade på en asfalterad gårdsplan. Två har orangeröda motorer och en har en blå motor.
Skapa konto
Cykel med en motor och en trimmer monterad på styret, parkerad mot en vit vägg bredvid en dörr.
Skapa konto

Purre
O ovetandehusägare skrev:

Har tittat en del på gräsklippare och röjsågar som är batteridrivna, men Makita verkar inte ha någon batteridriven röjsåg som man kan sätta ett riktigt röjskär på. Jag tänker typ [länk]

https://www.makita.se/product/199872-9.html

Den du länkar till har 20mm hål, troligen där problemet är. Dom har en med 25,4mm hål som verkar ha passande maskiner.

• Gilla
Lime113
  • Laddar…
rakt09 rakt09 skrev:
sen till partyt, men tänkte denna min recension från amazon angående dur368 vs dur369 kunde passa in här. till den kan jag lägga att jag nu ett par år senare på åtminstone 369an gärna kör med metabo lihdx 2x8,0 ah baserade på större tabless 21700-celler. de har fördelen att tåla större strömuttag utan värmeutveckling, osannolika 1800 watt per batteri, och blir knappt ljumma ens när man pressar dem mycket hårt. värmeutvecklingen av makita 5,0 drivandes dur369 känns iaf bra att undvika.

med 368 måste man med de större tablessbatterierna då sidoförskjuta ena för att de skall få plats. 369 tycks förberedd genom att fästena på den sitter mer isär. det går på den maskinen bra med ett par vanliga adapters. och det är egentligen bara på 369 som dessa strömtåligare batterier närmast behövs. men de gör nytta även på lövblåsen, liksom på gräsklipparen.

på bilden ses mina dolmar-utgåvor av exakt samma maskiner. den högra 369an har jag byggt om med ett mindre styre för att kunna få med den på mtb, när jag ska ut på stigvård. arrangemanget funkar klockrent, den är perfekt balanserad, och jag använder aldrg sele.
.
-------------
.
[bild]
Grym recension och jämförelse, tack! Kör du dem något med klinga på sly/små träd? Funderar på om 368 duger till det också?

• Gilla
rakt09
  • Laddar…
G GustavS skrev:
Grym recension och jämförelse, tack! Kör du dem något med klinga på sly/små träd? Funderar på om 368 duger till det också?
För vad det är värt har jag kört med lite olika klingor med min DUX60 som säkert inte är lika kraftfull som ens 368 och det har gått över förväntan. För de grövsta grenarna och miniträden tycker jag att minst 8-tandat är att rekommendera.

• Gilla
GustavS
  • Laddar…
G GustavS skrev:
inte prövat, men 368 kanske inte är i sitt bästa element där.

men med en mångtandad hårdmetallklinga bör det fungera någorlunda, och skonsamt för maskinen om och när det blir stopp. och man kan alltid med visst tålamod såga sig igenom om man möter något som är tjockare.

den fyrtandade klingan som följer med resulterar i tvärstopp när den möter något övermäktigt. alls inte bra för mekaniken. undviker den

kör på 368 femkantig starline 2,4 och 2,7. duger även till att 'klippa' färska skott på vår berberishäck. på 369an tjänstgör oregon flexiblade 3,0 en underbar sågtandad tråd som är tänkt att klippas i bitar och sättas i ett speciellt fäste. men jag trär in tre meter åt gången i ett vanligt fast lite större trimmertrådsnav.

Redigerat:
  • Gilla
GustavS
  • Laddar…
K KMNelhas skrev:
För vad det är värt har jag kört med lite olika klingor med min DUX60 som säkert inte är lika kraftfull som ens 368 och det har gått över förväntan. För de grövsta grenarna och miniträden tycker jag att minst 8-tandat är att rekommendera.
dux 60 lär vara kring 600 watt, och 368an 550. 369an anges till 1000 watt.

driver den numera mestadels med metabo tabless 8,0 ah batterier. de blir knappt ens ljumma.

det har kommit en 40-volts motsvarighet till dux60 på om jag minns rätt 900 watt. funderat på att driva en sådan med 2x18 via en egenbyggd adapter. att skaffa 40-voltsbatterier och laddare känns inte aktuellt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.