Denna snöslunga Stiga "Snow Breeze" har funnit sitt hem hos mig. Den kom delvis demonterad och jag förstår mig inte på hur man ska sätta på detta "galler". Finns det någon som har en sådan maskin och vet hur man sätter på den? Själva "benen" vet jag var de ska sitta, men de två fjädrarna, hur ska de fästas? Någon som vet och kan förklara?

• Gul snöslunga Stiga "Snow Breeze" med delvis demonterade delar och svart handtag sedd ovanifrån, placerad på grus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Metallgaller och två fjädrar på ett bord, delar av en Stiga Snow Breeze snöslunga.
    Skapa konto
Hittade denna sida, kanske inte ger svaret men en lite bättre ledtråd. Vet inte om det är rätt modell men det fanns fler modeller på sidan.

https://www.sgarden.cz/SpareParts/PartList/168757/Chute

Reservdelsdiagram för maskindel, med markerade delar: fjädrar (596, 595, 597) och ett monteringsfäste (598).
Skapa konto

Den funkar minst lika bra utan gallret.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
useless useless skrev:
Den funkar minst lika bra utan gallret.
Ja, jag använder den ju, men tänker att den väl har någon funktion.

rickricaro rickricaro skrev:
Hittade denna sida, kanske inte ger svaret men en lite bättre ledtråd. Vet inte om det är rätt modell men det fanns fler modeller på sidan.

[länk]

[bild]
Tack för länken! Det ser ut som att det ska sitta ett par muttrar på utsidan, de har jag ju inte.
Men nu vet jag vad delarna kallas. Och med ledning av det så googlade jag vidare och hittade detta inlägg i Facebook-gruppen "Vi som kör snöslunga":

https://www.facebook.com/groups/161064607336713/posts/8626121827497573/

Här menar man att det sitter där för att man inte ska stoppa ner handen när den går.
Någon gissade också att den var till för att slå sönder snö- och isklumpar. Och det lutar jag nog också mot, kanske dessutom för att den inte ska kasta ut stora stenar.
Men det hade varit roligt att testa skillnanden.

• Gilla
rickricaro
  • Laddar…
Min erfarenhet är att större klumpar fastnar i gallret så det tar stopp. Utan gallret kastar den iväg allt som den suger in, precis som det ska vara.

Jag gissar att gallret är nån sorts onödig säkerhetsdetalj tillverkarna måste sätta dit så inte folk stoppar ner armarna i maskinen när den är igång.

• Gilla
Hellenbol och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Min erfarenhet är att större klumpar fastnar i gallret så det tar stopp. Utan gallret kastar den iväg allt som den suger in, precis som det ska vara.

Jag gissar att gallret är nån sorts onödig säkerhetsdetalj tillverkarna måste sätta dit så inte folk stoppar ner armarna i maskinen när den är igång.
Enig. Har bara haft strul med galler på maskiner tidigare.

Stoppa inte fingret där du inte skulle stoppa din ”lille vän” är en bra säkerhetsregel att leva efter. Så därför har min snöslunga inget galler. 👍🏻

• Gilla
Hellenbol
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.