Teknik
wintermania: Centraldammsugaren (ny!) gick problemfritt vid provkörningen. Efter några minuter gick den dock inte att stänga av, efter det går det inte att få igång den överhuvudtaget. Kontrolldioden lyser grönt när sladden är inkopplad, det lyser även grönt där man kopplar in manövertråden (lyser den på era maskiner?) Jag får inte ut nån spänning till motorn även om jag kortsluter
Vispen74: Beställde 19 mm adaptrar enligt Puttrix förslag. Blir ju perfekt! Många tack!
holtis: [citat] Som sagt var, nu har alla talat om vad jag behöver och det är kanon - Nu så är det bara det att de vore än bättre om någon hade någon som låg och samlade damm eller vet vart jag får tag på något/någon som funkar...d^_^b
Snorunge: [citat] Vill inte ha en TV-bänk. Ska bara ha en liten hylla att sätta mina små maskiner på. TV'n och högtalaren ska sitta på väggen. Bara subben står på golvet.
-MH-: Hittade ingen info om spårens storlek på nätet, men om jag mätte skruven så gick det bättre. Försänkt maskinskruv M8, huvudets diameter 14,5 mm => PZ4.
2:a: villan: [citat] Har råkat ut för samma sak tyvärr. I princip ingenting har fungerat i kontakterna med Telia. Fiberlanet kan de dock få igång på några timmar även om du inte fått den för Telefoni/TV nödvändiga switchen. Vi kollar på SVT play och TV4 play via laptopen fram tills att prylarna kommer.
Jambalaya: Köpte själv ett Honeywell Galaxy larm från securitywarehouse.co.uk tidigare i höstas, ett driftsäkert larm som är väldigt lättprogrammerat och som skickar sms till våra mobiltelefoner (i vårt fall via en modempool då vi ej har någon gsm sändare till vårt larm, kostnad 1.50:- /sms). Dessutom fungerar den inbyggda transformatorn med 230V så man slipper byta ut den som på USA larmen.
Jambalaya: Securitywarehouse.co.uk hade väldigt billiga detektorer sist jag handlade, en bosh blueline BLP-1-P kostade då 6,99£ + vat t ex. Är ditt system dubbelbalancerat så flyttar du bara över motstånden från dina befintliga detektorer till dom nya.
sri: Om du provar detta: Modules are immediately enrolled and supervised when detected on the KEYBUS. If a module has been removed, or if the slot assignment of a keypad has been changed, module supervision must be reset. • View the event buffer (via DLS or LCD5500 keypad) to identify the specific module(s) in trouble • To reset module supervision: • Enter Program Section [902].
Skakiz: Har köpt mitt första hus, ett radhus i Sköndal. Jätte nöjd med affären. Men nu är det dags att dra in fiber i huset. Det är här kruxet kommer. Tydligen har Fortum dragit in kablage till huset, alltså kablaget sticker upp vid ytter-väggen. Har ringt till Fortum, men växel-personalen vet inte va dom ska säga. Enligt dom så är det bara att dra in en fiber. Men då kommer frågan vilka
sri: Okej, gjorde bara som det stod i manualen. Ett till tecken på att man inte ska läsa dem ;) Men varför har inte det försvunnit? Jag slog den sekvensen i tisdags kväll och inget har hänt ännu.. varje gång jag knappar på RFK'n får jag det konstiga meddelandet.. RJ31X verkar väldigt bra, var köper man den?
Bolian: Tack för tipset men något enklare hade jag tänkt mig. Max 1000:- om det är möjligt. Det räcker med att den visar som en vanlig digital innetermometer men med fler externa givare.
henrikz: [citat] Tack frohike det funka så nu skall det borras fram lite kablar. jag fick inte med någon manual men har hittat istallalations guide och referens manual på engelska. så är det någon som har eller vill länka till manualer på svenska så är jag mycket tacksam //Henrik
roadrat: [citat] Tack för alla svar. Om jag ens besvärar mig, så blir det nog ovanstående. Kabeln ligger så vitt jag kan se inte i några rör, utan löst under golvet. Erfarenheterna säger att det lär fastna både här och där om man försöker sig på bedriften att dra ny kabel. Men man kanske kan prova nånstans och avgöra vilka möjligheter man har. /R
chrsal: Ok, vad bra att jag tog den lite dyrare panelen då. Kabel skall jag se till att införskaffa mig, likaså förbereda elen så att den finns tillgänglig. Hittade faktiskt en lösning för att inte behöva borra genom väggar och golv: http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=1124813 Får se om det fungerar bara, men det borde det ju göra. Har dock kommit på en pryl jag glömde
mstrand: Problemet med trådlöst är inte medel och högsta hastighet utan sämsta möjliga överförings hastighet. Ska du använda nätverket för att strömma högupplöst film så kommer det garanterat att hacka ibland. Inte så kul då sådan alltid har en tendens att hända vid sämsta möjliga tillfälle, straff på fotboll.
A-Man_08: Jag själv gillar Macoperativet har alltid gjort. Det har grunden i unix och därmed en del verktyg jag behöver som inte finns i windows. Det är priset jag inte kan motivera. Är själv ingen Windowsfantast så jag kör hellre Mac och linux. Jag kan starkt rekommendera ubuntu http://ubuntu-se.org/drupal/ Det är fritt att sprida till andra och installera på hur många datorer man vill. Det är
thewolf: Den där telefonmodulen som någon rekommenderade om behövs inte... Behövdes inte innan patchpanelerna började användas för telefon och behövs inte nu heller...
chrsal: Som jag sa i den andra tråden så har du övertygat mig....:blushing: Var hemma hos polaren i helgen och pillade lite på hans DSC larm. Var inga dåliga grejjor. Så det får bli så. Hoppas trådskaparen hakaninorr fått lite att fundera över. Det du söker är ju ett enkelt larm, vilket inte behöver betyda att du skall ha ett "billigt" bara för det. Eftersom du skall vara bortrest en del
fredl: Eftersom du är på planeringsstadiet så kanske du kan räkna hem en "riktig" multiroom anläggning. Annars är det som Fiero skriver vettigt med AirTunes från Apple eller någon av Sonos varianter. Har ni eller tänker skaffa iPod touch eller iPhone så är det i det närmaste avgjort. 1) Gör en skiss på hur många zoner du behöver 2) Kolla på vad en befintlig multiroom-anläggning kostar
fredl: För trådlöst hade jag antingen valt en lösning baserat på Sonos eller Apples AirTunes Sonos: Den nya S5 är en allt-i-ett enhet och styrs med en iPod touch, iPhone eller någon av Sonos fjärrkontroller. Den används med fördel där du inte redan har in-wall eller in-ceiling högtalare http://www.sonos.com/whattobuy/zoneplayers/s5/micro/default.aspx?lang=us AirTunes: AirPort Express med
fredl: Det du söker kallas för en HDMI Matrix Switch. Vi har köpt den här på Dealextreme, http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.16554 Till den har vi kopplat vår HTPC, Apple TV, PS3 till vår LCD-tv och projektor. Det fungerade så där. Det som strulade mest var Apple TV men det beror nog mest på att den är kinkig. Det finns en del hemmabioreceivers som har samma funktionalitet, men räkna
AndersS: Helt rätt att fiber inte kommer byggas i glesbyggd eller mindre orter men inte heller 4G, åtminstone i närtid så att man ska vänta. Om vi ser det så här att fokusering på fiberutrullning görs i första hand till flerfamiljshus och men även i villaområden i t.ex. Sveriges 30 största orter så kommer du att få en täckningsgrad med ganska höga procentsiffror. Har dem inte
Gurravasa: [citat] OK ska kolla detta. Trodde på nåt sätt att glappkontakt skulle resulterat i sprak och säkringar som går mm.
jonteman: Hej Per! Det går inte att byta språk. Centralerna är konfigurerade från fabriken för den marknad de skall säljas på. Du kan koppla centralen till en dator via Powermax remote programmer. Med programmet kan du konfigurera upp centralens sektioner m.m. istället för att göra det direkt via knappsatsen i centralen.