14 058 läst ·
139 svar
14k läst
139 svar
Köpråd snöslunga
Jag hade siktat in mig på en ST 124 då storleken var lagom för mig och jag inte vill betala extra för "onödigt lull-lull". Men då de inte fanns i lager och jag behövde en ganska snabbt köpte jag den enda ST224 som fanns i området.SSSS skrev:
Okej om Stiga är som en kinamaskin, vad ska man köpa då som inte är snordyrt?
Är Husqvarnas ST 124 okej? Eller är ST 224 ett mycket bättre köp ? Håller Husqvarna reservdelar till gamla maskiner? Jag har inga problem att lägga lite extra för kvalitet men vet inte om jag vill lägga över 20k på en snöslunga.
Jag har en uppfart för 5-6 bilar och några gångar till förråd och vedbod.
Jag har bara jämfört dom på papperet, men rent spontant tycker jag inte det är värt de extra tusenlapparna som 224'an kostar. Det är samma storlek på intaget och ungefär samma motoreffekt, så de borde utföra i princip samma arbete även om det är smärre skillnader på t ex fläkthjulet. De skillnader man möjligen kan ha nytta av är belysningen och frihjulet på 224'an. Men slungan är så pass lätt att det normalt sett inte är några problem att vända runt den även med stel axel.
Sen är det såklart trevligt med ett par växlar till och alla reglage, inklusive kastlängden, samlade uppepå "styrpanelen". Men det är inget jag tycker motiverar så pass stor prisskillnad.
Men jag har som sagt var inte synat skillnaderna i detalj. Det är ju inte exakt samma motor och utkastare på dom, så det är möjligt att den dyrare modellen har mer "premiumgrejer" som förväntas hålla längre?
Jag var och tittade på både ST124 och ST224 idag på lunchen och båda fanns i lager, dock ett fåtal. Visst fler funktioner på 224:an men antagligen så räcker 124:an för mig. Och formfaktorn på 124:an verkade smidigare med förvaring osv. Dock mindre hjul, hur påverkar det körningen?useless skrev:
Jag hade siktat in mig på en ST 124 då storleken var lagom för mig och jag inte vill betala extra för "onödigt lull-lull". Men då de inte fanns i lager och jag behövde en ganska snabbt köpte jag den enda ST224 som fanns i området.
Jag har bara jämfört dom på papperet, men rent spontant tycker jag inte det är värt de extra tusenlapparna som 224'an kostar. Det är samma storlek på intaget och ungefär samma motoreffekt, så de borde utföra i princip samma arbete även om det är smärre skillnader på t ex fläkthjulet. De skillnader man möjligen kan ha nytta av är belysningen och frihjulet på 224'an. Men slungan är så pass lätt att det normalt sett inte är några problem att vända runt den även med stel axel.
Sen är det såklart trevligt med ett par växlar till och alla reglage, inklusive kastlängden, samlade uppepå "styrpanelen". Men det är inget jag tycker motiverar så pass stor prisskillnad.
Men jag har som sagt var inte synat skillnaderna i detalj. Det är ju inte exakt samma motor och utkastare på dom, så det är möjligt att den dyrare modellen har mer "premiumgrejer" som förväntas hålla längre?
Redigerat:
Även Stigas elektriska snöskyffel är identisk med biltemas, men betydligt dyrare.useless skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.expressen.se/ekonomi/test-sex-elektriska-snoskyfflar/
större o bredare hjul är bättre gärna med piggkättingar , kolla min gamla Gilson med proffsmotorSSSS skrev:
Väldigt lite.SSSS skrev:
Kanske på en stor och tung maskin? Varken min gamla eller nya slunga har kedjor eller särskilt breda hjul, men jag har aldrig upplevt något problem med det.S stenna skrev:
Klicka här för att svara