Före jag plockar ner hela skrället tänkte jag se om nån här har mer koll än jag har.
Efter rengöring och återmontage av förgasaren på min Honda HSS 655 så har något hänt med gasreglaget.
Och mycket gott kan man säga om Honda men just denna komponent vetifasen..
Det är alltså ett reglage uppe på handtaget som när man justerar det rör sig en arm nere på motorn (märkt 1 på bilden)
Denna del fungerar som den ska.
Armen (1) i sin tur sitter på en annan arm (2 på bilden)som på något magiskt vis ska aktiveras och på så sätt dra i spjället (3 på bilden) på förgasaren.
Men jag kan för mitt liv inte se hur det ska hänga ihop annat än vad man kan se på bilden.
Jag har ingen sprängskiss och har inte lyckats finna någon på nätet.
För att komma åt att se bättre behöver jag ta loss tanken men ser inte hur den sitter fast så före jag mekar isär hela jäkla maskinen vänder jag mig till er. Finns det någon hjälte med svar?
Efter rengöring och återmontage av förgasaren på min Honda HSS 655 så har något hänt med gasreglaget.
Och mycket gott kan man säga om Honda men just denna komponent vetifasen..
Det är alltså ett reglage uppe på handtaget som när man justerar det rör sig en arm nere på motorn (märkt 1 på bilden)
Denna del fungerar som den ska.
Armen (1) i sin tur sitter på en annan arm (2 på bilden)som på något magiskt vis ska aktiveras och på så sätt dra i spjället (3 på bilden) på förgasaren.
Men jag kan för mitt liv inte se hur det ska hänga ihop annat än vad man kan se på bilden.
Jag har ingen sprängskiss och har inte lyckats finna någon på nätet.
För att komma åt att se bättre behöver jag ta loss tanken men ser inte hur den sitter fast så före jag mekar isär hela jäkla maskinen vänder jag mig till er. Finns det någon hjälte med svar?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det syns inte så mycket på bilden. Armen 3 på bilden borde vara för att öka gaspådraget lite när choken aktiveras.
Hur yttrar sig problemet? Är spjället helt fritt och stannar i den position du släpper det? Eller fjädrar det till ett ändläge? Startar motorn, och hur uppför den sig i så fall?
Generellt för de flesta småmotorer till trädgårdsredskap är att det finns en varvtalsregulator och inte en direkt koppling mellan gasreglage och spjäll. Denna är ofta en centrifugalregulator inne i motorn med en arm utanför som skall länkas ihop med spjäll och gasreglage via några fjädrar. På andra motorer är det en "vinge" som sitter intill kylfläkten som fyller samma funktion. Så när du lossat förgasaren har du antagligen krokat ur en länk som förbinder varvtalsregulatorn med spjället. Om den inte kommit tillbaka eller om den hamnat i fel läge så fungerar inte regulatorn.
Hur yttrar sig problemet? Är spjället helt fritt och stannar i den position du släpper det? Eller fjädrar det till ett ändläge? Startar motorn, och hur uppför den sig i så fall?
Generellt för de flesta småmotorer till trädgårdsredskap är att det finns en varvtalsregulator och inte en direkt koppling mellan gasreglage och spjäll. Denna är ofta en centrifugalregulator inne i motorn med en arm utanför som skall länkas ihop med spjäll och gasreglage via några fjädrar. På andra motorer är det en "vinge" som sitter intill kylfläkten som fyller samma funktion. Så när du lossat förgasaren har du antagligen krokat ur en länk som förbinder varvtalsregulatorn med spjället. Om den inte kommit tillbaka eller om den hamnat i fel läge så fungerar inte regulatorn.
Tack för svar!A Avemo skrev:Det syns inte så mycket på bilden. Armen 3 på bilden borde vara för att öka gaspådraget lite när choken aktiveras.
Armen som är nedanför 3:an med tillhörande cirkel är chokereglaget. Armen för spjället syns bara lite i cirkeln, merparten är under plåten vid 3:an.
Spjället är fritt och stannar, finns inget löst kring de synliga armarna. Honda har färgmarkerat det mesta (för att indikera att det är monterat antar jag) och det saknas inget där färgmärkningarna finns.
Men jag hajjade till när du nämner att det ofta inte är en direkt koppling, det är ju den enda rimliga förklaringen, jag skulle dock behöva få loss tanken för att se mer - du har ingen erfarenhet av detta?
Syns nämligen inte en skruv/mutter till den så jag gissar att jag måste skruva loss både motorkåpa och magnapullen.. som gjort för att skapa fler problem.
Jag vet inte hur det fungerar på just din motor. Men det finns i princip två alternativ. Det ena är en ikrokad länk som man får trixa lite med för att få bort förgasaren. Det andra är att en länk ledad på chassit går emot armen på gasspjället. I det senare fallet måste man titta när man monterar förgasaren så att de passar in där de skall. Jag tror att det går att se och förstå mekanismen om du tar bort förgasaren igen och tittar underifrån vad som rör sig när du drar i spaken 2.
Tack igen för svar, det ser ut som att länken sitter under tanken dessvärre. Allt sitter som det ska kring förgasaren.A Avemo skrev:Jag vet inte hur det fungerar på just din motor. Men det finns i princip två alternativ. Det ena är en ikrokad länk som man får trixa lite med för att få bort förgasaren. Det andra är att en länk ledad på chassit går emot armen på gasspjället. I det senare fallet måste man titta när man monterar förgasaren så att de passar in där de skall. Jag tror att det går att se och förstå mekanismen om du tar bort förgasaren igen och tittar underifrån vad som rör sig när du drar i spaken 2.
Verkar ha nått vägs ände ...
Så här ser det ut:
Och det ser alltså ut enligt ritning, dvs rätt. Det är ingen som fipplat med detta heller så vore ju konstigt om nån fjäder helt plötsligt satt fel.
Det jag märker är att om jag applicerar en liten gnutta motstånd med fingret på armen inringad så funkar gasreglaget på styret. Det är som att en fjäder som ska hålla armen tillbaks mot dig i bild har släppt. Men ingen finns och inget fäste heller.:
Nån med koll? Eller kan tipsa om nåt annat forum? (Bäst via pm kanske, vet inte om det är ok här)
Så här ser det ut:
Logga in
Skapa konto
Och det ser alltså ut enligt ritning, dvs rätt. Det är ingen som fipplat med detta heller så vore ju konstigt om nån fjäder helt plötsligt satt fel.
Logga in
Skapa konto
Det jag märker är att om jag applicerar en liten gnutta motstånd med fingret på armen inringad så funkar gasreglaget på styret. Det är som att en fjäder som ska hålla armen tillbaks mot dig i bild har släppt. Men ingen finns och inget fäste heller.:
Logga in
Skapa konto
Nån med koll? Eller kan tipsa om nåt annat forum? (Bäst via pm kanske, vet inte om det är ok här)
Den inringade armen kommer från varvtalsregulatorn inne i motorn. När motorn varvar upp dras armen nedåt i bild och minskar på gasen. När man ökar pådraget spänns fjädern som också är inringad och drar regulatorarmen hårdare uppåt i bild. (Fjädern 3 på sprängskissen). Länken som går genom en annan fjäder och som också är ikrokad i regulatorarmen är den som skall överföra rörelsen till spjället. (Länken 2 på sprängskissen). Så titta var andra änden på länken 2 är någonstans. Ta en bild där mekanismen intill spjället syns så kanske det är lättare att säga något.
Först, tusen tack att du tar dig tid!A Avemo skrev:Den inringade armen kommer från varvtalsregulatorn inne i motorn. När motorn varvar upp dras armen nedåt i bild och minskar på gasen. När man ökar pådraget spänns fjädern som också är inringad och drar regulatorarmen hårdare uppåt i bild. (Fjädern 3 på sprängskissen). Länken som går genom en annan fjäder och som också är ikrokad i regulatorarmen är den som skall överföra rörelsen till spjället. (Länken 2 på sprängskissen). Så titta var andra änden på länken 2 är någonstans. Ta en bild där mekanismen intill spjället syns så kanske det är lättare att säga något.
Länk 2 sitter som den ska i spjället på förgasaren och rör sig lätt för hand.
Som sagt, petar jag aningens lite på armen till varvtalsregulatorn så fungerar hela kedjan från gasreglage på handtag till spjäll på förgasaren. Mycket märkligt.
pjgb skrev:
Skarpa ögon, jag har sett det också. Dessvärre har det inte med saken att göra. Har sett ut sådär i flera år och är inte med och reglerar mellan gasreglage och spjäll.R roke skrev:
Klicka här för att svara