2 472 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Husqvarna TR 348 hoppar ur växel
Relativt ny ägare till en Husqvarna TR 348 jordfräs och har ett problem som jag inte kan komma på någon vettig lösning på själv förrutom ett gäng "bushfixes".
Den vibrerar ur växeln för fräsning hela tiden, dvs där fräsaggregatet går och den inte bara driver på framhjulen. Fräser just nu relativt tung, lerblandad och stenrik jord vilket den förvisso inte har några problem att fräsa, men blir irriterande när man är tvungen att lägga in växeln igen med 5 meters mellanrum för att den antingen hoppar ur/vibrerar ur växel.
Det är ett visst motstånd att lägga i den växeln, men väldigt lätt att gå tillbaka till att bara driva framhjulen.
Någon som känner igen problemet och har en lösning? Har inte kollat med ÅF/Husqvarna ännu.
Den vibrerar ur växeln för fräsning hela tiden, dvs där fräsaggregatet går och den inte bara driver på framhjulen. Fräser just nu relativt tung, lerblandad och stenrik jord vilket den förvisso inte har några problem att fräsa, men blir irriterande när man är tvungen att lägga in växeln igen med 5 meters mellanrum för att den antingen hoppar ur/vibrerar ur växel.
Det är ett visst motstånd att lägga i den växeln, men väldigt lätt att gå tillbaka till att bara driva framhjulen.
Någon som känner igen problemet och har en lösning? Har inte kollat med ÅF/Husqvarna ännu.
Hej.. jag har exakt samma problem med nyss inköpt Husqvarna TR 348. Har du hittat nån lösning ?B boohoo skrev:Relativt ny ägare till en Husqvarna TR 348 jordfräs och har ett problem som jag inte kan komma på någon vettig lösning på själv förrutom ett gäng "bushfixes".
Den vibrerar ur växeln för fräsning hela tiden, dvs där fräsaggregatet går och den inte bara driver på framhjulen. Fräser just nu relativt tung, lerblandad och stenrik jord vilket den förvisso inte har några problem att fräsa, men blir irriterande när man är tvungen att lägga in växeln igen med 5 meters mellanrum för att den antingen hoppar ur/vibrerar ur växel.
Det är ett visst motstånd att lägga i den växeln, men väldigt lätt att gå tillbaka till att bara driva framhjulen.
Någon som känner igen problemet och har en lösning? Har inte kollat med ÅF/Husqvarna ännu.
Japp, bockade upp växelspaken lite grand så den ligger betydligt mer styvt mot plattan där man ser växlarna. Är det väldigt stenigt o jävligt får man hålla en hand på växelspaken.
Mycket hjälp från Husqvarna fick man inte som vanligt. Hänvisade bara till servicepartner. Andra gången jag får icke befintlig hjälp av Husqvarna.
Mycket hjälp från Husqvarna fick man inte som vanligt. Hänvisade bara till servicepartner. Andra gången jag får icke befintlig hjälp av Husqvarna.
Kan det gå med en sådär elastisk bagagestropp och låsa växelspaken med eller någon annan anordning som spärrar växelspaken i arbetsläge.
Om du får tag i en sprängskiss som visar hur växelspaken hålls i arbetsläge så kanske det går att den vägen få någon ide om hur förstärka den funktion.
Annars borde den som har service kanske ha någon ide om hur komma tillrätta med problemet.
Om du får tag i en sprängskiss som visar hur växelspaken hålls i arbetsläge så kanske det går att den vägen få någon ide om hur förstärka den funktion.
Annars borde den som har service kanske ha någon ide om hur komma tillrätta med problemet.
Tre år senare.... Jag köpte också en TR 348. Blank och fin. Även för mig hoppade växlarna ur men jag väntade för länge att höra av mig till Husqvarna. Jag hade hoppats att de löst problemet och kunde tänka sig att skicka en reservdel som goodwill. Icke. Första automatsvaret började dock med "Husqvarna finns här för att hjälpa dig". När jag senare fick ett personligt svar skrev de att de för närvarande inte har några interna rapporter om fel på växeln på TR 348.
Jag hänvisade till denna tråd på Byggahus. Då visste plötsligt tekniska avdelningen hos Husqvarna att 5986769-01 behöver bytas. Jag uppmanades för andra gången att köra maskinen till en auktoriserad verkstad för felsökning. Det tyckte jag var onödigt bökigt då felet redan var identifierat.
Då skickade Husqvarna en bild från ett servicemeddelande som gått ut till verkstäderna där det står "Vi ser forfarande en del TR 348 där växelspaken hoppar ur läge under drift. Växelspaken når änden av spåret innan växeln säkrats på plats. Om detta inträffar beställ ny enhet art nr 5986769-01" Intill texten finns ett foto med inringad växelspak.
Jag kan ju naturligtvis inte kräva Husqvarna på något när garantitiden gått ut MEN jag kan konstatera att man med en ryggradsreflex påstår sig inte känna till ett fel innan man ens kollar med berörda avdelningar. Någon goodwill sysslar man inte med för det är upp till försäljarna. Jag köpte en Husqvarna då jag varit nöjd med deras produkter tidigare. Nu är jag sugen på en ny snöslunga men någon orange sådan kommer jag inte att köpa. Det har Husqvarna sett till.
Jag hänvisade till denna tråd på Byggahus. Då visste plötsligt tekniska avdelningen hos Husqvarna att 5986769-01 behöver bytas. Jag uppmanades för andra gången att köra maskinen till en auktoriserad verkstad för felsökning. Det tyckte jag var onödigt bökigt då felet redan var identifierat.
Då skickade Husqvarna en bild från ett servicemeddelande som gått ut till verkstäderna där det står "Vi ser forfarande en del TR 348 där växelspaken hoppar ur läge under drift. Växelspaken når änden av spåret innan växeln säkrats på plats. Om detta inträffar beställ ny enhet art nr 5986769-01" Intill texten finns ett foto med inringad växelspak.
Jag kan ju naturligtvis inte kräva Husqvarna på något när garantitiden gått ut MEN jag kan konstatera att man med en ryggradsreflex påstår sig inte känna till ett fel innan man ens kollar med berörda avdelningar. Någon goodwill sysslar man inte med för det är upp till försäljarna. Jag köpte en Husqvarna då jag varit nöjd med deras produkter tidigare. Nu är jag sugen på en ny snöslunga men någon orange sådan kommer jag inte att köpa. Det har Husqvarna sett till.
Klicka här för att svara