C
Någon som känner igen ljudet? Kan det vara något elektriskt som har blivit fuktigt?

Soppatork, tänder på lite, men får inte mycket, vad händer om du sprutar startgas i förgasare och på luftfiltret.

Motorn tänder till så att bendixdrevet kuggar ur. Sedan stannar motorn och surrandet är startmotorn som fortfarande snurrar utan att vara ikuggad i motorn. Ljudet säger ingenting om orsaken till att den är svårstartad.

• Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
C
A Avemo skrev:
Motorn tänder till så att bendixdrevet kuggar ur. Sedan stannar motorn och surrandet är startmotorn som fortfarande snurrar utan att vara ikuggad i motorn. Ljudet säger ingenting om orsaken till att den är svårstartad.
Tack, det var intressant. Hade aldrig hört om bendixdrev. Kanske betyder det att det elektriska är i ordning (startmotor, tändstift och generator) så att det snarare är luft/bränsle som krånglar? Ska se om jag kan hitta startgasen någon dag när jag är hemma i dagsljus.

• Gilla
Gorbatjov
  • Laddar…
Den vill ha bensin!

C civilingenjören skrev:
Tack, det var intressant. Hade aldrig hört om bendixdrev. Kanske betyder det att det elektriska är i ordning (startmotor, tändstift och generator) så att det snarare är luft/bränsle som krånglar? Ska se om jag kan hitta startgasen någon dag när jag är hemma i dagsljus.
Startmotorn och batteriet fungerar. Tändstift och generator kan inte jag säga något om bara från ljudet. Men jag skulle primärt gissa på ett bränslerelaterat problem.

• Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
C
Det finns bensin i tanken:
Bensintank och del av en motor med bensinkran som diskuteras i forumtråden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag antar att bensinkranen ser ut så här när den är öppen:
Bensinkran med röd ventil inuti smutsigt motorutrymme, ventilen kan vara öppen och eventuellt icke-tät.
Skapa konto

Provade att stänga och öppna den igen och då fick jag lite bensin på fingrarna, så kranen kanske inte är helt tät när man vrider den.

Har även provat att starta utan luftfilter.

Ska köpa startgas att prova med.

Du borde ta loss bränsleslangen från förgasaren och se att bränslepumpen fungerar som den ska, dvs att det kommer ordentligt med bensin där när du kör på starten.

• Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
C
Antar att bränslepumpen har elektrisk motor och sitter under förgasaren. Den är ansluten med en kabel som har batterispänning när nyckeln är vriden ett steg från avstängt. Vet inte om det är meningen att denna elektriska motor ska gå i detta läge fast bensinmotorn inte är igång. Vet inte heller om man kan testa bränslepumpen genom att koppla bort slangen från tanken.
Multimeter visar 13.98V, bredvid en del av en motor där kablar är anslutna.
Skapa konto

C
Enligt en video verkar det vara en elektrisk avstängningsventil. Så bensinpumpen kanske inte drivs av elektrisk motor utan mekaniskt på något sätt.

C civilingenjören skrev:
Enligt en video verkar det vara en elektrisk avstängningsventil. Så bensinpumpen kanske inte drivs av elektrisk motor utan mekaniskt på något sätt.
Troligtvis är det rätt med en ventil, bränslet stängs av, det stängs nog av när du lyfter på rumpan från sättet. En säkerhetsdetalj, du måste nog sitta på sätet för att starta den. Kan var microbrytaren under sätet som är inte är frisk. finns 2 tampar till den, kortslut dom och prova, så kanske den startar.
Är säkert en 4-taktare och då är det ventilerna som styr intag v bränsle. Och säkert fallförgasare, ingen pump.

C
Motorn ska stängas av när man inte tynger ner sätet, men bara när klippaggregatet är inkopplat. När man kopplar bort det ska man kunna kliva av maskinen utan att motorn stannar. Jag ska undersöka detta närmare.

C
Så länge nyckeln inte är i avstängt läge är det spänning i kabeln till avstängningsventilen oavsett om man tynger ned sätet eller ej, och oavsett om klippaggregatet är inkopplat eller ej. Hur fungerar en sådan ventil? Ska den bara släppa igenom bränsle när det finns spänning, eller är det tvärtom? Borde inte säkerhetsfunktionen snarare bryta strömmen till tändstiftet? Varför ha en särskild avstängningsventil?

Säkerhetsfunktionerna brukar inte bara gå på tändningen utan även startmotorn. Så på din ljudinspelning kan man utesluta att det är något fel med brytarna. Startmotorn går och den tänder till.

Bensinpumpen brukar drivas av vacuumpulser från insugsröret och således ingenting elektriskt. Har du hunnit prova med startgas?

Avstängningsventilen på förgasaren är för att det inte skall smälla i avgasröret när man stänger av motorn. Om den inte öppnar lär det inte starta. Jag har en billig kopia av nämnda ventil på en gräsklippare. Den hade en gummitätning som svällde så att bensinen inte kom fram när jag någon gång körde den på mackbensin i stället för alkylat.

• Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
C
Enligt braves AI är är avstängningsventilen till för att det inte ska läcka bränsle när motorn inte är i drift. Den borde alltså inte vara inblandad i säkerhetsfunktionen med sätet. (Jag har provat att starta när jag sitter på, utan framgång.)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.