Kanske detta inte är rätt forum, men jag testar. Jag behöver ploga snö med min gamla traktor, men det visade sig att tanken och rören har blivit igensatta med ett lager av tjära (är det väl) på grund av den nya dieseln, skulle jag tro. Nu har jag fått tipset att använda DE BEER Silicon (förtäring?) Hur använder jag det? Ska tanken göras ren med det, eller ska jag blanda det i bränslet? Är det någon som vet, skulle jag vara så tacksam.

J
Är det igensatt med alger så är det bara rengöring manuellt som gäller blåsa rent slangar och suga ur tanken..

RoTe
Efter att du gjort allting kliniskt rent så kör du enbart på blankdiesel eller HVO. Absolut inget med RME.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
J Jansson69 skrev:
Är det igensatt med alger så är det bara rengöring manuellt som gäller blåsa rent slangar och suga ur tanken..
OK, ingen genväg alltså. Tack för svar

RoTe RoTe skrev:
Efter att du gjort allting kliniskt rent så kör du enbart på blankdiesel eller HVO. Absolut inget med RME.
Tack, det är viktig info. Var kan man köpa blankdiesel eller HVO?

RoTe
K Kristina J skrev:
Antagligen hos någon mack i ditt område, du får kolla på deras webbsidor

K Kristina J skrev:
Kolla på okq8 vart dom har B0 diesel, finns även små leverantörer som säljer B0.

Men prova googla B0 diesel och din stad

Karrock
Hvo finns på större mackar. B0 på landsbygden. Här finns en karta: https://www.blankdiesel.nu/

Hvo är alltså helt förnybart, blank helt fossilt. Allt däremellan har raps, kokosolja etc i sig.

RoTe RoTe skrev:
Antagligen hos någon mack i ditt område, du får kolla på deras webbsidor
Tack

L Lutte skrev:
Kolla på okq8 vart dom har B0 diesel, finns även små leverantörer som säljer B0.

Men prova googla B0 diesel och din stad
Tack

C
Vill du köpa diesel på pump på macken finns HVO100 på de lite större mackarna.
Åtminstone förr fanns det också en del som säljer "vanlig" diesel som är reducerad med HVO istället för FAME/RME (läs innehållsförteckningen på pumpen).

C cpalm skrev:
Vill du köpa diesel på pump på macken finns HVO100 på de lite större mackarna.
Åtminstone förr fanns det också en del som säljer "vanlig" diesel som är reducerad med HVO istället för FAME/RME (läs innehållsförteckningen på pumpen).
Tack, ska kolla

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.