Teknik
R Göran: Det finns väl nya snabba WLAN, som borde kunna användas!?
gojan: Själv så tycker jag att den funktionen som Steinels M3000 har (http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=136256042) funkar bra. Dvs det tänder vid skymning och släcker vid gryning. Sedan har man en tidsinställd period mitt på natten som den är släckt (ex. 7 timmar). /Gojan
Paddy: Jo fast om man stått och rollat sk*ten själv lager på lager så tar det emot att borra... ;) Hittade en trådlös variant på Conrad.se som borde funka.
Niteowl: http://www.inverto.tv/products/product.php?id=141&typ=29
hokanp: Det är detta fenomen som jag förklarade. Den sitter en frigolit som lyfter då vattnet kommer och slår till kontakten till pumpen. Mitt vattenläckage berode på mögel enligt tidigare beskrivning.
NostalgiAnna: Det beror helt på vilken temperatur du har inomhus och vilken temperatur det är utomhus, samt vad du har för isolering och hur tjock. Vid en "normal" inomhustemperatur vill du dock inte ha högre än 75% relativ luftfuktighet, för då kan mögelsporer börja gro.
Bjurran: [citat] Fick svar på denna fråga när jag kontaktade nvidias forum om någon mer sitter med samma funderingar. Där sägs det att i dagsläget använder deras grafikkort inte ens fulla x8 bandbredden, så det ska inte vara minsta problem.
Mats: Cardsplitters och dylikt diskuterar vi inte på detta forum. /Mats_o Moderator
Bjurran: Själv har jag monterat rackskenor med små distanser hängandes på väggen i ett förråd. Nedre delen av skenorna böjde jag i 90-gradersvinkel så att min 24-portars switch hänger istället, och på så vis bygger det inte mycket alls från väggen. Bilder kommer när jag fått in resten av utrustningen kopplad dit, just nu är det bara patchpanelen och switchen som finns där... (Switchen
Bjurran: nrjz, först och främst, välkommen till forumet! Vi har diskuterat detta ämne i ganska många trådar här, men framförallt tas det upp i nätverksskolan hur man kan koppla telefonin till RJ45. Där visar mats hur du kopplar det en patchpanel, men principen är densamma om du endast vill montera ett enda sådant uttag. Ska du däremot ha ett större nätverk också så rekomenderar nog många
combato: [citat] Vad bra. Då testar jag det. Det lär ju bli lite snyggare i hörnet som frohike skriver.
mr_look2: hmmm. Såg ju inte direkt ut som det var det lättaste med den där ip modulen...
troja: Hej Jag sitter i samma sits själv, har dock alldeles för långt till stationen för att få mycket mer än mini-ADSL om jag ansluter mig. Mitt förstaval skulle varit Telenors Combox (Ericsson W25) 3G router med fast nummer. Tyvärr har de slutat med den (Ericsson gör inte w25 längre). Mitt andra val är därför ice.net som hade nått paket med router och de har ju bra täckning överallt om
frohike: Allt som inte säljs av Larmnasare (Securitas, sector mfl) Är både billigare, bättre och i nästan alla fall säkrare. Ja det är jättebilligt med några hundra varje månad. Men ett larm är inte en slit och slängprodukt. Ett grundpaket ex DSC power 1616 ligger på några tusen. sen om man vill och inte har vänner och goda grannar så kan man lägga 70-100 kr för en anslutning till någon
ThomasN: Någon som fått login / password för nedladdning av DLS IV? Trots att jag precis köpt mitt larm fick jag bara DLS 2002. Tyvärr fungerar denna mjukvara dåligt när man har en IP-koppling (via t.ex. TL250). Jag måste starta om mitt larmsystem varje gång jag skall ansluta om det har stått i några timmar. Detta är vanligt med DLS 2002 men inget problem i DLS IV. Har mailat Alarmsystemstore
ThomasN: NU är det äntligen igång och fungerar. Har konfigurerat receiver 1 till 127.0.0.0 (obs den mycket konstiga adressen) och även skrivit in en default gateway (trots att den inte behövs) och ställt tillbaka TroubleMask till default. Jag har även ändrat så att jag använder en IP-adress som SMTP-server istället för DNS-namn. Nu fungerar allt tillfredsställande, inga larm och mailen
akhagen: Jag tror att det är kört. Det är lite olika mellan märkena. Till min nya TV krävs nästan inget alls för att den ska komma av sig. Tänka om tror jag.
Kjell_G: Dell hos Dustin just nu 3500:- annons i GP-bilaga idag. Annars kom jag över en Compaq 615 hos ThePhonehouse för 2999:- inkl. Windows7, kändes som ett klipp? Kjell G
Mellanbarn: Själv hade jag hyfsad täckning även utan antenn, bara antennsladden inkopplad. Fri sikt till masten 10 km bort. För att få bra bild även vid regn har jag dock en bordsantenn, med sladd, stående i fönstret. Det du slipper är en antenn på taket och kabeldragning dit. Sladdboet bakom TV:n förändras inte.
magnusrx7: [bild] Hej! Tyvärr är det nog inte så billigt och idag är LED säkert lika bra om inte bättre till dom flesta fall. Ska du göra en skylt med "öppna" rör är dock neon kung! Jag fick denna gjord när jag jobbade där... håller ju på med wankelmotorer. Den ska upp i garaget när det blir klart. // Magnus
sagan1: Förlåt om inläggen verkat besserwisseraktiga,man spånar brett utan att ta hänsyn till ev kunskaper hos trådstartare som man ju inte kan veta något om
Andreas.zeelo: Som med alla annan ny teknik som kommer, ha tålamod! LED-apparaterna har inte funnits så länge på marknaden och nu när dom börjar bli populära utvecklas även tekniken, så vänta några månader till så kommer priset och kvaliten vara bättre. Och som någon skrev innan, lyssna inte för mycket på elektronikkedjornas säljare, dom vill så klart att du ska köpa en tv (finns självklart
larky: 1. Fjärrkontrollsförlängare. Finns flera modeller. 2. Varför inget direkt till tv:n? Din marantz 4003 har 2 HDMI in, och en ut, samt en massa komponnent och s-video ingångar, inget problem. 3. Förstår inte frågan.
jenfor: Tusen tack för svaren. Jag fick även svar på ett annan fråga jag grunnat på, nämligen hur man hanterar en rörelsedetektor som även når över området vid entrén. Tolkar jontemans inlägg som att man även kan välja att dessa ska vara fördröjda vid inpassering. Att placera i en klädkammare var en tanke jag hade, men frågan är väl om medlyssningen stryker med därmed? Kan inte
AndersS: Har en QNAP 209 och en sådan stoppar man in på någon timma. Hanteras sedan via ett webbgränssnitt från valfri dator. I den finns en förinstallerad Twonky-programvara för att dela ut t.ex. musik, mm. Alla foton och CD ligger nu nedladdade och är nåbara från alla PC och mediaspelare. Sedan så kör jag en spegling av hårddisk för backup. Har inte kört film via NASen. Men jag har sett